• ts123

    Bonuspappa vill inte betala hyra

    Jag vet inte alls om jag lagt tråden rätt men hoppas på de!

    Jag är sambo med en man som inte har några barn, själv har jag två.
    Jag tjänar mer än min sambo jag får ut ca 35k imånaden(då har jag räknat med b-bidrag och underhåll), sambon får ut ca 20-25.
    Iaf så har vi nyligen flyttat till en lägenhet med en hyra på 12k, men min sambo tycker inte att han ska behöva betala något i stortsett eftersom jag tjänar så mkt.
    Jag har sagt att jag tycker det är rimligt att han betalar minst 4k imånaden till mig, då jag också är den som åker och handlar maten.
    Jag förstår att vi inte kan dela 50/50 då jag tjänar mer + som han säger att det är ju mina barn.
    Men jag blir så trött när jag känner att jag får betala så mycket men han ingenting?!

    Hur har ni andra som bor med en partner som inte har barn gjort?
    Är jag knäpp som ber om 4k i månaden? 

    På två månader har han veckohandla 2 gånger och det är rekord, men sen när det gått 5 dagar så blev han skit sur för att yoghurten som han köpt under veckohandlingen var slut. När jag handlar klagar jag aldrig om han äter av maten jag köpt🤦?♀️ blir helt matt.

  • Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 12:55:43 följande:
    Alltså, han ska betala 4700kr i hyra! OCH DESSUTOM sin del av maten!

    Jisses att tro att han ska bo gratis för att du tjänar mer? Du tjänar ju knappt mera när du dragit av barnens inkomster/kostnader! 
    Fast barnen är ju bara hennes. HON har valt att skaffa dem, och räknar förmodligen med att ha eller få fördelar av det. HAN får bara nackdelar av att de bor där. Dessutom hamnar styvföräldrar som är generösa med sin tid och sina pengar ofta i den situationen, att när förhållandet tar slut så ser de aldrig styvbarnen mer. Officiellt har de nämligen ingen umgängesrätt. 
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-16 16:04:43 följande:
    Fast barnen är ju bara hennes. HON har valt att skaffa dem, och räknar förmodligen med att ha eller få fördelar av det. HAN får bara nackdelar av att de bor där. Dessutom hamnar styvföräldrar som är generösa med sin tid och sina pengar ofta i den situationen, att när förhållandet tar slut så ser de aldrig styvbarnen mer. Officiellt har de nämligen ingen umgängesrätt. 
    Va? har du läst vad jag skrivit? 

    Jag vet att barnen är hennes, och har skrivit att hon borde stå för deras kostander inklusive deras andel av boendekostnaderna. 

    Det betyder ändå inte att han ska bo gratis
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:10:23 följande:
    Va? har du läst vad jag skrivit? 

    Jag vet att barnen är hennes, och har skrivit att hon borde stå för deras kostander inklusive deras andel av boendekostnaderna. 

    Det betyder ändå inte att han ska bo gratis
    I det inlägg jag svarade på, menade du att hon skulle dra av barnens kostnader från sin lön, innan de jämförde inkomster och räknade ut procentuellt utifrån dem. Det är som att säga, att har han skaffat ett vrålåk för 700 000 som han betalar av på varje månad, så måste han först få dra av det beloppet från sin inkomst innan de jämför inkomster. Det är samma sak: vrålåket har kvinnan förmodligen ingen glädje av, och han har förmodligen ingen glädje av barnen. 
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-16 16:13:43 följande:
    I det inlägg jag svarade på, menade du att hon skulle dra av barnens kostnader från sin lön, innan de jämförde inkomster och räknade ut procentuellt utifrån dem. Det är som att säga, att har han skaffat ett vrålåk för 700 000 som han betalar av på varje månad, så måste han först få dra av det beloppet från sin inkomst innan de jämför inkomster. Det är samma sak: vrålåket har kvinnan förmodligen ingen glädje av, och han har förmodligen ingen glädje av barnen. 
    Nädu.

    hon ska dra av underhåll och barnbidrag för det ÄR barnens pengar. Det är ju inte hennes lön som hon kan stoppa i egen ficka.

    Har han fått bidrag till sitt vrålåk så får han väl lägga undan för det också!
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Nja) skrev 2024-02-16 10:43:42 följande:
    Det är inte frågan om antal barn utan antalet vuxna.
    Nej så kan man självklart inte räkna. Har man barn måste man bo större och den delen ska så klart inte sambon stå för. Han hade ju kunnat bo mindre om ts inte hade några barn. 

    Tycker däremot inte att det är självklart att ts ska betala mer för att hon tjänar mer. Det kan jag tycka att man kan göra om man har gemensamma barn. Men självklart ska hon betala mer för att hon står för flera personer i boendet. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:19:04 följande:
    Nädu.

    hon ska dra av underhåll och barnbidrag för det ÄR barnens pengar. Det är ju inte hennes lön som hon kan stoppa i egen ficka.

    Har han fått bidrag till sitt vrålåk så får han väl lägga undan för det också!
    Det är inte barnens pengar, det är ts pengar.
    Att de är avsedda för barnens behov, visst. Men deras pengar är det inte.

    Det är väl bra om pengarna går till ungarna, och räcker de inte så är det dags att kontakta den anda föräldern.
    En ny partner är aldrig någonsin skyldig att ta av sina pengar för andras avkommors skull.
  • Hellishen

    Och han har valt att flytta ihop. Det sker ju knappast under pistolhot. Barnen var nog ingen väl dold hemlighet som ts slängde fram efter att flyttlasset gått. En vuxenlivet som väljer att flytta ihop med en vuxen med barn får välj tänka efter litegrann innan och inse att de barnen kommer bli en del av hans/hennes liv framöver. Fixar man inte det så är det ju rimligt att inte fortsätta relationen istället för att som du verkar förespråka (och som ts kille ju gör) bete sig m en tjurig unge själv och vara arg på barnen och bitter på sin nya partner. Det är ju bara så jävla dumt. Barnen aint going anywhere.


    Anonym (XXX) skrev 2024-02-16 16:04:43 följande:
    Fast barnen är ju bara hennes. HON har valt att skaffa dem, och räknar förmodligen med att ha eller få fördelar av det. HAN får bara nackdelar av att de bor där. Dessutom hamnar styvföräldrar som är generösa med sin tid och sina pengar ofta i den situationen, att när förhållandet tar slut så ser de aldrig styvbarnen mer. Officiellt har de nämligen ingen umgängesrätt. 
  • Anonym (Inte din morsa)

    Det är ju absolut rimligt att du betalar mer men hans beteende är helt orimligt och väldigt osexigt med någon som beter sig som ett barn.

    Att du betalar 2/3 av kostnaderna här tycker jag inte är riktigt rimligt. Du har högre utgifter eftersom du har barn, alltså behöver du mer pengar över om ni ska leva på lika villkor. Eftersom du verkar vara ensam förälder (med tanke på underhåll) antar jag att du också tar all cabb.

    Jag har barn sen jag var mycket ung och har några gånger delat livet med personer utan egna barn. Jag har upplevt det som skönt att själv stå för barnens kostnader, det har besparat mig många diskussioner. Men det innebär inte att någon ska åka snålskjuts på vare sig pengar eller arbetsinsats för det gemensamma hemmet.

    Ni har förmodligen en större lgh än ni hade haft utan dina barn? Vad kostar en motsvarande 2rok så betalar du resten, dvs dina barns rum?

    På Konsumentverket kan man se vad män, kvinnor och barn i olika åldrar beräknas kosta i matkostnader, hygien o dylikt. Lägg in dessa kostnader varje månad på tex ett icakort och använd det vid inköp i mataffär. Är ni ekonomiska och får pengar över blir det ju snabbt en buffert där.

    Spara separat. Så betalar du dina o barnens semester kostnader, han sina osv.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Inte din morsa) skrev 2024-02-16 16:28:17 följande:

    Ni har förmodligen en större lgh än ni hade haft utan dina barn? Vad kostar en motsvarande 2rok så betalar du resten, dvs dina barns rum?

    På Konsumentverket kan man se vad män, kvinnor och barn i olika åldrar beräknas kosta i matkostnader, hygien o dylikt. Lägg in dessa kostnader varje månad på tex ett icakort och använd det vid inköp i mataffär. Är ni ekonomiska och får pengar över blir det ju snabbt en buffert där.

    Spara separat. Så betalar du dina o barnens semester kostnader, han sina osv.


    Hälften av vad en tvåa kostar. Det är vad man behöver som ett par.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Inte din morsa) skrev 2024-02-16 16:28:17 följande:

    Det är ju absolut rimligt att du betalar mer men hans beteende är helt orimligt och väldigt osexigt med någon som beter sig som ett barn.


    ...och sedan får man höra i nästa tråd att kvinnor inte väljer män efter pengar. :D

    Den här tråden är ett mycket bra bevis för varför det inte fungerar med en kvinna som tjänar mer.

    En man som tjänar mer har oftast inga problem med att kvinnan har samma utgifter som dem själva. I de fallen är det faktiskt oftast så att mannen tillåter kvinnan att spendera mycket mer pengar än honom, och på hans faktura.
Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra