• Anonym (Man)

    Ljuger

    Anonym (Kaffelatte_drakinnan) skrev 2024-02-19 19:24:43 följande:

    du vet att man kan bli gravid trots p-piller va? Om en man vill va helt säker på att det inte ska bli en graviditet finns vasektomi eller kondom. eller knulla män som inte kan bli gravida


    Vad var ens frågan du svarade på?
    Tillbaka till ämnet. Det borde vara straffbart med fängelse som påföljd och mannen borde inte bli skyldig att betala underhållsbidrag. 

    Lider med barnet och mannen som blir lurad att bli förälder.
  • Anonym (Man)
    Anonym (You go) skrev 2024-02-19 22:17:16 följande:

    Kreativt! Och mannen får väl ha kondom om det är så jäkla viktigt att inte bli pappa.


    Vill man vara helt säker på att inte bli pappa mot sin vilja så är det säkrast. Här låter det på vissa att det bara är lite små fult att lura någon man att bli pappa mot din vilja. En handling som om den görs medvetet borde vara betydligt värre brott än våldtäkt och liknande andra grova brott. Men det ska ju bevisas också.
  • Anonym (Man)
    Anonym (A) skrev 2024-02-19 22:26:09 följande:
    Lurad?
    Tycker du inte att det är att luras om hon säger att hon tar p piller och inte gör det?
  • Anonym (Man)
    Anonym (A) skrev 2024-02-19 22:28:09 följande:
    Det enklaste är att låta bli att ha sex

    Värre brott, jösses
    Vår moral skiljer oss en hel del. Tycker du inte konsekvenserna är riktigt stora för den som blir lurad av bedragerskan? 

    Hade du resonerar samma om jag hade hiv och inte berättade utan sagt att jag är frisk till  för dom jag låg med? Dom får skylla sig själva som hade sex med mig utan gummi. Lika logiskt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjipp) skrev 2024-02-19 22:35:21 följande:
    Nyfiken på här hur du tänker att det ska bevisas...
    Ser framför mig i domstolen: "du säger att du tog p-piller men att du blev gravid ändå, kanske pga magsjuka, kan du bevisa det?" Eller hur bevisningen från mannens håll ska gå till utan att det blir rättshaveri. 
    Svårt att driva sådana fall utan att behöva åtala alla som blir gravida trots p-piller (jmfr med åtal mot kvinnor som fått missfall i länder där abort är straffbart). 
    Håller med dig det skulle aldrig hålla i en rättegång, och som tur är så är det nog väldigt ovanligt men lika vidrigt för den som blir utsatt.

    Själv var jag försiktig som singel när jag träffade kvinnor som eventuellt kunde tänkas bli gravida.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mia2) skrev 2024-02-20 06:42:26 följande:
    Jämför du en man som frivilligt ligger med kvinna utan att använda skydd med en kvinna som blir våldtagen? 
    Jag jämför konsekvenserna av gärningarna och både handlingarna är riktigt sviniga men jag tycker faktiskt att medvetet ljuga och lura någon till att bli förälder är svinigare handling och får större konsekvenser. 

    Skulle någon jag känner gort någon av handlingarna skulle jag tagit avstånd från dom.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mia2) skrev 2024-02-20 07:38:37 följande:
    Så mannens ansvar för sitt eget sexliv och dess konsekvenser? Vad anser du om det? 
    Jag har tagit ansvar då jag inte är naiv och vet att det finns kvinnor likt som du försvarar.
  • Anonym (Man)
    Anonym (You go) skrev 2024-02-20 08:15:54 följande:
    Så i dina ögon är den enda konsekvensen av våldtäkt risken att bli gravid?
    Vilken slutledningsförmåga. Menade att konsekvenserna av att bli lurad till att bli förälder med ett ons vore en riktig mardröm. Dels svårt att bygga en sådan relation jag har till mina andra barn då jag inte kan vara med 100 procent som när man bor med mamman. Och dessutom en mamma till barnet som är värsta falska skräpet som ljuger om preventivmedel för att bli med barn mot min vilja. Stackars barn och den man som är naiv nog att gå i fällan. Det tycker jag är värre konser men helt ok att du bagatelliserar det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tjipp) skrev 2024-02-20 08:47:32 följande:
    Också; stackars barn som har en pappa som inte kan ta ansvar för sig själv ens en gång.... 
    Vilken tur då att dom får en sådan fin och föredömlig mor med bra värderingar👍
  • Anonym (Man)
    Anonym (You go) skrev 2024-02-20 09:00:11 följande:
    Jag bagatelliserar det inte. Jag fattar att det vore en väldigt svår sits. Tyckte trådstarten var banal och töntig så jag har provocerat lite men nu spårar du iväg så nu är det inte roligt längre. Bara skrämmande att få en inblick i din djupts störda människosyn. 
    Djupt störd för att jag tycker det är fruktansvärt vidrigt och egoistiskt att ljuga om något sådant?
  • Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2024-02-20 09:07:24 följande:
    Just du kanske hellre blir våldtagen eftersom du tycker detta att luras är ett värre brott med värre konsekvenser men de flesta håller nog inte med, våldtäkt ger allvarliga men för livet inte riktigt samma

    tycker alltid det är fel att ljuga/luras är väl bäst jag säger men det här var det värsta i tråden
    Jag förstår verkligen traumat likväl som jag kan sätta mig in i hur tragiskt det är att vara ett ovälkommet barn och att bli förälder mot din vilja. Håller med om att man ska se till att vara säker och använda kondom och det har jag själv gjort förutom i lång relation där jag litade på henne.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mia2) skrev 2024-02-21 11:56:49 följande:

    Ser inte att någon försvarar kvinnor som ljuger och inte heller bortförklaringar. Däremot många som påtalar mannens eget ansvar för sitt sexliv. 


    Och det är inte en annan sak att båda är ansvariga, tvärtom det är högst relevant. För samtidigt som det är helt förkastligt att ljuga om preventivmedel så är det lika förkastligt av mannen att inte ta ansvar för sitt eget sexliv utan han lägger det ansvaret på någon annan. Vill man absolut inte ha barn, ta ansvar för det själv. 


    Fast jag förstår ju mannen som litar på att en kvinna som säger att hon äter P piller verkligen gör det om dom är i en relation. Skulle du säga samma till en kvinna som litar på att mannen som använder kondom men stuckit hål på den eller tar av den under akten?
  • Anonym (Man)
    molly50 skrev 2024-02-21 13:36:31 följande:

    Jag tycker det är fruktansvärt att ljuga om en sådan sak.
    Jag skäms för att vara kvinna när jag hör talas om kvinnor som gör så.
    Men jag tycker det är lika illa med män som tar av kondomen eller sticker hål på den.
    Båda har lika stort ansvar för att skydda sig om man inte vill ha barn.
    Men lever man i en relation så förstår jag ju att man litar på att man är ärliga mot varandra om sådana saker.


    Klokt sammanfattat av dig och håller med dig. Att skaffa barn ska vara ett gemensamt beslut där båda föräldrarna har en önskan att bli föräldrar. Har inga åsikter om dom som väljer att skaffa barn på egen hand så länge dom gör det på rätt sätt.
  • Anonym (Man)
    molly50 skrev 2024-02-21 20:10:51 följande:
    Absolut! Så är det.

    Men har också erfarenheter av män som förväntat sig att jag ska vara den som står för skyddet då de anser att det inte är skönt med kondom.
    Det tycker jag inte heller är ok.
    Det håller jag med om att ansvaret är bådas lika mycket. Och är det en tillfällig förbindelse tycker jag kondom är självklart. Men i dom relationer jag haft där kvinnan haft P piller har vi kört utan och jag har litat på henne fullständigt. Visst finns risk för graviditet ändå, men en helt annan sak än om det sker genom att luras.
Svar på tråden Ljuger