Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Varför funkade intr min kropp för förlossning?

Mrs Moneybags skrev 2024-02-20 06:22:31 följande:

Jag tycker att det ofta är så att en förlossning funkar som vanligt så länge mamman är hemma och inte har åkt in till BB än. 

När man kommer dit ska man sätta sig i en jäkla stol eller ligga på en säng och vara bunden av olika övervakningsapparater som gör det svårare att stå upp och vara aktiv. 

Nästa steg är att man får en epidural. Det är ofta då det stannar av och igångsättning krävs. Sedan är ett kejsarsnitt inte långt borta.

Jag fick urakut kejsarsnitt pga navelsträngen runt halsen, men jag har lyckligtvis inga dåliga känslor kring det hela. Är mest glad att jag hann få ett barn innan det var försent (var 40 år gammal). Jag vet inte varför jag känner mig helt okej med min förlossning, men jag har alltid gjort det. Hade en bra förlossningsläkare som även var utbildad barnmorska och hade jobbat som det i 7-8 år om jag minns rätt. 

Ja, min förlossning hade börjat hemma med värkar nattetid som avtog på morgonen ett par dagar i rad. Men då sjukhuset kallade in mig flera dagar i rad då för extra blodtryckskontroller (jag hade precis över gränsvärdet och fick inte medicin), och varje kontroll medförde en halv dags väntan i olika rum i sjukhuset så avtog värkarna också varje gång jag var där. Kom hem, slemproppen gick, värkar började. Kom till sjukhus, allt tvärnitade. Efter några såna vändor hade jag rätt hög stressnivå i kroppen.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 13:21:06 följande:

Varning för krass och kan upplevas okänslig kommentar, men som jag förstått det så är det för naturen ville inte dessa gener skulle spridas vidare, utan det skulle vara stopp där.

Och vad exakt tänkte du att den här kommentaren skulle ge?

Naturen tänker och vill inget alls för övrigt.
  • Anonym (X)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-20 14:06:38 följande:
    Nä hahhaha! Jag tror snarare att det beror på att vi är så pass förflyttade från det naturliga födandet att vissa som är extra känsliga inte kan föda under omständigheter som inte är normala för vår biologi. 

Det är stor skillnad på att föda på ett sterilt sjukhus med medicinsk hjälp och att föda tillsammans med nära och kära efter en uppväxt i naturen med allt kroppsarbete och annat som ingick. 
    Anonym (X) skrev 2024-02-20 12:56:17 följande:
    Ja, min förlossning hade börjat hemma med värkar nattetid som avtog på morgonen ett par dagar i rad. Men då sjukhuset kallade in mig flera dagar i rad då för extra blodtryckskontroller (jag hade precis över gränsvärdet och fick inte medicin), och varje kontroll medförde en halv dags väntan i olika rum i sjukhuset så avtog värkarna också varje gång jag var där. Kom hem, slemproppen gick, värkar började. Kom till sjukhus, allt tvärnitade. Efter några såna vändor hade jag rätt hög stressnivå i kroppen.
    Ja, värkarna brukar ju komma igång på riktigt när slemproppen går. Jag tror bara din kropp är känslig för stress och inte kände sig trygg i situationen. Då låser det sig. 
    Ja, jag är hyperkänslig för stress. Hade lyft det inför andra förlossningen och bett om lugn inför den. Det stod i min journal.

Det ignorerades helt av vården. Bad om att få iaf görsa kontrollerna på en närliggande vc men fick ändå komma in och sitta i timtal och vänta i en för mig väldigt stressande miljö. 
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:34:59 följande:
    Det är ett talesätt och det förstår du också. Naturen sorterar ut på olika sätt.
    Och jag lever. 
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:33:03 följande:
    Du ville väl ha våra tankar om varför eller?
    På vilket vis var det ett svar du gav som förklarar något?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:50:15 följande:
    Ja för att du och de som hjälpte dig gick emot naturen. Hade du levt om naturen fått ha sin gång?
    Vem vet? Förmodligen hade jag redan dött nån gång dessförinnan då jag brutit ben som krävt operation. Hade nog inte överlevt i vårt klimat här uppe heller om jag inte haft de som kunnat bygga hus åt oss. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-20 14:54:41 följande:
    Nja, det finns många orsaker till att det blir kejsarsnitt, varav vissa handlar om miljön och bemötandet på sjukhuset. Eftersom kropp och själ hör ihop, och detta gäller i synnerhet under en förlossning. Om kvinnan inte är trygg så kan förlossningen avstanna - detta är en gammal mekanism som gjorde det möjligt för vår urmoder att pausa förlossningen och sätta sig i säkerhet, om hon blev rädd för en björn eller varg eller sabeltandad tiger, exempelvis. 

Men när det gäller den specifika orsaken bäckenträngsel, så har du ju rätt. För den egenskapen ärvs ju vidare till döttrar och dotterdöttrar (kanske till sondöttrar också, det vet jag faktiskt inte). Och i framtiden kommer det kanske inte att finnas kejsarsnitt, annat än till dom som har råd att betala hela kostnaden själva. Då kommer de kvinnor som inte har råd med det, och inte kan framföda sina barn vaginalt, att dö under ett fruktansvärt långt och plågsamt förlopp. Barnet också, om inte någon skär ut det innan mamman gett upp andan...

Det smartaste skulle egentligen vara, om alla unga flickor skulle genomgå bäckenmätning före sin första graviditet, och de som visar sig inte ha ett mått på minst 10 cm i diameter skulle steriliseras. Men jag tror inte att många tjejer är beredda att göra detta, trots att de vet om riskerna för sina kvinnliga avkomlingar... Människan är av naturen egoistisk och opportunistisk.
    Ja för strunt samma vilka andra gener dessa individer skulle kunna bidra med. Menar du slltså att det är rn 100% nedärvning? Vilka andra saker anser du borde leds till sterilisering? Synfel? Dövhet? Homosexualitet? 
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:55:19 följande:
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.

Fast du har ingen aning om det var pga medicinsk inervention som det faktiskt avstannade eller hur?

Min fråga i TS rörde också vad som kan vara just processena i en kropp som gör att förloppet avstannar. Du svarar på en helt annan sak.

• Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:56:50 följande:
    Ja så att du överlevde när du fick medicinsk hjälp är ju ingenting som motsade det jag skrev.
    Om det nu inte var hjälpen som blev stjälpen liksom som gjorde att det stoppade upp.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-02-20 14:55:19 följande:
    Ja för att naturen inte fick ha sin gång. Som du själv skriver så överlever inte vissa i naturen.
    Vad menar du med natur? Alltså att allt vi människor kan ska räknar bort och man sätter sig i en isolerad sits utan utveckling alls? Då räknar du också bort att naturen evolverat upp vår intelligens som lett till framsteg så vi kan klara motgångar.

Hur länge skulle du själv överleva om man släppte dig i en skog nånstans utan redskap? Om naturen nu ska ha sin gång.
Svar på tråden Varför funkade intr min kropp för förlossning?