Inlägg från: Anonym (Nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nina)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

Jag hade avstått både möhippa och bröllop.

Möhippa: jag tycker det är konstigt att ni väljer något som blir så dyrt för deltagarna. Om ni bara är ett litet gäng borde det kunnat lösas på ett annat sätt. Tycker det är konstigt att du ska behöva ordna boende, kan du inte sova över hos någon av deltagarna? Och så gör ni någon aktivitet som inte är så dyr. Då behöver du bara betala resan.

Bröllop: hade tackat nej pga kostnaden. Skulle absolut kunna betala hotell och resa. Går ju ta billigaste hotellet. Men knappast klänning, taxi och kuvertavgift. Lägger de bröllopet så avsides får de ju lösa det för sina gäster, hyra buss tex. Hur många taxibilar tror de finns egentligen den tiden, plus en jäkla kostnad även om 4 st skulle kunna dela taxi.

• Anonym (Nina)

Ja jag hade sagt att jag tyvärr inte har råd. Varken med möhippa eller bröllop. Men jag hade också sagt att jag såklart önskar dem en jättefin dag och beroende på brudens reaktion hade jag skickat en present.

Bra reaktion: bruden är förstående och kanske lite ledsen men tar det bra och vänskapligt. Jag hade skickat kort och present till dem i tid för bröllopet och sagt att jag gärna går ut och äter för att fira dem nästa gång vi har tillfälle att träffas.

Dålig reaktion: sur och arg brud som inte alls fattar. Jag hade avslutat vänskapen. En vänskap ska givetvis hålla för att man inte kan slänga ut 14000 kr till någon annans bröllop. Och ni bor ju ändå en bra bit ifrån varandra gissar jag, så då är det ju inte ens värt ansträngningen att hålla kvar vänskapen om hon blir sur.

• Anonym (Nina)

Fast kuvertavgift innebär att man inte BJUDER IN till bröllop. Kuvertavgift gör att det blir en betalfest. Man är inte bjuden. 

Och även om många anser att 500 kr per person blir billigt och man slipper köpa present så blir det ändå inte samma sak som att bli bjuden på maten och välja presenten.

Det är ju inte alls säkert att den present man valt att ge skulle vara samma pris som kuvertavgiften. Alla har inte råd med dyra presenter. Och köper man present så får man välja vad, och summa, själv. Vid kuvertavgift får man betala för mat man kanske inte ens tycker om. Blir jag bjuden äter jag ändå och ser glad ut, men inte kul att ha betalat kuvertavgift för det.

Det finns så många sätt att finansiera sitt bröllop på, kuvertavgift är ett sämre sätt. 

• Anonym (Nina)

Olika sätt att finansiera sitt bröllop kan ju vara att tex ha bröllopet på gratis ställen, tex kyrkan och dess lokaler. Man kan åka utomlands och köpa billigare alkohol eller köra alkoholfritt eller självkostnadsbar där gästerna själva väljer vad de vill lägga på dricka. Man kan baka tårtorna själv och anpassa maten efter vad man har råd att bjuda på.
    Man kan anpassa gästlistan så att man har råd, exempelvis.

• Anonym (Nina)

Tex jag hade en bjudning hemma, inte bröllop visserligen men god mat. Marinerad kyckling på 2 olika sätt, en riktigt god potatissallad, en annan fräsch sallad, två tårtor och annat fika, maten förutom alkohol gick på ca 1000-1500 kr, vi var 14 personer och det blev massa mat över. Det går att fixa jättegod mat utan att det måste kosta skjortan.

• Anonym (Nina)
    Anonym (guldsked) skrev 2024-02-20 17:56:38 följande:
    Jag fattade det som att avgiften är 500 per person, 1000 för paret och det är väl inte mycket i så fall?

Vilken trerätters som helst som är något att ha går på 5-600 kr per person, och sen tillkommer en vinmeny för oftast lika mycket, och ovanpå det fördrink, tårta och vickning på natten.

Vi hade fylla-jämntfest jämförbar med bröllop 2021 och betalade 1300 kr/person före tillägg för alkohol. Och det var innan senaste årens sjuka höjningar.

Men då BJUDER man inte på bröllop, då har man en betalfest. 

Har man inte råd att bjuda på 3-rätters så måste man inte ha 3-rätters. 

Jag hade inte betalat 1300 kr för att gå på en fest. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-22 08:18:18 följande:
    Nej, hur blev du förvirrad av mitt första stycke? Självklart tar man med en present om det inte är kuvertavgift. Kuvertavgift är istället för present. Det är antingen eller. Är det ingen kuvertavgift är det ju en självklarhet att man tar med en present. 

Jag skulle inte skämmas över en sån grej. Har paret avböjt presenter och brudgummens farmor kommer med världens present är det ju underförstått att det inte var meningen att resten av oss också borde ha tagit med presenter. Sånt förstår vuxna människor.
    Problemet är väl att kuvertavgift är en fast summa du som gäst inte kan påverka. Att säga att det är istället för present går bara om kuvertavgiften är frivillig summa.

Tar man 500 kr i kuvertavgift så blir det ju 1000 kr som i ts fall, och de har kanske inte råd att lägga så mycket på present?

En fin present måste inte vara dyr, det kan vara något personligt, något hemmagjort etc om gästen inte har råd att lägga massa pengar. 

Bjuder man in till bröllop är det väl för att man vill ha gästerna där, inte att de ska betala för att få komma?
Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop