• Zaro

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Jag vet inte om det finns ett svar, men har hört två saker som kanske kan säga något som kan ge ett hum. Det ena är min kompis som fött två barn vaginalt och bägge gånger har värkarna slutat, varför hon fått värkstimulerande och det har tagit otroligt lång tid att föda. Hon menar att de sagt till henne att det kan vara ''genetiskt'', och i hennes fall hade hennes mamma det likadant vid sina förlossningar. Det andra är att jag själv gått på kurser inför förlossning och där pratade de mycket om att stress försvårar både förlossning, amning mm och att det därför är viktigt att stressa ned, göra det bekvämt för sig mm. Inte för att skylla på dig, har svårt att tro att det förklarar hela förloppet.

• Zaro
    Anonym (X) skrev 2024-02-17 20:25:33 följande:
    Genetiskt vete fasen.

Mamma gick långt över tiden och hade sen två störtförlossningar. Farmor födde 4 barn själv.

Stress däremot: o ja. Båda gångerna var jag inkallad massor till sjukhuset innan för extra blodtryckskontroller då blodtryclet ökat sista veckorna av bägge graviditeterna. Jag blir extremt stressad av sjukhus och har bägge gånger fått gå ut och vandra runt höggravid på parkeringen pga helt extrema stresspåslag där jag skakat av stress. (Inte något som fick blodtrycket att bli lägre heller kan ju sägas). Ville nämligen verkligen inte bli igångsatt nån av gångerna eftersom det värsta jag vet är att ligga så kontrollerad på sjukhus. Men dwr blev ju så ändå. Men stressen kring det började 1-2 v innan BFvarje gång.
    Det kan ju ha spelat in. Att vara patient kan ju kännas stressigt och att föda kan ju såklart upplevas som en skör situation. Men jag tycker inte du ska klandra dig själv, det viktigaste är ju att barnen kommer ut!
  • Zaro

Nå, jag tror också på acceptans och att vara positiv. Jag är i vecka 28, hade inte heller planerat att nästan behöva avbryta i vecka 20 och behöva åka till sjukhus flera gånger i månaden för att fostret mår dåligt, men det hjälper ju inte att vara negativ. Man måste gå vidare nån gång.

Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?