Vården har sällan koll på hur värdena skall ligga på blodproverna för att inte kunna skapa problem, eller vad som faktiskt är optimalt.
Något vården konstant misslyckas med att diagnostisera korrekt är D vitaminbrist, järnbrist, lågt magnesium, kalium, folat och framförallt B12.
Att du tar D vitaminer är inte någon garanti för att du ligger bra till. Många behandlar D3 helt fel och otillräckligt. Kan rekommendera att du kollar på behandlings protokollet som finns i Facebook gruppen Vitamin D Wellness. Så du kan checka dels hur långt ifrån optimalt nmol/L värde du ligger, och om du behandlar D vitaminet med fel tillskott/doseringar eller rent av saknar kofaktorerna helt.
Har du tagit blodprover på sköldkörteln? TSH. T4. T3. Om ja, så kan du lägga upp provsvaren på dessa +alla andra blodprovsresultat du har. I Facebook gruppen Sköldskörtel Provsvar. Det finns personer kunniga inom andra områden än just enbart sköldkörteln där, som kan hjälpa med tolkning av dom övriga blodproverna.
Jag kommer lägga in en informations kommentar i ett till inlägg här, rörande B12. Du hittar allt däri som du behöver för att kunna få en bra grund att stå på. För vidare information så kan jag bara hänvisa till gruppen jag kommer rekommendera där. Drivs av välgörenhets organisationen The B12 Society, så dom kan du göra bakgrundskoll på först om du vill.
B12 brist är en mycket svårdiagnostiserad typ av brist, och vården är rent bedrövligt okunnig tyvärr. Dels förstår dom sig inte på hur det skall diagnostiseras, och överlag ordinerar man en helt verkningslös typ av behandling. Oralt B12.