Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

fjanten skrev 2024-02-17 20:48:38 följande:

Å andra sidan, vad tjänar det till att fundera i dessa banor? Du kommer aldrig få svar, och det förändrar inte något...

Jag har fem barn. Med första var det på slutet så att han började må dåligt, så beslut fattades snabbt att ta till sugklocka. Det var det eller akutsnitt, men man tänkte att han var så långt ner i kanalen att klockan troligen skulle få ut honom snabbare. Och ut kom han. Jag gick som inte efter det och funderade på vad som var fel på mig. Vad förändrar det? Andra barnet - allt normalt. Men 3, 4 och 5 har varit sådana saker som skulle kunna få mig att fundera på vad i hela fridens namn som är fel på mig som gjort att det gick som det gick - men vad tjänar det till? Det förändrar ingenting alls.

Men om du har dessa problem med att föda barn - hur kommer det sig då att det blev FEM stycken? Du verkar ju s.a.s. inte vara född att föda...
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2024-02-20 03:01:41 följande:

Vet inte vad det kan bero på, men tror en bidragande orsak till sådana relaterade känslor är det svenska systemet där vaginal sk 'vanlig' förlossning så starkt normerats, till den grad allt annat ses som icke-normalt och skapar orealistiska förväntningar hos många. Då kommer ju besvikelsen som ett brev på posten (brukade iallafall, kanske som ett e-mail i inboxen idag) om det inte blir som man trodde.

Men - det är väl klart att en vaginal förlossning är det normala? Tomte Det är inget som "Sverige" har hittat på! 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 13:21:06 följande:

Varning för krass och kan upplevas okänslig kommentar, men som jag förstått det så är det för naturen ville inte dessa gener skulle spridas vidare, utan det skulle vara stopp där.

Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis. 

Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...

Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 14:57:12 följande:
    Ja för strunt samma vilka andra gener dessa individer skulle kunna bidra med. Menar du slltså att det är rn 100% nedärvning? Vilka andra saker anser du borde leds till sterilisering? Synfel? Dövhet? Homosexualitet? 
    Jag vet inte om det är hundraprocentig nedärvning, men det spelar egentligen ingen roll - anlaget för för trångt bäcken finns ju där, och även om den första dottern inte drabbas så kan den andra dottern göra det... eller så hoppar det över en generation och drabbar en eller flera dotterdöttrar (kanske sondöttrar också, jag vet inte vilken kromosom detta anlag ligger på).

Detta pågår ju redan, par som vet att de bär på ett oönskat anlag och har råd (eller som får hjälp, för vissa ärftliga sjukdomar får man detta gratis i sin region), låter göra genetisk analys. Ibland får de då rådet att helt enkelt inte skaffa bioligiska barn, i andra fall kan man göra IVF, göra gentest på blastocyterna och stoppa in ett i livmodern som inte har den oönskade genen. 

Hur eller hur, så är jag tyvärr säker på att vi har ett enormt problem framför oss, om den moderna sjukvården kollapsar - vilket den redan varit på väg att göra, t.ex. under pandemin, och det kan även ske i krigstid. För då har vi ett stort antal kvinnor här i landet som inte kommer att överleva en hemförlossning. Jag lägger inga värderingar i det, jag konstaterar bara att det är så det ÄR. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:04:17 följande:
    Jag har inte smala höfter och bebissrna har haft helt normala huvudomfång.
    Som sagt: det finns olika orsaker till problemen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-20 15:02:22 följande:

Det var bara nyligen jag såg ett inslag om hur bebisar idag generellt föds något större än förr i tiden. Att vi människor blivit längre med generationerna, förändrade kostvanor med mer mat, graviditetsdiabetes var några anledningar de såg som gjorde barnen något större. Kvinnor med större barn och smalare höfter dog antingen själva eller deras barn dog förut under sina förlossningar och runt om i världen utan modern förlossningsvård händer det fortfarande att kvinnor och barn dör under förlossningen.

Idag har vi så bra vård att även stora barn och kvinnor med värksvaghet, smala höfter osv kan överleva och föra sina gener vidare, vilket förstås gör att det hela fortsätter. Jag säger verkligen inte att det är något dåligt, utan vi ska vara såå tacksamma för den fantastiska vård vi har tillgång till idag!! Men jag tror inte heller man ska tro att alla kvinnor är som gjorda för att föda barn, för även om vi biologiskt sett är skapade för att föda så förändras våra kroppar och våra bebisar med tiden och evolutionen. Självklart påverkar även stress men det finns även fysiska faktorer som spelar in.

Frågan är vad som händer om och när inte alla kvinnor i landet kan få tillgång till modern förlossningsvård, längre? För vi är på väg dit redan nu. Förlossningsvården är översvämmad av patienter nu, på grund av att vi har tagit emot många invandrare från kulturer där det är status att föda sin make många söner (döttrarna är en tråkig biprodukt), samt att alla offentliga kassor töms ur.

Många barnmorskor har redan idag flytt yrket på grund av överbelastningen, att få fram nya tar flera år... och unga kvinnor läser om förlossningskrisen i tidningarna, och vill inte utbilda sig till det i samma utsträckning som förr, då det var ett jättepopulärt yrke.

...och sedan kan det komma nya pandemier som kräver absolut lock-down p.g.a. smittsamheten, krig, naturkatastrofer... klimatet är ju upp-och-ner redan nu, det är uppenbart med alla starka väderfenomen. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-20 15:25:35 följande:
    Nej, det vet man ju inte. Men jag tror att det är lättare att föda barn under vissa omständigheter, eftersom man är olika känslig för miljön i förlossningsrummet och hur man blir omhändertagen osv. 
    Ja, och detta är ju olika för olika kvinnor. Många kvinnor känner sig faktiskt tryggast på sjukhuset, där de vet att det finns läkare och operationssal alldeles i närheten. Men för andra känns det tryggast att föda hemma i sin egen säng, med familjen i närheten och utan några medicinska interventioner eller farmakologisk smärtlindring. Även för den senare gruppen kan det dock inträffa komplikationer av ANDRA orsaker än psykosomatiska, som gör att de skulle behöva läkaren/operationssalen mycket snabbt... så hundra procent rätt för hundra procent av alla mammor, kan det nog aldrig bli.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 17:41:16 följande:
    Mja. En del av den. Du tog inte hänsyn till att naturen  även evolverat fram att vi är intelligenta.
    ...detta hjälper dock inte, om pandemi-lockdown, krig, avsaknad av diesel/bensin, eller naturkatastrof rent fysiskt hindrar den födande kvinnan från att komma till sjukhuset. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 18:27:32 följande:
    Visst. Dock är det ett rätt konstugt vis att resonera. På samma vis vorecdet ju många som dog om Sverige blev utan ström tex eller om en baturjatastrof slog ut medicinlager. 
    ...och det är ju just sådana scenarios, som överbefälhavaren och regeringen har velat förbereda oss för den sista tiden. D.v.s.: vi kan inte längre lita på att "samhället" ska skydda oss, rädda oss och ta hand om oss, som det var i några decennier sedan mitten av 1900-talet ungefär. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2024-02-20 18:04:36 följande:
    Att en sak anses som normalt betyder inte att andra sätt ska anses icke-normala. Normen att foda vaginalt är vad jag opponerar mig mot. Och många svenska kvinnor anser t o m att det inte klassas som att foda barn om man får kejsarsnitt. Det är ju tragiskt hur svenska normen blivit. Inte konstigt många mår dåligt.
    Det GÖR det ju inte heller. Om läkaren har skurit ut ditt barn, så har du ju inte fött det. Är detta i förlängningen viktigt? 

Okynneskejsarsnitt är naturligtvis inget som våra skattepengar ska betala för. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-22 09:14:15 följande:
    Inte för att vara sån (eller jo, kanske lite) men ser man definitionen på BIRTH är det nedanstående. Dvs själva processen att bebisen kommer ut ur föräldern. Hur står inte.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/birth

1
    Fast a) handlar ju om barnets perspektiv. Det har naturligtvis "fötts" ett visst datum och har en födelsedag, oavsett om mamman krystade ut det eller inte. 

Moderns aktiva handling "att föda", d.v.s. b) i ditt exempel, gäller dock bara vaginal födsel. Vid ett kejsarsnitt är det läkaren som utför den aktiva handlingen att plocka ut barnet.

Så har det för övrigt alltid varit. Tänk i "Macbeth" av Shakespeare, t.ex.. Macbeth var så självsäker, för att han trodde att ingen kunde besegra honom i strid, då de tre häxorna talat om för honom att "ingen av kvinna född" skulle kunna göra det. På slutet besegras han ändå av MacDuff, som säger till honom när han ligger döende: "du ska veta att MacDuff inte är av kvinna född, ty han skars ofödd ur sin moders liv". (På den tiden dog mödrarna av ingreppet förstås, man gjorde detta först när det inte fanns någon chans längre att kvinnan skulle kunna föda fram barnet - då räddade man barnet innan det blev för sent för det också.)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nyfiken)
    Sunflora skrev 2024-02-23 17:57:43 följande:
    Personen kan troligtvis inte svara då är det lättare att gå ifrån ämnet än att säga att man inte vet. 
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-23 16:51:45 följande:
    Fast jag skrev ju inte att TS hade fysiska hinder, det kan vi ju inte veta? Jag bara skrev att om ni diskuterar evolution i tråden kan man inte jämföra att få ett sår med att föda barn, eftersom de inte hänger ihop.

Ja absolut, bebisarna blir större för att vi blir längre och av våra kostvanor bland annat.
    Då så, då är vi överens om att kejsarsnitt inte påverkar evolutionen på minsta vis. Jag har haft det här samtalet med en biolog och hela diskussionen faller på sin egen orimlighet av flera anledningar. Man kan inte välja ut en enskild individ det säger absolut ingenting. Det tar tiotusentals år för naturligt urval att ge resultat och man har ingen aning om vilka egenskaper som kommer efterfrågas i framtiden. 
    När det gäller just bäckenträngsel så är dock sambanden mycket enkla. Om innermåttet är mindre än tio cm inklusive de mm som öppningen kan tänjas ut med hjälp av foglossningen - så kan barnet helt enkelt inte komma ut. Före kejsarsnittens tid så dog ALLA kvinnor som hade ett bäckenmått mindre än detta vid sin första förlossning, och anlaget gick helt enkelt inte vidare.

(Om någon skar ut barnet innan mamman gav upp andan, och det inte hade drabbats av svåra syrebristskador, utan kunde växa upp och fortplanta sig, så hände denna utsortering av anlaget för bäckenträngsel senare. Antingen för det barnet om det var en flicka, när det blev hennes tur att föda, eller dotterdöttrarna (vet som sagt inte om en man kan föra vidare anlaget till en dotter).

Hur eller hur så minskades på ett naturligt sätt antalet kvinnor med trångt bäcken ned mycket effektivt, medan de som hade brett bäcken kunde föda många barn utan problem (om inget annat tillstötte såklart). Denna process tog alltså inte några tiotusentals år, utan den gick fram mycket snabbt och effektivt i VARJE generation. 

Det är även så, att kvinnor i folkslag där man levt isolerat i vildmarken, och kvinnorna till och med ofta har fått föda helt ensamma, som t.ex. indianer och eskimåer, har mycket lätt att föda. De skulle helt enkelt inte själva finnas annars. Det finns berättelser från nybyggartiden i Amerika, om europeiska invandrare som blev förvånade över hur lätt indiankvinnorna födde. Det var någon som observerade en indiankvinna som hoppade av och band hästen, hukade sig ner och födde på ett par, lätta värkar, slet av navelsträngen och hoppade upp på hästen igen med barnet i famnen, och galopperade iväg... Medan hans egna hustru legat platt på rygg i värkar i över ett dygn, och många av nybyggarhustrurna dog också under sina förlossningar, när de måste föda utan medicinsk hjälp på ödsliga nybygggen.  
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-23 19:20:15 följande:
    Fast om anlagen inte gick vidare, hur finns det då kvar nu?
    Det sker ju hela tiden nya mutationer. Naturen provar ut vad som funkar, och individerna bryr den sig inte om. Som någon redan skrev i tråden: vår bäckenstorlek är en kompromiss mellan att vi ska kunna föda fram våra barn och att vi ska kunna gå uppräta. Ett smalare bäcken ger ANDRA fördelar - det är t.ex. jätteopraktiskt att ha en bred höft i vägen, när man ska svinga armen för att kasta ett spjut eller slunga en slunga eller kasta en boll eller en sten. Maratonlöperskor och simmerskor brukar också ha smala höfter. 

Om man rutinmässigt skulle göra kejsarsnitt på alla kvinnor i generation efter generation, så skulle andelen med smalt bäcken snabbt bli högre än andelen med brett bäcken. Ett visst urval sker ju fortfarande idag, då antalet möjliga kejsarsnitt är begränsat, vilket antalet normala förlossningar nästan aldrig är. D.v.s. kvinnor som måste göra KS får nöja sig med två barn, medan många kvinnor som kan föda vaginalt utan problem, skaffar både tre och fyra och undantagsvis ännu fler.
  • Anonym (Nyfiken)
    Sunflora skrev 2024-02-23 23:15:39 följande:

Vilket anlag? Hade ts bäcken varit mindre än 10 cm hade hon inte ens fått försöka föda naturligt vården hade bokat in ett planerat kejsarsnitt och stoppat hennes värkar direkt. För trångt bäcken kan precis lika gärna bero på miljöfaktorer. För att naturligt urval ska ske måste barn som bär på anlaget klara sig bättre än de med normalt bäcken. Evolution sker inte snabbt och definitivt inte efter varje generation. 

Du måste skilja på anekdoter och seriös forskning.  

Nu diskuterade vi ju en situation, där kejsarsnitt inte finns som alternativ. Vilket har varit verkligheten för de flesta fram till 1940-50-talet ungefär. De rika kunde få operationen gjord (och överleva) från 1910-20-talet ungefär. Detta gäller Västerlandet, i U-länder är det fortfarande en fråga om tur om kvinnor som behöver det ska kunna få ett KS. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (X) skrev 2024-02-24 01:13:37 följande:
    Fattar inte varför tråden är SÅ LÅNGT FRÅN TRÅDSTARTEN?!?!
    Men vi KAN ju inte svara på det. Du kan skicka efter dina förlossningsjournaler ifrån sjukhuset där du födde, och sedan kan du lägga ut det som är relevant här (anonymiserat naturligtvis), så kan vi (eller jag i alla fall) försöka bena i det. Ta med läkemedelslistan också i så fall, både läkemedel du fick under förlossningen och sådana som du hade innan.

Men det bästa är egentligen om du ber att få prata med de barnmorskor som förlöste dig, om det inte är så långt tillbaka att de omöjligt kan komma ihåg det. En läkare på kliniken kan också hjälpa dig att tolka din journal. Det är en hjälp som man har rätt till som patient i Sverige.
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?