• Anonym (V)

    Diagnos anpassningar på jobb

    Anonym (Kula) skrev 2024-02-24 20:25:43 följande:
    Diagnos anpassningar på jobb

    Hej jag känner en bekant som har autism som har problem med att få och behålla ett jobb. Jag undrar undrar vad man kan få för stöd eller anpassningar på ett jobb när man tex har autism eller någon annan diagnos som kan försvåra. Kan man tex jobba inom vården eller barnomsorgen eller något annat arbete med mänsklig kontakt?


    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?

  • Anonym (V)
    Anonym (r) skrev 2024-02-24 21:18:04 följande:
    Vad är en autist för dig.... en alien? Har du verkligen så lite kunskap om ASD att du på riktigt menar den sista meningen?
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 20:29:20 följande:

    Varför tänker du att någon med autism passar att jobba inom vården? Det är nog jobbigt för de flesta med autism. 


    De flesta som har autism mår bäst av lugna arbetsplatser med mycket rutinuppgifter och en tyst omgivning. 
    Inget ansvar för andra människor, utan snarare praktiskt arbete. Barnomsorg är nog ännu värre än vården för autister, på grund av skrik och smuts och så.
    Vet du ens vad diagnosen innebär?



    Tja. Du verkar inte heller ha någon större kol.


     


    Jisses, anti asd är i full gång igen


    Kol? Jag tror du menar koll. Och nej, jag är inte "anti" bara för att jag tror att det kan vara svårt att trivas som autist i vården på grund av att många autister blir uttröttade av alla sociala krav. 

    Men alla gör ju som de vill. Tycker bara att det låter som en mindre bra arbetsmiljö för de med autism. Du läser in saker som jag inte alls menar. 
Svar på tråden Diagnos anpassningar på jobb