• Kolmilan

Barn som har svårt för kläder

Ni föräldrar därute som har barn som har/har haft svårt för kläder (eller känslan av kläder mot kroppen?), kommer det att bli bättre? i vilken ålder blev det bättre? Finns/Fanns det något som underlättade för ert barn? 

Min tjej är nu 6 år och såhär har det varit sedan 2 år tillbaka. Jag bävar inför skolan. Och ja, vi har sökt hjälp. 

Kläderna ?känns inte bra?, åker ner, åker upp, korvar sig, obekvämt vid ärmslut, där tröjan ?slutar?, i snippan, vid knäna, lappar, ja listan kan göras lång?

I vilken ålder blev det bättre? Behöver något att hålla fast vid just nu?Gråter

• Svar på tråden Barn som har svårt för kläder
  • Zaro

Hon kanske är väldigt taktil. Har ni pratat med bvc eller vc/skolsköterska om det? Mitt bonusbarn är strax 6 och skulle helst vilja gå naken hela tiden, haha. Framförallt gillar hon inte långärmat. Inte riktigt tjocka kläder heller eftersom hon snabbt ger upp att klä sig själv då pga irritation, men på vintern måste hon det ändå. Vi köper mest mjuka kläder till henne, tex leggings eftersom hon framförallt alltid drar upp byxorna. Vi brukar också hålla upp kläderna och visa henne när vi är i klädbutiken och hon visar tummen upp eller ned, så har hon varit delaktig i köper, och de kläderna bär hon alltid sen.

• Fjäril kär

Ja mina barn har varit så. Det som underlättar är att enbart ha kläder som dom kan tolerera. Visst, garderoben blir skittråkig med 15 exakt likadana tröjor men hellre det än skrik och panik. 

Jag lärde mig vara uppfinningsrik och det blev en del sprättande av resårer och tid vid symaskinen för att sy nya muddar och trolla bort andra saker på kläderna. 

Ju äldre barnen blev ju bättre blev dom på att förklara vad som menas och vad som skaver och framförallt bättre på att själv uttrycka vilka kläder som funkar. Samt att vissa saker kunde funka bättre när dom själv förstår att vissa saker har en funktion. 

Jag blev också bra på att dammsuga nätet och butiker på sömlösa underkläder,  strumpor och extra mjuka material. 

• Sunflora

Det är inte säkert att det blir bättre, sensoriska svårigheter kvarstår ofta livet ut. Försök hitta kläder hon gillar och håll er till det generellt sätt brukar mjuka, löst sittande kläder i bomull funka bäst. Kom ihåg att klippa bort lapparna.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Barn som har svårt för kläder