• Anonym (M2)

Diagnos anpassningar på jobb

Anonym (M) skrev 2024-02-24 20:39:36 följande:
    Vissa klarar säkert av det men de har ju generellt svårare för sociala interaktioner och att läsa av människor. Inom vården är det en styrka att ha dessa förmågor. 
    Även om man har med autism kan ha svårt för det privat så kan de fungera utmärkt inom vården. 

Jag har själv autism och har inga som helt problem med att jobba som legitimerad sjuksköterska på akuten på ett stort sjukhus. Däremot tycker jag att det kan vara jobbigt med sociala interaktioner privat. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (V) skrev 2024-02-24 21:28:45 följande:
    Kol? Jag tror du menar koll. Och nej, jag är inte "anti" bara för att jag tror att det kan vara svårt att trivas som autist i vården på grund av att många autister blir uttröttade av alla sociala krav. 

Men alla gör ju som de vill. Tycker bara att det låter som en mindre bra arbetsmiljö för de med autism. Du läser in saker som jag inte alls menar. 
    Även om "många autister blir uträttade av alla sociala krav" så gäller inte detta alla. Finns många med autism som utmärkt klarar jobb med mycket sociala kontakter men sliter med det privat. 

För många är det en skillnad på hur man är privat och på jobbet, även för autister. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-24 21:59:46 följande:
    Även om "många autister blir uträttade av alla sociala krav" så gäller inte detta alla. Finns många med autism som utmärkt klarar jobb med mycket sociala kontakter men sliter med det privat. 

För många är det en skillnad på hur man är privat och på jobbet, även för autister. 
    *uttröttade 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Kula) skrev 2024-02-24 22:14:45 följande:
    Min vän har diagnosen och har funderat just på att prova vården eller barnomsorgen och har inte familjeliv. Dessutom tror jag knappt jag hört någon med diagnosen som jobbat med människor så det är därför jag vill veta era tankar 
    Finns massor med människor som jobbar med autismdiagnos och som klarar det utmärkt. Autism är i olika nivåer och alla med autism är inte likadana. 
Svar på tråden Diagnos anpassningar på jobb