Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Varning för krass och kan upplevas okänslig kommentar, men som jag förstått det så är det för naturen ville inte dessa gener skulle spridas vidare, utan det skulle vara stopp där.

• Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:11:00 följande:
    Och vad exakt tänkte du att den här kommentaren skulle ge?

Naturen tänker och vill inget alls för övrigt.
    Du ville väl ha våra tankar om varför eller?
  • Anonym (...)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-20 14:06:38 följande:
    Nä hahhaha! Jag tror snarare att det beror på att vi är så pass förflyttade från det naturliga födandet att vissa som är extra känsliga inte kan föda under omständigheter som inte är normala för vår biologi. 

Det är stor skillnad på att föda på ett sterilt sjukhus med medicinsk hjälp och att föda tillsammans med nära och kära efter en uppväxt i naturen med allt kroppsarbete och annat som ingick. 
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 12:56:17 följande:
    Ja, min förlossning hade börjat hemma med värkar nattetid som avtog på morgonen ett par dagar i rad. Men då sjukhuset kallade in mig flera dagar i rad då för extra blodtryckskontroller (jag hade precis över gränsvärdet och fick inte medicin), och varje kontroll medförde en halv dags väntan i olika rum i sjukhuset så avtog värkarna också varje gång jag var där. Kom hem, slemproppen gick, värkar började. Kom till sjukhus, allt tvärnitade. Efter några såna vändor hade jag rätt hög stressnivå i kroppen.
    Ja, värkarna brukar ju komma igång på riktigt när slemproppen går. Jag tror bara din kropp är känslig för stress och inte kände sig trygg i situationen. Då låser det sig. 
    Så det hade gått bättre för TS att föda under naturliga förhållanden?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:11:00 följande:
    Och vad exakt tänkte du att den här kommentaren skulle ge?

Naturen tänker och vill inget alls för övrigt.
    Det är ett talesätt och det förstår du också. Naturen sorterar ut på olika sätt.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:47:42 följande:
    Och jag lever. 
    Ja för att du och de som hjälpte dig gick emot naturen. Hade du levt om naturen fått ha sin gång?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:48:32 följande:
    På vilket vis var det ett svar du gav som förklarar något?
    Evolution och naturligt urval förklarar såklart det mesta. De individer som har allvarliga defekter blir utsorterade naturligt, om man hade låtit naturen ha sin gång.
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-02-20 14:42:08 följande:
    Naturen tänker inte, har ingen agenda eller något annat. Vissa överlever andra gör inte det konsekvensen blir att vissa för sina gener vidare medan andra inte gör det. Ts är en av de som fört sina gener vidare hennes barn överlevde.  
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:54:54 följande:
    Vem vet? Förmodligen hade jag redan dött nån gång dessförinnan då jag brutit ben som krävt operation. Hade nog inte överlevt i vårt klimat här uppe heller om jag inte haft de som kunnat bygga hus åt oss. 
    Ja så att du överlevde när du fick medicinsk hjälp är ju ingenting som motsade det jag skrev.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 14:54:41 följande:
    Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis. 

Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...

Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.
    Ja och om det är den orsaken så ärvs ju inte den defekten vidare, som den gör idag.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:58:36 följande:

Fast du har ingen aning om det var pga medicinsk inervention som det faktiskt avstannade eller hur?

Min fråga i TS rörde också vad som kan vara just processena i en kropp som gör att förloppet avstannar. Du svarar på en helt annan sak.

Vad avstannade? Det är fortfarande irrelevant att på det jag skrev svara att du faktiskt överlevde, hade du inte haft någon hjälp och ändå överlevde så hade allt jag skrev fallit.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:01:46 följande:
    Vad menar du med natur? Alltså att allt vi människor kan ska räknar bort och man sätter sig i en isolerad sits utan utveckling alls? Då räknar du också bort att naturen evolverat upp vår intelligens som lett till framsteg så vi kan klara motgångar.

Hur länge skulle du själv överleva om man släppte dig i en skog nånstans utan redskap? Om naturen nu ska ha sin gång.
    Jag skrev ingenting om hur jag tycker att man ska, jag skrev om hur naturen fungerar 
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:59:29 följande:
    Om det nu inte var hjälpen som blev stjälpen liksom som gjorde att det stoppade upp.
    Men vad bra då, i så fall är det ju inget fel på dig som du skrivit och din kropp kan föda fram barn.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 17:41:16 följande:
    Mja. En del av den. Du tog inte hänsyn till att naturen  även evolverat fram att vi är intelligenta.
    Även intelligenta människor sorteras bort i sjukdomar och defekter.
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-02-21 20:11:02 följande:

Naturen fick ha sin gång. Vi människor är en del av naturen våra kunskaper också. 

Naturen tar inte hänsyn till våra gener som många tycks tro här det räcker med att trampa snett så kan man bli tagen av ett rovdjur och dö. På individnivå är det en hel del slump och tur inblandat.  

Naturen fick inte alls ha sin gång, att ingripa med ett kejsarsnitt är inte att låta naturen ha sin gång.
  • Anonym (...)

Handlar inte vad som är ok att göra utan att du kan aldrig kalla ett kejsarsnitt för att låta naturen ha sin gång.

Sunflora skrev 2024-02-22 18:33:41 följande:

Vem har bestämt det, du? Och var drar du gränsen? Är det emot naturen att tvätta ett sår med tvål och vatten? Tvål är skapat av oss. Hade man bara låtit såret vara hade det kanske lett till blodförgiftning och personen hade dött. Vad händer om såret är skapat av något som inte finns i naturen som glas? Hade vi inte uppfunnit glas hade personen aldrig fått ett sår är det okej med antibiotika då men inte om såret är skapat av en vass sten?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-02-22 20:17:32 följande:
    Din åsikt. Varför är det ena mer natur än det andra? Varför räknar du bort intelligensen att lösa problem ur naturen?

Och du är varnad nu för att du är tvärOT. 
    Det har inget med åsikt att göra utan det är FAKTA att kejsarsnitt är ingen naturlig process utan där har människan ingripit.
  • Anonym (...)
    Sunflora skrev 2024-02-22 21:35:08 följande:
    Du svarade inte på någon av mina frågor. Låter man naturen ha sin gång om man tvättar ett sår med tvål och vatten? 
    Alltså jag är inte evolutionsbiolog så vet inte var man drar gränsen om du nu vill dra allt långt bort från kejsarsnitt som tråden handlar om. Bättre du frågar en sån. Kejsarsnitt, operationer, artificiellt framställda läkemedel osv är dock helt klart över gränsen. Men tvål är inte heller något som finns i naturen så skulle inte tro att det heller är naturen ha sin gång.
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?