Har inte råd att gå på min väns bröllop
Tar man kuvertavgift förväntar man sig inga presenter. Det spelar ingen roll om man är långväga eller inte. Har brudparet val kuvertavgift är det lika för alla. Möjligen att din roll som tärna gör att du kanske skulle få det billigare.
Som tärna finns det två vägar att gå. Bruden bestämmer en färg som ingår i klänningen och du väljer en klänning själv som du känner att du kan ha fler gånger. Bestämmer bruden kläder så betalar bruden också. Du har blivit överkörd.
Kolla om det finns fler gäster som bor på samma ställe/närhete så kan ni hyra stortaxi eller en liten buss av en bussfirma (inkl chaufför).
Möhippa för 4000 låter mycket. Jag hade aldrig gått på en sådan möhippa själv. De möhippor jag varit med och anordnat så har vi se till att så många som möjligt kunnat vara med och hållt ner kostnaderna. Visst blir det inte en hel helg på spa. Alla från studenten till föräldraledigheten och de med chefsposition utan barn ska kunna vara med. Man är ju där för att glädja bruden.
Hotell och resa kanske man får se som en del i semestern om man vill vara med på bröllopet. Passa på att lägg semestern där när ni ändå är på plats.