Anonym (Livia) skrev 2024-03-05 19:21:52 följande:
Precis. Jag har aldrig upplevt att en bot har hjälpt mig när jag faktiskt behöver kontakta kundtjänst. Alla enkla svar de har blivit programmerade med kan ju ändå hittas bara man söker på det. Föredrar 10 gånger av 10 att prata med en riktig person som faktiskt kan hjälpa mig än att försöka berätta för en robot vad jag har för problem, då den ändå inte kommer fatta eller kunna hjälpa mig.
De bottarna har ju dock ingenting med AI att göra. Klart de flesta hellre pratar med en "riktig person", men en riktig person ska ha lön. Största anledningen till att AI kan ta över är den potentiellt stora kostnadsbesparingen.
Men grejen med AI är just att det inte är fasta enkla svar inprogrammerade utan mer som ett helt uppslagsverk inprogrammerat som det kan slå i mycket fortare än en faktisk person kan. AI som ju står för artificiell intelligens är närmast motsatsen till en automatiserad funktion programmerad med fasta alternativ/svar.
Där går utvecklingen skrämmande fort