Varför funkade intr min kropp för förlossning?
Jag tror inte det går att svara på den frågan (som du nog vet). Våra kroppar är så komplexa och både de fysiska funktionerna och de mentala måste fungera ihop (och allt däremellan som triggas). Kanske är det någon signal i kroppen som inte sparkar igång allt som krävs för en naturlig födsel. Eller så finns en fysisk förträngning någonstans? Och eftersom vi har kejsarsnittsalternativet idag vet du egentligen inte hur det skulle ha slutat. Så det behöver inte alls bero på hur du hanterar stress/oro. Men vi kvinnor är väldigt bra på att lägga skulden på oss själva även om det verkligen inte är något vi kan rå för.
Jag stannade vid ett barn. Jag lyckades med en naturlig födsel men gick sönder en hel del i gengäld och fick åka upp på operation efteråt för att sys och hade smärtor i närmare ett halvår efter. I mitt läge är det lätt att tro att en kejsarsnitt hade varit att föredra istället. Jag var inte särskilt orolig innan eftersom min mamma fött flera barn utan problem och trodde det skulle vara lika smidigt för mig.