• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:50:16 följande:
    Rättfärdigar det med att jag sätter mitt/mina barns välmående framför hennes son.
    Lycka till med att använda den förklaringen om det blir soc-anmälan på dig och/eller en tvist rättegång om ert gemensamma barn om det kommer till det läget.🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (D)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:44:40 följande:
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
    Ingen bryr sig vad du anser. Ditt barn kommer bo 50% av tiden med sitt halvsyskon, oavsett vad du vill. 

Du har valt ditt barns framtid. Bra jobbat. 
  • Anonym (Kaj)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:53:41 följande:
    Kommer aldrig se på ett bajskletande misstag som ett syskon till mina barn.
    Barnen hade gärna fått va 50% med henne också för den delen, men med garanti att de aldrig är ensamma med en person med grava problem att förstå handlingars konsekvenser.
    Om inte syskonet är direkt farligt för den lille/a så kommer de att vara tillsammans åtminstone 50% av tiden. Vet du inte att det är så det fungerar?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-22 12:44:13 följande:
    Om inte syskonet är direkt farligt för den lille/a så kommer de att vara tillsammans åtminstone 50% av tiden. Vet du inte att det är så det fungerar?
    Och om syskonet är direkt farligt så kommer de inte att va tillsammans. Vilket är hela poängen.
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 11:15:25 följande:
    Tja.. blir mindre sorgligt när den otacksamme 10-åringen blir placerad i avlastningsfamilj och förhoppningsvis inser hur bortskämd han varit. Alternativt bor hos sin far. De är ungefär på samma mentala nivå så det hade passat bra.
    Och som sagt, de kommer inte va syskon
    Barnet kommer inte placeras i avlastningsfamilj om inte mamman vill det.
    Om du pressar en mamma att lämna ifrån sig sitt barn så är det en tidsfråga när er relation kraschar.
  • Anonym (Kaj)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:03:22 följande:
    Och om syskonet är direkt farligt så kommer de inte att va tillsammans. Vilket är hela poängen.
    Vad tror ni syskonet kommer göra? Skada bebisen? Ja, då blir det tufft att ständigt ha koll så inget händer.  
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:03:22 följande:
    Det är tyvärr inget du har kontroll över.
    Blir det separation så kommer hon ha båda barnen hos sig om hon vill och inget du kan bestämma över. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-22 13:25:52 följande:
    Vad tror ni syskonet kommer göra? Skada bebisen? Ja, då blir det tufft att ständigt ha koll så inget händer.  
    Hennes son kommer inte få möjlighet att komma nära övriga barn utan tillsyn.
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-22 13:04:00 följande:
    Barnet kommer inte placeras i avlastningsfamilj om inte mamman vill det.
    Om du pressar en mamma att lämna ifrån sig sitt barn så är det en tidsfråga när er relation kraschar.
    Då får det bli så. På ett eller annat sätt ska exponering för hennes son minimeras.
  • Anonym (ex)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:46:20 följande:
    Då får det bli så. På ett eller annat sätt ska exponering för hennes son minimeras.
    Ditt då ex får ju se till att barnen är säkra i så fall. Tror du inte att hon klarar det?
Svar på tråden Delad vårdnad