Inlägg från: Anonym (Konsulten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konsulten)

Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?

Anonym (M) skrev 2024-02-27 11:07:43 följande:
    Scrum? 

Kan förklara lite vad der innebär? 

Scrum är ett arbetsätt som är väldigt vanligt i tech-företag. Det handlar om att man planerar arbetet ganska detaljerat två veckor åt gången. Varje sådan period kallas för "sprint". Varje dag har man ett kort morgonmöte där man alla säger vad de gjorde igår och vad de ska göra idag. Mellan varje "sprint" har teamet en kort presentation av vad man gjorde under de två veckorna. Man har även en "retro", ett möte där man tittar på vad man gjort bra och dåligt samt kan förbättra baserat på de senaste två veckornas arbete.

Sen finns det olika roller och fler begrepp som det går att läsa om här:

sv.wikipedia.org/wiki/Scrum

• Anonym (Konsulten)

Denna seniora utvecklare beter sig inte som en bra lagspelare och verkar inte heller ha det öppna sinne man behöver ha som utvecklare. Det är det stora problemet här. Han behöver anpassa sig för allas skull.

Jag hade personligen tagit ett empatiskt samtal med utvecklaren, förklarat problemet och låtit honom suga på det någon dag. Hans initiala reaktion kan ju bli lite jobbig eventuellt. Men efter han fått smälta det så kan han ändra sig.

Sen kan man prata med den officiella ledningen. Kanske att man gör det tillsammans med denna seniora utvecklare. Jag tänker bara att det kan väcka lite negativa känslor och skapa konflikt om denna seniora utvecklare känner att man går bakom ryggen på honom.

• Anonym (Konsulten)
    BuoBä skrev 2024-02-27 15:59:28 följande:

Ta INTE den rollen! Utan en PO som har sista ordet vad gäller prioriteringar är det dödsdömt. Du kommer bara bli ovän med alla.

Får ni en PO på plats så röstar jag också på Kanban. Eventuellt med WIP-gränser. Det är mer flexibelt och man kan jobba med storleken på uppgifterna så man får bra snurr från todo till klart. Men det krävs en prioriterad lista.

Har inte jobbat på ett enda tech-företag där man blir ovänner. Har 25 år i branschen. Det hör liksom till rollen med agilt, code review, retrospective, etc att kunna ge och ta konstruktiv kritik. Ovänner blir bara folk som inte ska jobba i branschen. 
Svar på tråden Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?