• Anonym (Undrar)

Hade du lämnat dina barn ensamma?

De är 22 år, 17 år och 14 år.
    Hade du lämnat dem ensamma en vecka?
    Självklart finns mat och allt de behöver hemma.
    Men Hade du lämnat dem ensamma?

• Svar på tråden Hade du lämnat dina barn ensamma?
  • Tow2Mater

Låter som ett fint tillfälle för dem att ha en stor föräldrafri fest hemma hos er med alla sina kompisar :)

• Anonym (Hy)

Du vet att 22 åringen är gammal nog att ha barn själv?
    Bor denne hemma fortfarande?

• Anonym (Man52)

Ni är bara 1 timme bort 
    borde funka utmärkt 

• Anonym (Lime)

Om alla barnen är skötsamma så kör..

Funkar det inte kan ni ju åka hem, ni kan även åka hem och sova en natt mitt i veckan om ni vill, en timme på morgonen klarar man pendla...

22åringen är myndig sedan 4 år tillbaks...

Litar ni inte på barnen så sätt upp en kamera, kostar inte många 100-lappar..  

• Anonym (E)

Om ni bara är en timme bort så förstår jag inte varför du funderar på saken öht.

Om de äldsta barnen hade haft problem av något slag, använt droger och umgåtts i fel kretsar etc., då hade jag förstått oron men de verkar ju skötsamma och lugna.  Då framstår det nästan som lite överdrivet. 

Jag har en 19-åring och funderar på att resa utomlands en vecka eftersom han ska jobba och inte vill följa med. Det finns självfallet back up och han är ansvarsfull. 

Det skulle vara första gången jag gör det och jag kommer att kolla läget varje dag men jag är inte särskilt orolig. 

• Anonym (Hula)

Själv flyttade jag hemifrån till egen lägenhet som 14-åring (riksintagsgymnasium 40 mil hemifrån). Fyllde 15 senare den hösten. Började jobba helger för att få ihop ekonomin och satt emellanåt barnvakt åt grannarnas lågstadiebarn.

Klart en 14-åring klarar sig själv en vecka med äldre syskon runt sig.

• Anonym (Globetrotter)

Kan de inte klara det på tre i den åldern så att huset står kvar så har man väl gjort något fel som förälder?

Vår son bodde själv 5 dar vid 14 medan vi var i Prag, inga problem.
    (han hade absolut fått resa med men valde själv att stanna hemma)

• Mrs Moneybags

Jag räknar inte en 22-åring som ett barn. En 22-åring gör förstås som han själv vill och behöver inte checka in med mig om det är okej eller inte att stanna hemma. I min värld gäller det även en normalt mogen 17-åring. 

En 14-åring kan vara i så många olika utvecklingsstadier och vissa är rädda för mörker osv så där skulle jag göra en individuell bedömning. 

Anonym (Undrar) skrev 2024-02-23 14:25:50 följande:

22 åringen är ansvarsfull och går som vuxen i hushållet.
    17 åringen tittar mest på film och har kompisar som också tittar på film.
    14 åringen spelar tvspel med kompisar över nätet.
    De fixar tider och mat.

Grannen är backup om det skulle hända något som skärskada eller ramla ner för trappen och bryta ett ben( 22 åringen har inget körkort)

Och jag och min man är 1 h bilresa bort om det skulle hända något akut.

De kan inte följa med för de har skola och vi ska arbeta.

Min man tycker att de fixar det och jag är lite nojig över den yngsta.

Jaha, ni är bara en timme bort. Då tycker jag inte att det är något problem alls! Kör på! De har ju varandra. 
  • Anonym (Ser inte problemet)

Vi hade lämnat barnen i den åldern en vecka utan att fundera något närmare på det. En 22 åring är ju vuxen för länge sen, och såväl en 17 åring som 14 åring ska väl klara sig själv en vecka när ni dessutom bara är en timmes resa bort. Förstår ärligt talat inte riktigt vad det är du ojar dig över? hade vi snackat om barn mellan 12 och 15/16 hade man kanske funderat en vända?eller om de hade diagnoser av något slag eller någon annan funktionsnedsättning. börjar nästan fundera på hur servade barn är idag och hur ?barnsligt? man behandlar vuxna/nästan vuxna barn när en sån här fråga ställs?sorry,..och ja, jag har barn. I samma ålder som de två yngsta. och ett gäng till efter det. Målsättningen borde ju på något sätt vara att se till att sina barn är kapabla att ta sig för saker redan innan de fyller 18 för att säkerställa någon slags självständighet?

• Anonym (Emma)

Förstår inte heller problemet, din äldsta är ju vuxen t.o.m. ? och mellersta så gott som. De kan ju verkligen rå om 14åringen, och se så den sköter sig och inte hittar på ofog å typ bjuder hem hela skolan på hemmafest när ni är iväg

• Tow2Mater
    Anonym (Emma) skrev 2024-02-24 22:15:40 följande:

Förstår inte heller problemet, din äldsta är ju vuxen t.o.m. ? och mellersta så gott som. De kan ju verkligen rå om 14åringen, och se så den sköter sig och inte hittar på ofog å typ bjuder hem hela skolan på hemmafest när ni är iväg

Ponera 22 åringens flickvän vill göra något som dyker upp, och 22 åringen kollar naturligtvis med 17 åringen och 14 åringen att de är ok med att han åker till flickvännen. 17 åringen skriver sedan något på sociala media om ett tomt hus och ett gäng kompisar och kompisars kompisar bjuder in sig själva, medans ryktet snabbt går online och ännu fler både yngre och äldre dyker upp. De har med sig allehanda saker som kan drickas och brukas, och försök att stoppa inflödet av folk körs över av gästerna som ju 'bara ska stanna en liten stund'. 14 åringen tycker det är lite läskigt, men samtidigt coolt - en drink tillsammans med lite vajp och annat; prova kan man ju göra.....
  • Anonym (B)

Vi åkte till spanien förra året och lämnade 15 åringen hemma själv. 

mkt handlar om vilka personer det gäller. Jag hade t.ex. aldrig lämnat vare sig mig eller sonen ensamma vid den åldern. 

när vi åkte var sonen 18 och flyttat hem till en kompis, och mognat. 

men iaf, dottern har farmor och farfar 5 min bort, hon kunde även sova hos sin kusin. Vi gav matpengar. Hon ville vara hemma pga att inte missa för mkt i skolan. Det gick utmärkt. 

Ni har ju en vuxen människa hemma med. 

• Anonym (Undrar)

Ja.
    Det verkar gå bra.

Svar på tråden Hade du lämnat dina barn ensamma?