Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Blodgruppsfundering

Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

Tack för förtydligandet.

Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

Eftersom ni fått rh-negativa barn vet vi redan att ni båda bär på anlaget. 25% vid varje graviditet gäller då. 

Hade morförälder och farförälder varit rh-negativ hade vi kunnat veta att ni bar på anlaget även om era barn blivit rh-positiva. Men nu var det inte så. Har man ett plus och ett minusanlag är det 50% att föra vidare det minusanlaget så det är inte superkonstigt att det finns.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

Tack för förtydligandet.

Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

Att ni fått två rh-negativa barn på två graviditeter, 0,25*0,25, dvs 6,25% sannolikhet. Ovanligt men inte omöjligt. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 22:58:36 följande:
    Tack för ett utförligt svar. 

Har jag förstått rätt?

Min mans föräldrar är A+ och A+ men har ett negativt anlag vardera som förts över till min man, så min man är A+ men bärare av ett negativt anlag.

Samma sak gäller för mig som är A+. Jag har också ett negativt anlag som jag tagit med mig från mina föräldrar som är A+ (med ett negativt anlag).

När våra gemensamma barn föds så tar dom den negativa (latenta) rh-genen ifrån både mig och min man och blir därför A-.

Har jag förstått rätt?
    Typ, men det räcker att en av dina föräldrar har ett negativt anlag för att det ska bli 50% chans att du ska bli bärare.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 23:17:58 följande:
    Okej. Men både min man och jag måste ha minst en varsin förälder som bär på ett negativt anlag för att få rh-negativa barn?
    Ja, precis.
Svar på tråden Blodgruppsfundering