• Anonym (måste sälja huset)

Husdrömmen som gick i kras

Med stor sorg i hjärtat har jag och min man beslutat oss om att sälja huset vi köpte för 10 år sedan. Det senaste året har vi drabbats av sättningar i huset vilket resulterat i hemska sättningar i hela huset. Golvet lutar överallt och gräsmattan är knölig. Hela marken är blöt och instabil, grundjobbet var nog inte riktigt bra gjort när huset byggdes. Vi har stora problem med avloppet då sättningarna lett till att avloppsstammarna har fel fall.. Att åtgärda sättningarna skulle kosta oss multum... Visst, köper man ett 50 år gammalt hus så får man ju räkna med reparationskostnader, men det här handlar om enormt stora utgifter, pengar som vi egentligen skulle ha lagt på att renovera badrum och tvättstuga som är i originalutförande. Att dränera och gräva upp hela tomten på ca 900 kvm, och lyfta huset på balkar eller geopolymer innebär mycket stora kostnader.. Dessutom har även andra grannar på området också problem, och har en känsla av att det kanske ändå inte blir riktigt bra...

Gråter och hade verkligen sett framemot hur barnen växer upp på det här villaområdet.. Drömmar som ny går i kras.

Det känns så tungt i bröstet. Vi har inte pratat med barnen om att vi planerar att söka ny bostad och flytta inom de närmaste 6 månaderna. Vi har än så länge bara pratat om att vi ska rensa hemma (dvs. flyttrensa) och vi har ett kommande stort projekt på gång.

Att vi planerar flytta ut från huset innebär inte att vi flyttar långt, barnen får bo kvar i samma stad, gå kvar i samma skola, men blir ändå en stor förändring. Inom något år planerar vi att köpa tomt och bygga nytt hus med förhoppningen om att det är platsen där vi kommer bo resten av livet.

Med facit i hand så förstår man att det här huset inte var det huset vi skulle bli gamla i. Det har varit så många konstigheter med det här huset, men man var väl husförälskad och ville bara hitta en fin plats att bo på. Man kanske lär sig så länge man lever...

Förhoppningsvis så blir huset såld inom en rimlig tid (har inte lagt ut det än till försäljning, men planeras att ske under vårkanten).

Usch. Om man man hade varit gjord av pengar så hade det ändå inte varit värt att slita ihjäl sig på detta hus. Hela villaområdet har dålig jordart/mark och jag tror inte att problemen kommer stanna vid en omfattande renovering och stabilisering av marken...

• Svar på tråden Husdrömmen som gick i kras
  • Anonym

Men blir ni av med kåken till vettigt pris då? Det kan ju vara ett problem i vissa fall.

Mitt förra hus hade en del problem med sättningar och höll på att bli förbannat dyrt det också men det behövde aldrig gå längre än att jag bilade upp plattan och gjorde om den (hade källare med platta på mark). Jag gjorde det själv och kom undan med vad som i sammanhanget får ses som fickpengar.
    Låter ju värre för er om markens beskaffenhet är sån att det aldrig slutar sjunka.

Anonym skrev 2024-02-25 02:47:47 följande:

Men blir ni av med kåken till vettigt pris då? Det kan ju vara ett problem i vissa fall.

Mitt förra hus hade en del problem med sättningar och höll på att bli förbannat dyrt det också men det behövde aldrig gå längre än att jag bilade upp plattan och gjorde om den (hade källare med platta på mark). Jag gjorde det själv och kom undan med vad som i sammanhanget får ses som fickpengar.
    Låter ju värre för er om markens beskaffenhet är sån att det aldrig slutar sjunka.

Förhoppningen är att vi ändå kan sälja det med ca 300-400 tkr i vinst jämfört med vad vi köpte det för. Villaområdet är attraktivt för barnfamiljer, många familjer har sökt sig till just detta område då det är lugnt men ändå nära till skola och handel.

Sättningarna är tyvärr ganska omfattande, det krävs ett stort dräneringsjobb av hela tomtmarken och hela huset måste lyftas, inte bara ett litet hörn.. Vi har inga kontakter eller egen kunskap att göra detta, tyvärr... Vid tidigare geoteknisk undersökning har det visat sig att området är byggt på lera-silt, och hela området rör på sig (tydligt med tanke på att åtminstone 30% av villaägarna i kvarteret haft problem med fukt i källare (de som har källare, vi har inte det), ojämna golv, dålig avrinning/stopp i avlopp etc. Vid husköpet var vi unga och blåögda, förstod inte vad det innebar att köpa ett hus på så instabil mark.

Men som sagt, kommer nog vara säljbart med vinst trots dålig mark. En på området har här om året gjort ett liknande jobb med dränering och lyft/stabilisering av hus, men det tog många månader och de gjorde mycket av jobbet på egen hand (många sena kvällar och helgdagar).
  • Anonym
    Anonym (måste sälja huset) skrev 2024-02-25 03:05:33 följande:
    Förhoppningen är att vi ändå kan sälja det med ca 300-400 tkr i vinst jämfört med vad vi köpte det för. Villaområdet är attraktivt för barnfamiljer, många familjer har sökt sig till just detta område då det är lugnt men ändå nära till skola och handel.

Sättningarna är tyvärr ganska omfattande, det krävs ett stort dräneringsjobb av hela tomtmarken och hela huset måste lyftas, inte bara ett litet hörn.. Vi har inga kontakter eller egen kunskap att göra detta, tyvärr... Vid tidigare geoteknisk undersökning har det visat sig att området är byggt på lera-silt, och hela området rör på sig (tydligt med tanke på att åtminstone 30% av villaägarna i kvarteret haft problem med fukt i källare (de som har källare, vi har inte det), ojämna golv, dålig avrinning/stopp i avlopp etc. Vid husköpet var vi unga och blåögda, förstod inte vad det innebar att köpa ett hus på så instabil mark.

Men som sagt, kommer nog vara säljbart med vinst trots dålig mark. En på området har här om året gjort ett liknande jobb med dränering och lyft/stabilisering av hus, men det tog många månader och de gjorde mycket av jobbet på egen hand (många sena kvällar och helgdagar).
    Det bästa kan ju såklart vara att göra så mycket som möjligt själv men alla har naturligtvis inte den möjligheten (det tar ju väldigt mycket tid, om inte annat).

Jag funderade bara på just försäljningen, då ju en potentiell köpare ju måste ha det klart för sig att det är ett förestående projekt som krävs. Det känns som en står grej som liksom "återstår att göra", när man står inför att välja ett hus för en viss peng.
    Å andra sidan, om det är ca 10 år sedan ni köpte så kanske priset ändå har växt ikapp naturligt, s a s. Det vore ju värre att köpa nu, upptäcka problemen och behöva bli av med tomten asap,
    Anonym skrev 2024-02-25 03:11:57 följande:
    Det bästa kan ju såklart vara att göra så mycket som möjligt själv men alla har naturligtvis inte den möjligheten (det tar ju väldigt mycket tid, om inte annat).

Jag funderade bara på just försäljningen, då ju en potentiell köpare ju måste ha det klart för sig att det är ett förestående projekt som krävs. Det känns som en står grej som liksom "återstår att göra", när man står inför att välja ett hus för en viss peng.
    Å andra sidan, om det är ca 10 år sedan ni köpte så kanske priset ändå har växt ikapp naturligt, s a s. Det vore ju värre att köpa nu, upptäcka problemen och behöva bli av med tomten asap,
    Javisst, det kommer framgå att det krävs renovering/åtgärd för kommande köpare. Hade vi sålt huset idag, utan renoveringsbehov, så hade vi med lätthet kunnat sälja huset med betydligt högre vinst. Trots det ekonomiska läget vi är i idag så är det många som söker efter villor eller bostadsrätter. Det råder stor bostadsbrist på orten och villapriserna har gått upp enormt tack vare många nya arbetsmöjligheter (vidareutveckling av befintlig industri som lockar mycket folk).

Samtidigt som man försöker förlika sig med att huset måste säljas, så är det ändå med en klump i magen.. Förhoppningen är att det är en händig familj som flyttar in här och har tid, kunskap och energi till att fixa till huset.

Men, ett hus är bara ett hus. Huvudsaken är att familjen ska må bra. Känner att dessa husproblem tär på relationen (både parrelationen och att vara glad och tillfreds för att kunna vara en stöttande och mentalt närvarande förälder) då det skapat en otrolig stress och oro. Alla hus innebär ju sitt jobb, även nyproduktion. Men det skiljer ju sig lite om man jämför en badrumsrenovering med ett omfattande markarbete.
  • Anonym (Göran)

Om fler har problem ska ni inleda en process en rättslig process. Någon måste hållas ansvarig. 

ni har råkat illa ut. Men kanske inte lika mycket som många andra kan komma att göra 

Ni gör trots allt en vinst. Använd den som handpenning är en annan lösning eller så flyttar ni och startar en process. 

• Studentpappa
    Anonym (Göran) skrev 2024-02-25 06:19:15 följande:

Om fler har problem ska ni inleda en process en rättslig process. Någon måste hållas ansvarig. 

ni har råkat illa ut. Men kanske inte lika mycket som många andra kan komma att göra 

Ni gör trots allt en vinst. Använd den som handpenning är en annan lösning eller så flyttar ni och startar en process. 

Vem ska dom processa mot tänker du? Huset byggdes för 50 år sedan.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (måste sälja huset) skrev 2024-02-25 03:05:33 följande:

Några månader på ett husprojekt man gör kvällar och helger är ju inte något jag hade sålt ett hus för. Det blir ju inte mycket effektiv tid, men givet man inte har koll på förutsättningarna kan det ju vara förståeligt att sälja huset ändå. 

Ser man till säljmarknaden så skulle ett sådant hus behöva vara rejält lågt prissatt för att jag skulle ens överväga att köpa det. Har ni undersökt vad det faktiskt kostar att åtgärda problemen? Att ta in offerter kostar inga pengar.
  • Tecum

Jag tycker att ni borde vara glada att bli av med ett sådant problemhus och vara tacksamma om ni kan gå ekonomiskt skadeslösa ut det. Även om det är perfekt ur vissa aspekter. Ni kan säkert trivas i ett nytt hus också. 

• Anonym (Klara)

Om det är så illa som ni tror och befarar så kommer det inte att bli lättsålt, och ingen garanterad vinst. Många hus ute och få köpare. Men ni kan ha tur, är läget så intressant så kanske det går bättre. Samtidigt så sprider sådant här sig, att hela områden är dåligt byggda. 

• Anonym (nuftig)

Kan ni komma ur det utan att gå back så gör det, är mitt råd. Bättre att vara noga och hitta ett friskt hus till er istället.

Ska man köpa med hjärtat vill det till att ha plånbok också, och de ekonomiska beslut ni tar nu kommer klart att påverka ert liv med barnen framåt. Så bättre att spela safe där ni är, och bygga kapital.

Vi bodde 9 år i ett orenoverat radhus från 1978 för att finansiera vår drömbostad på ett tryggt sätt. Nu är det många som är avis men de valde att leva med högre standard och högre fasta kostnader hela vägen, så det är ju ett val man gör.

• Anonym (XXX)

Hur kom det sig att ni köpte huset? Visste ni inte vilken typ av mark det låg på? Menar inte detta på något elakt sätt, men jag förstår själv inte hur det kan hända.

• Anonym (A)

Ja, viktigt 

Inte aktuellt med rättslig process, husen på detta område har byggts för så pass längesen att det inte finns något att bedriva rättsligt längre. Entreprenören finns inte kvar. Samtliga hus på området finns bara just här, det är inga massproducerade villor.
    Studentpappa skrev 2024-02-25 09:15:51 följande:
    Några månader på ett husprojekt man gör kvällar och helger är ju inte något jag hade sålt ett hus för. Det blir ju inte mycket effektiv tid, men givet man inte har koll på förutsättningarna kan det ju vara förståeligt att sälja huset ändå. 

Ser man till säljmarknaden så skulle ett sådant hus behöva vara rejält lågt prissatt för att jag skulle ens överväga att köpa det. Har ni undersökt vad det faktiskt kostar att åtgärda problemen? Att ta in offerter kostar inga pengar.
    Nja, dålig mark och risk att det blir återkommande problem 5-10 år fram i tiden känns inte värt att lägga pengar på. Har inte egen kunskap, blir otroligt dyrt att leja bort arbetet.

Kostnaden kommer minst ligga på 600 000 kr.
    Anonym (Klara) skrev 2024-02-25 13:02:10 följande:

Om det är så illa som ni tror och befarar så kommer det inte att bli lättsålt, och ingen garanterad vinst. Många hus ute och få köpare. Men ni kan ha tur, är läget så intressant så kanske det går bättre. Samtidigt så sprider sådant här sig, att hela områden är dåligt byggda. 

Attraktivt område trots en del problem med marken. Det finns fler köpare än hus här jag bor. Villapriserna har stigit mycket de senaste två åren och det finns inga tecken på att marknaden är mättad. Tack vare goda arbetsmöjligheter, och att vår stad har klarat sig bra från negativ påverkan av det ekonomiska läget finns det goda chanser till försäljning.
    Anonym (nuftig) skrev 2024-02-25 14:27:51 följande:

Kan ni komma ur det utan att gå back så gör det, är mitt råd. Bättre att vara noga och hitta ett friskt hus till er istället.

Ska man köpa med hjärtat vill det till att ha plånbok också, och de ekonomiska beslut ni tar nu kommer klart att påverka ert liv med barnen framåt. Så bättre att spela safe där ni är, och bygga kapital.

Vi bodde 9 år i ett orenoverat radhus från 1978 för att finansiera vår drömbostad på ett tryggt sätt. Nu är det många som är avis men de valde att leva med högre standard och högre fasta kostnader hela vägen, så det är ju ett val man gör.

Exakt. Vi har räknat på vad alla renoveringar skulle kosta oss. Sammantaget är vi nästan uppe till ett värde av ett helt nytt hus. Vi hade bl.a. planerat en badrumsrenovering. Nu tillkom detta...
    Vi kommer satsa på en flytt och lägga summan på att köpa/bygga nytt. Kostnadsskillnaden blir i slutändan inte så stor, och vi kommer sitta trygga länge.
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-25 21:27:40 följande:

Hur kom det sig att ni köpte huset? Visste ni inte vilken typ av mark det låg på? Menar inte detta på något elakt sätt, men jag förstår själv inte hur det kan hända.

När vi köpte huset hade vi noll kunskap om vad det innebar att ha ett hus byggt på lermark/vattensjuk mark. Vi var unga och okunniga helt enkelt.

• Studentpappa
    Anonym (måste sälja huset) skrev 2024-02-28 01:16:39 följande:
    Inte aktuellt med rättslig process, husen på detta område har byggts för så pass längesen att det inte finns något att bedriva rättsligt längre. Entreprenören finns inte kvar. Samtliga hus på området finns bara just här, det är inga massproducerade villor.
    Studentpappa skrev 2024-02-25 09:15:51 följande:

Nja, dålig mark och risk att det blir återkommande problem 5-10 år fram i tiden känns inte värt att lägga pengar på. Har inte egen kunskap, blir otroligt dyrt att leja bort arbetet.

Kostnaden kommer minst ligga på 600 000 kr.Attraktivt område trots en del problem med marken. Det finns fler köpare än hus här jag bor. Villapriserna har stigit mycket de senaste två åren och det finns inga tecken på att marknaden är mättad. Tack vare goda arbetsmöjligheter, och att vår stad har klarat sig bra från negativ påverkan av det ekonomiska läget finns det goda chanser till försäljning.
    Anonym (nuftig) skrev 2024-02-25 14:27:51 följande:

Exakt. Vi har räknat på vad alla renoveringar skulle kosta oss. Sammantaget är vi nästan uppe till ett värde av ett helt nytt hus. Vi hade bl.a. planerat en badrumsrenovering. Nu tillkom detta...
    Vi kommer satsa på en flytt och lägga summan på att köpa/bygga nytt. Kostnadsskillnaden blir i slutändan inte så stor, och vi kommer sitta trygga länge.När vi köpte huset hade vi noll kunskap om vad det innebar att ha ett hus byggt på lermark/vattensjuk mark. Vi var unga och okunniga helt enkelt.

Den kostnaden är ungefär vad en firma tar för ett takbyte, låter ju inte så hemskt även om jag förstår om ni säljer.

Men om man egentligen inte vill är det ju inget att backa för, det är mest det resonemanget jag fastnar på. Du verkar tycka det är hemskt att behöva sälja men åtgärden ligger i paritet med att byta tak, ingen säljer ju ett hus för att man behöver byta taket.

Lycka till oavsett hur ni gör Glad
  • Anonym (D)

Galet hur bortskämda vissa människor är. 

Folk svälter, är hemlösa och får dödliga sjukdomar. 

Du har ett hem och du har råd att köpa ett nytt. 

• Anonym (M)

Ni kommer inte få sålt med vinst om huset och marken är så dålig sol du beskriver här. Troligen kommer de ta några månader kanske ett år att få sålt och då kommer ni fått gå ner mycket i pris och göra en stor förlust affär. 

• Anonym
    Anonym (D) skrev 2024-03-01 12:19:20 följande:

Galet hur bortskämda vissa människor är. 

Folk svälter, är hemlösa och får dödliga sjukdomar. 

Du har ett hem och du har råd att köpa ett nytt. 

Vem gör vad som är ett tecken på bortskämdhet, menar du? TS avser sälja sitt hus. Det är inte helt onormalt. Det finns tom en hel yrkeskategori som förmedlar fastigheter, och hemsidor vigda åt annonser.
    Vore det bättre att bo kvar av sympati för dödligt sjuka?
Svar på tråden Husdrömmen som gick i kras