Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Har du som är sambo testamente?

Anonym (NE) skrev 2024-02-28 16:35:03 följande:

Sambos utan gemensamma barn, han har två från tidigare förhållanden. Jag har skrivit testamente för att se till att allt går till min sambo. Det skulle bli ekonomisk katastrof för min sambo om jag dog men det inte skulle påverka min ekonomi om han dog. 

Varför vill du att det som du (eller dina föräldrar?) slitit ihop ska hamna hos främmande barn? I ditt läge hade jag absolut inte skrivit testamente och heller inte gift mig. Samt avtalat bort sambolagen. 
  • Anonym (XXX)
    MsM84 skrev 2024-03-01 09:03:48 följande:
    Har man själv inga barn är det väl inte konstigt? 
    Då vill man väl att ens förmögenhet ska gå tillbaka till ens egen släkt, i normala fall? Till syskon, syskonbarn...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-01 10:45:36 följande:

När mina föräldrar dog började min storasyster säga att hennes barn skulle ärva "rika moster" alltså mig. Aldrig i helvete tänkte jag och vi skrev inbördes testamente där min sambo skulle ärva allt.

Varför skulle mina syskonbarn ärva hälften av vårt obelånade hus och mina pengar som vi tillsammans skrapat ihop? 

Din syskon och dina syskonbarn bär ju ditt blod. Om du inte för dina gener vidare, så gör DE det. Din sambo däremot är väldigt viktig för dig just nu när du är kär, men om du dör så kommer han förmodligen att sörja i ett halvår - och sedan skaffar han Tinder. Och sedan kommer han och hans nya att har roligt för dina pengar. Och kanske få ett par barn som får ärva i sin tur - barn som inte har en droppe av ditt blod. Känns det bra?
Svar på tråden Har du som är sambo testamente?