• Anonym (Trött)

Är ofantligt trött av mig

Förstår inte varför jag är så extremt trött av mig. Förstör faktiskt mitt liv för även när jag är vaken så är jag helt orkeslös. 

Nu känner jag t om yrsel. 

Proven på vårdcentral visar ju alltid bra värden och man får alltid gå hem som om man vore korkad som trodde att något var fel på en för såklart visade det ingenting i vanlig standard. 

Så undrar, vilka prover ska man efterfråga utöver de som dom vanligtvis tar?? 

Äter ju D vitamin ochså, känner ändå inte att det hjälper. 

• Svar på tråden Är ofantligt trött av mig
  • Anonym (säkert)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-21 13:02:46 följande:

Förstår inte varför jag är så extremt trött av mig. Förstör faktiskt mitt liv för även när jag är vaken så är jag helt orkeslös. 

Proven på vårdcentral visar ju alltid bra värden och man får alltid gå hem som om man vore korkad som trodde att något var fel på en för såklart visade det ingenting i vanlig standard. 

Det är ju inte säkert att din trötthet beror på något som värden kan utreda eller behandla. man kan ju vara trött för att man sover dåligt, är stressad, har för dålig kost, är utomhus för lite. Eller av helt normala skäl som att vintern i Sverige är för lång och mörk för att man ska orka. 

Om vården inte hittar något uppenbart så får du leta lite mer i din vardag. Kanske prova att ta extra vitaminer, förbättra din kost, se om du behöver sova mer, träna mer, vara utomhus mer. Eller borde du byta jobb, skilja dig, flytta till en annan stad? Finns ju massor av saker som kan göra att man blir trött eller inte orkar sin tillvaro. 
  • Anonym (Mx)

Just nu är väl folk som tröttast. Innan våren letar sig fram ur vinterns grepp. Om det inte är extremt illa, så kanske du ska acceptera att du faktiskt är trött och behöver vila. Speciellt eftersom proverna visade goda värden.

Har du kollat om du sover bra? Snarkningar etc kan ställa till det med trötthet som följd

• Agda90

Har du kollat dina provsvar eller du nöjer dig med att VC säger att de är bra?
  • Anonym (säkert)
    Agda90 skrev 2024-02-21 13:10:36 följande:
    Har du kollat dina provsvar eller du nöjer dig med att VC säger att de är bra?
    Vadå nöjer sig med att VC säger att de är bra?
  • Agda90
    Anonym (säkert) skrev 2024-02-21 13:16:40 följande:
    Vadå nöjer sig med att VC säger att de är bra?
    Det förekommer att man får svar att provresultaten är bra när de i självaverket är avvikande. 
    Man får ta ansvar för sin egen hälsa och själv ha koll tyvärr.

Jag gjorde prover just pga att jag var dödstrött. Läkaren sa att allt var tipp topp. Vid närmare titt hade jag brist på både järn och d-vitamin samt B12. 
    Eftersom jag har en kronisk sjukdom så går jag på årskontroller och har fått lära mig den tuffa vägen hur viktigt det är att jag själv har koll. 

Min trötthet försökte läkaren btw stämpla som depression och ansåg att jag skulle äta antidepressiva. Så det är väldigt viktigt att man inte nöjer sig med ett svar utan att själv ha sett resutlaten!
  • Agda90
    Anonym (säkert) skrev 2024-02-21 13:08:31 följande:
    Det är ju inte säkert att din trötthet beror på något som värden kan utreda eller behandla. man kan ju vara trött för att man sover dåligt, är stressad, har för dålig kost, är utomhus för lite. Eller av helt normala skäl som att vintern i Sverige är för lång och mörk för att man ska orka. 

Om vården inte hittar något uppenbart så får du leta lite mer i din vardag. Kanske prova att ta extra vitaminer, förbättra din kost, se om du behöver sova mer, träna mer, vara utomhus mer. Eller borde du byta jobb, skilja dig, flytta till en annan stad? Finns ju massor av saker som kan göra att man blir trött eller inte orkar sin tillvaro. 
    Man ska inte ta vitaminer om man inte har brist. 
  • Inteutanproblem

Vården har sällan koll på hur värdena skall ligga på blodproverna för att inte kunna skapa problem, eller vad som faktiskt är optimalt. 

Något vården konstant misslyckas med att diagnostisera korrekt är D vitaminbrist, järnbrist, lågt magnesium, kalium, folat och framförallt B12. 

Att du tar D vitaminer är inte någon garanti för att du ligger bra till. Många behandlar D3 helt fel och otillräckligt. Kan rekommendera att du kollar på behandlings protokollet som finns i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Så du kan checka dels hur långt ifrån optimalt nmol/L värde du ligger, och om du behandlar D vitaminet med fel tillskott/doseringar eller rent av saknar kofaktorerna helt. 

Har du tagit blodprover på sköldkörteln? TSH. T4. T3. Om ja, så kan du lägga upp provsvaren på dessa +alla andra blodprovsresultat du har. I Facebook gruppen Sköldskörtel Provsvar. Det finns personer kunniga inom andra områden än just enbart sköldkörteln där, som kan hjälpa med tolkning av dom övriga blodproverna. 

Jag kommer lägga in en informations kommentar i ett till inlägg här, rörande B12. Du hittar allt däri som du behöver för att kunna få en bra grund att stå på. För vidare information så kan jag bara hänvisa till gruppen jag kommer rekommendera där. Drivs av välgörenhets organisationen The B12 Society, så dom kan du göra bakgrundskoll på först om du vill. 

B12 brist är en mycket svårdiagnostiserad typ av brist, och vården är rent bedrövligt okunnig tyvärr. Dels förstår dom sig inte på hur det skall diagnostiseras, och överlag ordinerar man en helt verkningslös typ av behandling. Oralt B12. 

• Inteutanproblem

Har översatt flertalet sidor angående B12 brist och lagt dessa som Google dokument. Formatet fungerar fint att läsa på telefonen, har kontrollerat och justerat så det ska se bra ut/vara lätt att läsa. 

Sidorna som översatts är ifrån B12 institutet i Nederländerna och ifrån en B12-brist patientförening. Länk till respektive översatt sida finns längst ner i varje dokument. 

Grupp jag kan rekommendera är följande: 

? Vitamin B12 Wake Up (Facebook)

För att ha möjlighet att få ett så sanningsenligt blodprov på B12 som möjligt (Kobalamin, MMA (metylmalonat syra), HoloTC (holotranskobalamin) och Homocystein)) krävs _minst_ 4 månaders uppehåll på _allt_ innehållande B12 i tillskottsform inkl berikade livsmedel och drycker. 

b12-institute.nl/caution-note-about-oral-supps/ 

Artikel om svårigheterna att få diagnos 

pernicious-anaemia-society.org/blog/only-one-chance/ 

Ny publicering i The British Medical Journal, om B12 brist och behandling av denne - denna kan man ha nytta av att visa för sin läkare 

www.bmj.com/content/bmj/383/bmj-2022-071725.full.pdf

Behandling med högdos vitamin B12 har visat sig vara säkert i mer än 50 år docs.google.com/document/d/17ehBwAikqxyBm6mqdz-CE3pnKFwuq2NdNn2LW2dPwgw/edit

symtom på B12-brist 

docs.google.com/document/d/1TXgfPXXpp1HeBlxIFZTsiU04bjZSkgJUZPVpthJdpSw/edit 

Orsaker B12-brist 

docs.google.com/document/d/130BIubdQW8uWVCtE7Mk_m0DrZKY28sMVKfMg0l1doWY/edit 

Diagnos- och behandlings fällor 

docs.google.com/document/d/1i-jMBfnYySnaRYXNK33ekVhhMkz7UIUTUx9Y0KnLTXg/edit

Missuppfattningar om B12-brist 

docs.google.com/document/d/1Tw_Vx0KUbriqNIHfxG3CzB8sKuJKtJFnpDA1pgAOZd4/edit 

B12-brist och anemi 

docs.google.com/document/d/1m9LnKtRRmwCUdjPIpARgaibmDRH0o14AbWI-1d9VgRo/edit

Differentialdiagnos vitamin B12 och folatbrist rekommenderas för patienter med psykiska störningar 

docs.google.com/document/d/1ux7wJQJOfSR_1PfaCbg1XXqYIuHWJhMVJ6vZRbie56Q/edit

• Mrs Moneybags

Trötthet kan ju bero på 1000 olika saker. Jag var t ex väldigt trött när jag hade en hjärtinfarkt på gång. Det är tecken på många olika sjukdomar och tillstånd, behöver inte vara någon brist. 

Är tröttheten mer uttalad vid vissa tillfällen på dagen eller när du gör vissa saker?
  • Anonym (Maggan)

Har dom tagit prov på sköldkörteln?  Vad säger det värdet? Även ett värde som ligger inom det normala kan vara tillräckligt högt/lågt för att behöva tittas närmare på och få behandling för. 

Sen får du börja med papper och penna och rota i din vardag .
    Sover du tillräckligt? 
    Äter du ordentligt och som man ska? 
    Vikt?
    Rökning/alkohol?
    Stress?
    Motionsvanor? 
    Är du hälsosam? 
    Jobbar du för mycket? 
    Depression? 
    Hur är ditt privatliv - handen på hjärtat och med självinsikt?  

Det kan alltså finnas flera orsaker till denna förlamande trötthet som inte alltid måste vara någon kroppslig orsak. Det kan lika väl vara så att du sover kasst, snarkar, behöver skilja dig, sluta äta godis  och byta jobb...typ.. 

Svar på tråden Är ofantligt trött av mig