Husdrömmen som gick i kras
Med stor sorg i hjärtat har jag och min man beslutat oss om att sälja huset vi köpte för 10 år sedan. Det senaste året har vi drabbats av sättningar i huset vilket resulterat i hemska sättningar i hela huset. Golvet lutar överallt och gräsmattan är knölig. Hela marken är blöt och instabil, grundjobbet var nog inte riktigt bra gjort när huset byggdes. Vi har stora problem med avloppet då sättningarna lett till att avloppsstammarna har fel fall.. Att åtgärda sättningarna skulle kosta oss multum... Visst, köper man ett 50 år gammalt hus så får man ju räkna med reparationskostnader, men det här handlar om enormt stora utgifter, pengar som vi egentligen skulle ha lagt på att renovera badrum och tvättstuga som är i originalutförande. Att dränera och gräva upp hela tomten på ca 900 kvm, och lyfta huset på balkar eller geopolymer innebär mycket stora kostnader.. Dessutom har även andra grannar på området också problem, och har en känsla av att det kanske ändå inte blir riktigt bra...
Gråter och hade verkligen sett framemot hur barnen växer upp på det här villaområdet.. Drömmar som ny går i kras.
Det känns så tungt i bröstet. Vi har inte pratat med barnen om att vi planerar att söka ny bostad och flytta inom de närmaste 6 månaderna. Vi har än så länge bara pratat om att vi ska rensa hemma (dvs. flyttrensa) och vi har ett kommande stort projekt på gång.
Att vi planerar flytta ut från huset innebär inte att vi flyttar långt, barnen får bo kvar i samma stad, gå kvar i samma skola, men blir ändå en stor förändring. Inom något år planerar vi att köpa tomt och bygga nytt hus med förhoppningen om att det är platsen där vi kommer bo resten av livet.
Med facit i hand så förstår man att det här huset inte var det huset vi skulle bli gamla i. Det har varit så många konstigheter med det här huset, men man var väl husförälskad och ville bara hitta en fin plats att bo på. Man kanske lär sig så länge man lever...
Förhoppningsvis så blir huset såld inom en rimlig tid (har inte lagt ut det än till försäljning, men planeras att ske under vårkanten).
Usch. Om man man hade varit gjord av pengar så hade det ändå inte varit värt att slita ihjäl sig på detta hus. Hela villaområdet har dålig jordart/mark och jag tror inte att problemen kommer stanna vid en omfattande renovering och stabilisering av marken...