• Anonym (Paff)

    Låg kreditvärdighet pga föräldrapenning?

    Som rubriken lyder, kan man ha fått låg kreditvärdighet pga att man går på föräldrapenning? Jag skulle göra ett köp på faktura men kunde inte göra detta pga låg kreditvärdighet. Har aldrig haft det tidigare. Jag heller aldrig haft någon betalningsanmärkning och de enda lånen jag har är CSN och bostadslån (men det har inte påverkat tidigare). 


    Det enda jag kan komma på är att jag har en 6-månders betalningsplan på ca 7000 kr på Klarna. Men ska det verkligen göra att jag får låg kreditvärdighet? Jag betalar alltid i tid och oftast betalar jag av i förväg så fort jag har råd just pga att jag inte vill ha några skulder. 

  • Svar på tråden Låg kreditvärdighet pga föräldrapenning?
  • Fjäril kär

    Det kan vara din lägre inkomst som gör att du flaggas som icke kreditvärdig och i kombination med avbetalningsplan. Att du betalar i tid och sköter dig spelar ingen roll då en kreditupplysning enbart fokuserar på inkomster och eventuella lån/krediter och dit räknas avbetalningsplaner. 

  • BuoBä

    Om du hade en låg inkomst vid förra deklarationen på grund av föräldraledighet så kan det bero på det. 
    Se också över om du har öppna krediter som du inte använder. Om du har skaffat kundkort med kredit, tex IKEA-kort, så räknas hela den krediten även om du inte är skyldig en enda krona. 

  • Jemp

    Lägre inkomst i kombination med Klarna-avbetalningen (som ju för övrigt är en form av lån) kan säkert påverka. Dina uppgifter brukar ju finnas med i utdraget, där kan du kolla så allt stämmer. 

  • Anonym (Paff)

    Tack för svar! Jag hoppas att det ändras snabbt när jag har betalat av Klarna-lånet (och inte längre är föräldraledig). 

Svar på tråden Låg kreditvärdighet pga föräldrapenning?