• BuoBä

Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?

Ta INTE den rollen! Utan en PO som har sista ordet vad gäller prioriteringar är det dödsdömt. Du kommer bara bli ovän med alla.

Får ni en PO på plats så röstar jag också på Kanban. Eventuellt med WIP-gränser. Det är mer flexibelt och man kan jobba med storleken på uppgifterna så man får bra snurr från todo till klart. Men det krävs en prioriterad lista.

• BuoBä
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-27 16:13:49 följande:
    Ja, jag misstänker att det är en roll som är dömd att misslyckas. På mina tidigare ställen har det alltid funnits ett mycket tätt samarbete mellan PO och SM och dom har stått enade i arbetssätt och annat. Och även om det tagit viss tid har alla i teamet uppskattat korta dailys och refinements så alla har bra förståelse för alla uppgifter och det har aldrig varit nåt snack om vad som är viktigast i varje sprint för det har varit supertydligt.

Kanban går bort eftersom 3-veckorssprintar gäller. Har ingen aning om hur högt upp det beslutet togs men det verkar vara ett hårt beslut som inte ändras 
    Istället för att kalla det scrum och inte följa någon metod alls så kan ni kalla det scrum och jobba enligt kanban. Det kan knappast bli sämre...Vem skulle märka skillnad och klaga liksom?
  • BuoBä
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-27 19:59:10 följande:
    Har inte jobbat på ett enda tech-företag där man blir ovänner. Har 25 år i branschen. Det hör liksom till rollen med agilt, code review, retrospective, etc att kunna ge och ta konstruktiv kritik. Ovänner blir bara folk som inte ska jobba i branschen. 
    Det här stället verkar rätt dysfunktionellt, och bara agilt på pappret. Det är stor risk att utvecklarna blir griniga, och ledningen har orealistiska förväntningar på vad scrum mastern ska åstadkomma. Så ovänner var kanske något överdrivet, men det kommer vara en extremt otacksam roll. 
Svar på tråden Jobba som ScrumMaster i tjorvigt team?