Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

A-kassan ska reformeras

Kan man verkligen få inkomstbaserat aktivitetsstöd hur länge som helst idag? Jag har hört att det är några år, sedan sänks det till lägstanivån eller så skrivs man ut och får gå till Soc i alla fall. Eller kan man få inkomstbaserat aktivitetsstöd hur länge som helst så länge man deltar i någon form av arbetsmarknadspolitiskt program?

• fornminne
    Firegame94 skrev 2024-02-16 21:18:25 följande:
    Man kan få inkomstbaserad A-kassa hur länge som helst med dagens system, 65% av inkomsten från det senaste jobbet man hade, lägre sjunker det inte så jag kan förstå att vissa blir förbannade över det men sätt då ett tak istället på hur mycket man kan få ut för i dagsläget så är det taket 22000 kr i månaden brutto och det förstår jag att det sticker i ögonen på folk
    Fast man har bara A-kassa i 300 dagar, sedan måste man jobba för att få nya dagar. Däremot kan man få aktivitetsstöd om man inte hittar ett jobb, men jag trodde inte att det var hur länge som helst.

Men man kan alltså fortsätta få 65 procent av sin senaste lön, även om man inte har jobbat på 10 år? Nu lär 65 procent av lönen inte vara så hög inkomst för de flesta, men man slipper ju gå till Soc och vända ut och in på sitt liv.

Jag är inte i denna situation själv, men har en vän som är, därför undrade jag.
Svar på tråden A-kassan ska reformeras