• cleoeme

    Hur göra för att drömma?

    Det var längesen jag drömde och önskar få uppleva det igen. 
    Har ni något tips på vad som kan få en att drömma på natten? 

  • Svar på tråden Hur göra för att drömma?
  • Tink
    cleoeme skrev 2024-02-14 23:19:30 följande:
    Hur göra för att drömma?

    Det var längesen jag drömde och önskar få uppleva det igen. 
    Har ni något tips på vad som kan få en att drömma på natten? 


    Alla drömmer (till och med fåglar), men oftast glömmer man bort sina drömmar när man vaknat.

    Den bästa metoden för att minnas sina drömmar är att väckas mitt i sin drömperiod (REM-sömn). Det enklaste är att du ställer din väckarklocka (mobil) på en annan tid än då du normalt går upp. Om du exempelvis vanligtvis går upp klockan sex, så ställ väckningen på halv fem. Det finns en större chans att du precis väcks i din REM-sömn, och alltså minns din dröm.
  • Cereal Killer

    För många är det lättast att komma ihåg drömmar mot morgonsidan, när man är relativt utsövd. REM-perioderna är längre då och drömmarna blir ofta mer intensiva. Själv minns jag nästan bara mina drömmar på semestern eller om jag är sjuk och därför sover mer. Vid 6-7 timmars sömn går jag väl kanske oftast från REM-sömn ned i djupsömn och glömmer bort vad jag drömmer. När jag får chansen att sova 10 timmar brukar jag ha fantastiska drömmar sista timmen eller så. Ibland vanliga drömmar och ibland lucida, där jag alltså är medveten om att det är en dröm. 

  • Anonym (Njut)

    Åh shit vad skönt det lät att "inte drömma". Jag drömmer varje natt... Önskar man kunde ta en medicin och bara få sova drömfritt ibland. Kommer oftast ihåg dem på morgonen också. 

    Nåja, nu var det inte mina drömmar utan dina drömmar. 

    Ett tips sägs vara att ha en drömdagbok bredvid sängen. Varje gång du vaknar, oavsett om det är mitt i natten eller på morgonen så skiver du ner det du minns från en dröm. Det är ofta små saker i början och helt orelevant men varje litet fragment ska ner. 

    Efter ett tag kommer man komma ihåg sina drömmar mer och mer. 

  • Anonym (är obehagligt)
    Anonym (Njut) skrev 2024-02-15 23:27:20 följande:

    Åh shit vad skönt det lät att "inte drömma". Jag drömmer varje natt... Önskar man kunde ta en medicin och bara få sova drömfritt ibland. Kommer oftast ihåg dem på morgonen också. 

    Nåja, nu var det inte mina drömmar utan dina drömmar. 

    Ett tips sägs vara att ha en drömdagbok bredvid sängen. Varje gång du vaknar, oavsett om det är mitt i natten eller på morgonen så skiver du ner det du minns från en dröm. Det är ofta små saker i början och helt orelevant men varje litet fragment ska ner. 

    Efter ett tag kommer man komma ihåg sina drömmar mer och mer. 


    Nej att sova drömlöst är obehagligt (tycker jag). Det känns som att man ligger i sängen, och håller på att somna, sedan ringer klockan och man skall gå upp.. Ingen tid har förflutit känns det som
  • Anonym (A)
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-15 00:06:48 följande:

    Testa att äta B6 innan du går och lägger dig.


    Funkar det 
Svar på tråden Hur göra för att drömma?