Har inte råd att gå på min väns bröllop
Din väninna är en väldigt egotrippad bridezilla! Tacka nej snarast och tala ärligt om att ni inte har de pengarna som deltagandet kostar. Det bör hon få höra! Du är dessutom föräldraledig och vem skulle ta hand om barnet om du och din man for iväg på två dagars bröllopsfestande? Ytterligare en anledning att tacka nej. Skriv ett brev, ring inte, utan ett pappersbrev där du önskar henne lycka till i framtiden och att du dessvärre inte inte kan vara på vare sig hennes möhippa eller hennes bröllop för ni har just nu inte den ekonomin. Det är ärligt.
Jag tror att det blir en hel del nej tack till den bröllopsfesten.
Jag och min man har alltid tackat nej, vänligt men väldigt bestämt, till alla sådana betalfester. Det har varit jämna födelsedagar, jubileer, bröllop, disputationsfester osv osv med kuvertavgifter uppåt 2000 ibland och så tillkommer resor och ibland presenter. Vi kan inte skylla på ekonomin utan det är en principsak. Vi är av den åsikten att måste man ta betalt av sina gäster för mat och dryck ska man nog sänka sina ambitioner och BJUDA på en nivå som passar kassan - eller avstå från fest.