Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Det var bara nyligen jag såg ett inslag om hur bebisar idag generellt föds något större än förr i tiden. Att vi människor blivit längre med generationerna, förändrade kostvanor med mer mat, graviditetsdiabetes var några anledningar de såg som gjorde barnen något större. Kvinnor med större barn och smalare höfter dog antingen själva eller deras barn dog förut under sina förlossningar och runt om i världen utan modern förlossningsvård händer det fortfarande att kvinnor och barn dör under förlossningen.

Idag har vi så bra vård att även stora barn och kvinnor med värksvaghet, smala höfter osv kan överleva och föra sina gener vidare, vilket förstås gör att det hela fortsätter. Jag säger verkligen inte att det är något dåligt, utan vi ska vara såå tacksamma för den fantastiska vård vi har tillgång till idag!! Men jag tror inte heller man ska tro att alla kvinnor är som gjorda för att föda barn, för även om vi biologiskt sett är skapade för att föda så förändras våra kroppar och våra bebisar med tiden och evolutionen. Självklart påverkar även stress men det finns även fysiska faktorer som spelar in.

• Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 15:04:17 följande:
    Jag har inte smala höfter och bebissrna har haft helt normala huvudomfång.
    Det kan säkert vara andra fysiska saker som till viss del bidragit till att det inte fungerade för dig att föda. En kombination av fysiska och psykiska faktorer kanske?
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-22 21:35:08 följande:
    Du svarade inte på någon av mina frågor. Låter man naturen ha sin gång om man tvättar ett sår med tvål och vatten? 
    Nu är diskussionen lite urspårad och jag var inte ens med i denna - men de två går ju inte att jämföra.. Om vi pratar om biologi och evolution alltså. Ett sår får du av tex en olycka och om en person får en infektion och dör utan medicinska ingrepp, ja då är det ju oturligt. Det påverkar inte kommande generationers risker att i framtiden få sår de med.

Däremot om en kvinna har fysiska hinder för att föda barn, får väldigt stora barn eller har något i sin kropp som gör att hon inte kommer kunna föda barnet vidare så påverkar ju det framtida generationers förmåga att föda barn. De med mindre barn, starkare värkar, breda bäcken osv föder fram sina barn och evolutionen är ett faktum. Det går ju inte att jämföra med en snubbelolycka och ett sår som blir till följd?

Det är superbra att vi har så bra vård idag när vi kan se att fler och fler kvinnor behöver medicinska ingrepp vid födslar samtidigt som våra bebisar blir större och större. Vi har ju jättetur att vi kan få den hjälpen här i ett så välutvecklat och förhållandevis rikt och rent land som Sverige och många andra länder. 
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-23 13:51:18 följande:

Hur vet du att ts har fysiska hinder för att få barn? Vad vet du om hennes bäcken? Det kan lika gärna vara mannens gener som gjorde barnen för stora eller att sjukhusmiljö inte är en optimal miljö ur stesssynpunkt, att läkaren valde kejsarsnitt istället för att riskera hjärnskador på barnet (ts hade alltså rent fysiskt fått ut barnet och överlevt) Idag gör man kejsarsnitt där man för 70 år sen hade fött naturligt. 

Att bebisar blir större idag har inget med evolution att göra sådant tar tiotusentals år att utvecklas. Det beror på vad vi äter människor blir längre och tyngre också. 

Fast jag skrev ju inte att TS hade fysiska hinder, det kan vi ju inte veta? Jag bara skrev att om ni diskuterar evolution i tråden kan man inte jämföra att få ett sår med att föda barn, eftersom de inte hänger ihop.

Ja absolut, bebisarna blir större för att vi blir längre och av våra kostvanor bland annat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (X) skrev 2024-02-23 13:56:27 följande:
    Tack. Personen har bestämt sig för att jag borde sållas ut av evolutionen, men vägrar svara på frågan i TS.
    Blandar du ihop mig med någon annan nu..?
  • Anonym (Anna)
    Sunflora skrev 2024-02-23 17:57:43 följande:
    Då så, då är vi överens om att kejsarsnitt inte påverkar evolutionen på minsta vis.

Varför skulle det inte göra det? Bebisarna blir ju större och större. En kvinna som hade kunnat föda eller mindre barn kanske inte kan föda ett större. Med kejsarsnitt kan vi alla kvinnor föda barn i alla storlekar, även 5-6kg bebisar, utan problem. Vilket vi såklart ska vara glada och tacksamma för!!
    Men det är klart att det påverkar och bebisarna blir ganska snabbt större, medan våra egna kvinnokroppar inte förändras i samma tempo.

Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?