Behöver hjälp med skärmtid för 10 åring
Jag tycker själv att det är kul med datorspel och missunnar inte mina barn att spela och ha det som en hobby och ett sätt att interagera med sina kompisar. Men, din son är ännu inte gammal nog att själv förstå hur mycket tid som är rimligt att spendera framför datorn. Du behöver faktiskt sätta gränser för hans egen skull. Barns hjärnor är under utveckling och behöver även stimulans från annat än en datorskärm.
Jag tror att det är viktigt för en del barn att det finns väldigt tydliga gränser för hur mycket som är okej. Att som förälder sträcka upp fingret och känna vart det blåser och lite godtyckligt säga att det räcker med spelande för idag är som uppgjort för tjafs, konflikter, lirkande och bönande.
Sätt upp tydliga gränser och håll dig till dem så vet barnet vad det är som gäller och behöver inte tjata och bli upprörd. Det är jobbigt och kommer bli konfliktfyllt tills han inser att det inte lönar sig att tjata och bråka men du måste vara konsekvent. Är tiden slut så är den slut. Inget "Ska bara spela klart. Tio minuter till bara!" Du gör din son en björntjänst om du låter honom spela hur mycket som helst "för kompisarna får ju".
Ett tips som fungerade hemma hos oss för att komma tillrätta med orimligt mycket spelande och sönderslitande konflikter runt detta. Jag använder Microsoft Family Safety" på våra datorer. Alla har egen inloggning och jag som administratör kan både schemalägga och bästämma hur mycket skärm- och speltid som tillåts på vardera konto. När dagens speltid är slut så är den slut och det går inte att spela mer.
Här hemma har vi dessutom ett belöningssystem så att man kan tjäna extra speltid genom att hjälpa till hemma. Klippa gräsmattan ger t.ex.en extra timme som de får spendera när de vill.
Som påpekats tidigare i tråden, alla barn berövas inte en framtid som spelutvecklare för att man som förälder vill hjälpa dem att balansera sin fritid på ett sunt sätt. Tvärt om så är det tyvärr betydligt vanligare att barn och ungdomar fastnar i ett svårhanterat spelberoende än att de blir välbetalda spelutvecklare.