Inlägg från: Lollololisen |Visa alla inlägg
  • Lollololisen

    Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?

    Jag och min sambo väntar vårt första barn som vi gemensamt bestämt oss för att få. Men under hela graviditeten har jag känt mig ganska ensam i det hela. Jag förstår att man som
    man inte är lika insatt i upplevelsen som man är som kvinna men jag känner att han även backat ifrån mig under detta. Han va väldigt kärleksfull innan graviditeten men nu känns det som han inte bryr sig. Jag får aldrig höra att jag är fin eller att jag har gjort ett bra jobb? jag får inte heller något svar eller reaktion när jag säger att jag har ont eller har förvärkar. Han har aldrig känt på magen utan att jag har bett honom om det och han tar i princip aldrig initiativ till att prata och diskutera graviditeten eller framtiden. Jag trodde det skulle bli bättre efter profylax kursen för att han liksom fick känna att det va mer på riktigt men det har absolut inte blivit bättre. 


     


    Som grädden på moset har han nu sagt ja till ett jobb som ligger ännu längre bort från vår bostad (pendling på 1 timme och 40 min var väg) och verkar super glad för det. Jag stöttar honom såklart men känner mig nervös över det då han liksom inte bryr sig om att det kommer påverka familjen. Han planerar också in en massa heldags planer och småresor precis efter dottern föds som han förstår att jag/ vi inte kommer kunna följa med på. 


    Det ska dock sägas att han har varit hjälpsam genom att ta alla matkassar och ibland ta över matlagningen om jag har varit för trött men jag kan ändå inte hjälpa att känna mig väldigt nedstämd och ledsen varje kväll.


    Jag undrar om någon upplevt något liknande och om det isåfall blev bättre när barnet väl kommit? Blir det liksom som ett wake up call när han väl får se och hålla henne?

  • Svar på tråden Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?
  • Lollololisen

    Han har såklart frågat mig om det är okej med mig att han tackar ja till jobbet men jag känner inte att jag kan stå i vägen för honom när det är något som gör honom så glad liksom:/ Det är något han har kämpat efter länge, dock va inte tanken att platsen skulle vara så långt bort men men. Han jobbar redan väldigt mycket och är borta mycket men det lär ju bara bli ännu värre nu.


    Han tävlar inom gokart och har planerat in 3 heldags tävlingar nu där han kommer behöva åka en bra bit bort med hans team för att tävla och sedan återvända samma dag eller dagen efter. Tanken är att han just precis ska jobba på veckodagarna och sedan tävla på helgen under dessa tillfällen och ja.. det blir ju väldigt ensamt för mig och lillen då:(

    Ja man får väll försöka diskutera saken med honom men jag vet bara inte riktigt var jag ska börja.

  • Lollololisen

    Att han inte förstår situationen förräns han faktiskt är i den tror jag absolut passar in på honom. Han har i förvägen ett jobb som ligger längre bort och tänkte att pendlingen skulle vara lätt då han ?bara? skulle sitta på tåget hela vägen och slappna av. Men efter vi flyttade insåg han att det kanske inte va så roligt som han hade tänkt sig. Finns även fler liknande situationer. Så jag kan tänka mig att han nog ändrar sitt mindset lite när bebisen väl har kommit. Men jag måste nog ändå få honom att förstå och sätta igång tankeprocessen i honom.

    När det kommer till hans uppväxt och familjesituation så har det nog sett ganska ?normalt? ut. Hans pappa jobbade mycket med eget företag (lastbil) och hade med min kille mycket på jobbet när han va liten. Så att de kunde umgås och lära sig. Senare år blev pappan långtidssjukskriven pga skada och då har det istället varit mamman som har försörjt dem.
    Vi båda är väldigt unga fortfarande (han är 21, jag 22). Vi mognade snabbare än våra vänner gjorde så han har inte riktigt fått något inflytande därifrån. 


    För att förklara lite mer om vår situation så är det så att vi båda jobbar i Danmark och det har vi gjort långt innan vi flyttade ihop. Sen bestämde vi oss för att flytta hemifrån tillsammans och hittade då ett hus som låg lite längre bort (vi gick från en pendlingstid på 45min/ 1 timme till 1 timme och 30 min ungefär) och det va ju då detta som han trodde skulle bli lättare än vad det i verkliga fallet va. Men vi har ändå gjort det i över ett år nu och det funkar. Men nu blev han erbjuden en högre position inom samma jobb fast ytterligare 20 min bort. Planen har hela tiden varit att jag skulle söka nytt jobb nära vårt hem så att någon ut av oss har nära till dagis och förskola osv. Detta va ett gemensamt beslut. Vad som inte fanns med i planerna va att han skulle komma ännu längre bort. Vi hade faktiskt båda förstått det som att han skulle komma närmare med detta nya jobbet men det blev inte fallet och det som störde mig mest med det va att det just precis inte störde honom.

    Men jag får försöka prata med honom och förklara för honom att det känns som han just nu prioriterar fel och att jag känner mig bortglömd i det hela. Och även att han behöver vara mer närvarande under den första tiden än vad han hade tänkt sig.

Svar på tråden Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?