Inlägg från: Anonym (jury) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jury)

    AI ta över kundtjänstjobb - När då, tror ni?

    AI som kundtjänst är bara intressant för företag som bara helst vill slippa för att servicera sina kunder när dom väl har sålt sitt produkt och fått sina pengar. Som Klarna t.ex. Genom AI-botar så tröttnar folk när dom upplever absurda dialoger och uppger hoppet om att dom nånsin skall kunna få någon hjälp. Vilket AI systemet registrerar som en framgång eftersom kunderna lägger på och inte återvänder med flera försök med att få hjälp.

    Det enda positiva man kan säga om AI som kundtjänst är att det inte är så mycket värre än en indier som sitter i ett bås i Bangalore, som också belönas ju snabbare folk tröttnar och ger upp.

  • Anonym (jury)
    Tusselina skrev 2024-03-12 16:35:45 följande:
    Men grejen med AI är just att det inte är fasta enkla svar inprogrammerade utan mer som ett helt uppslagsverk inprogrammerat som det kan slå i mycket fortare än en faktisk person kan. AI som ju står för artificiell intelligens är närmast motsatsen till en automatiserad funktion programmerad med fasta alternativ/svar.
    Där går utvecklingen skrämmande fort 
    Det är en drömbild av AIs funktion som kundtjänst, och det förutsätter  att AI har blivit upplärt med stora mängder data där kunder beskriver deras problem på ett precist språk och att någon har beskrivit vad som var lösningen på kundens problem på ett lika precist språk.

    I praktiken kommer det sällan att fungera så, dom datamängder som AIs kundtjänst blir upplärda på är inte stora nog och inte precisa nog, så resultaten kommer inte att bli bättre än nuvarande algoritmer med fasta alternativ/svar. 

    Men som alltid när det gäller AI kommer det vara någon annans fel när AI inte klarar av att leva upp till hypen.
Svar på tråden AI ta över kundtjänstjobb - När då, tror ni?