• Anonym (M)

Utnyttjad som praktikant

En som praktiserar på förskola, ska ju delta praktiskt, se, observera. göra alla moment som förekommer på förskola. lösa konflikter, göra aktiviteter med barnen, sagostund, fruktstund, hjälpa till med matning, servera mat, plocka undan mat, göra rent i matsal, klä av och på kläder osv. Men man ska inte räknas som personal. Man får inte vara ensam med i större barngrupper, eller göra sånt jobb som ingen annan vill göra o så. Men jag känner mig helt ärligt lite utnyttjad. Blivit lämnad minst 5 gånger nu i stora barngrupper själv i timmar. Jag får alltid städa och torka av borden efter varje måltid. Dom förväntar sig det av mig nu. när en personal är sjuk från nån avdelning så får jag alltid vara där de saknas folk. Dom frågar inte utan säger bara åt mig att gå dit. Tycker ni det är rimligt? kanske får gå till såhär, kanske bara är jag som är överkänslig 

• Svar på tråden Utnyttjad som praktikant
  • Anonym (Olle)

Att du som praktikant är ensam med barnen är olagligt. Du måste säga ifrån omedelbart, både på förskolan och till ditt lärosäte.

• Anonym (M)
    Anonym (Olle) skrev 2024-02-27 15:07:42 följande:

Att du som praktikant är ensam med barnen är olagligt. Du måste säga ifrån omedelbart, både på förskolan och till ditt lärosäte.

resten då? Att jag alltid ska städa matsalen, får det gå till så?
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 15:08:35 följande:
    resten då? Att jag alltid ska städa matsalen, får det gå till så?
    Nej, så som du beskriver det ska det inte gå till. Du får ta upp det med din kontaktlärare på skolan. 
  • fornminne

Du ska i princip gå bredvid annan personal. Inte vara själv med barnen. Visst kan du göra en aktivitet själv med en mindre grupp barn om annan personal finns i närheten, men det är en annan sak.

Du ska delta i allt som görs, men inte utnyttjas.

Den här arbetsplatsen använder dig som gratis arbetskraft. Det är inte ok nånstans. Du ska inte fylla upp luckor, för du är inte anställd. Du ska vara en extra resurs medan du lär dig jobbet. Du ska heller inte ha samma ansvar som en anställd, för du får ingen lön.

• Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-02-27 15:47:15 följande:

Du ska i princip gå bredvid annan personal. Inte vara själv med barnen. Visst kan du göra en aktivitet själv med en mindre grupp barn om annan personal finns i närheten, men det är en annan sak.

Du ska delta i allt som görs, men inte utnyttjas.

Den här arbetsplatsen använder dig som gratis arbetskraft. Det är inte ok nånstans. Du ska inte fylla upp luckor, för du är inte anställd. Du ska vara en extra resurs medan du lär dig jobbet. Du ska heller inte ha samma ansvar som en anställd, för du får ingen lön.

Tack för ditt svar! har varit såhär länge nu :/ dom va snälla första 3 dagarna. Så fort en personal är sjuk frän nån avdelning så får jag vara där. Jag sa att jag inte ska räknas som personal. Men fick till svar? vi får göra de bästa för barnen här på verksamheten, du är extr ögon?
  • Anonym (Sov)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 16:04:52 följande:
    Tack för ditt svar! har varit såhär länge nu :/ dom va snälla första 3 dagarna. Så fort en personal är sjuk frän nån avdelning så får jag vara där. Jag sa att jag inte ska räknas som personal. Men fick till svar? vi får göra de bästa för barnen här på verksamheten, du är extr ögon?
  • fornminne
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 16:04:52 följande:
    Du kan vara extra ögon. Men du ska inte vara själv med barn utan annan personal i närheten. Och du ska inte vara själv alls med en stor grupp barn.

Du ska ha en handledare som du i alla fall delvis jobbar med. Du är där för att LÄRA dig jobbet, det är en del av din utbildning. Det är vad praktik handlar om, inte att ersätta befintlig personal. Du ska inte heller behöva göra "skitgörat" mer än de andra.
  • Anonym (s)

Vissa saker låter mer korrekta än andra. Beror lite på vad för typ av praktik.

• Theaass99
    Anonym (s) skrev 2024-02-27 20:33:44 följande:

Vissa saker låter mer korrekta än andra. Beror lite på vad för typ av praktik.

Va snackar du för gojja??
  • Anonym (s)
    Theaass99 skrev 2024-02-27 20:38:28 följande:
    Va snackar du för gojja??
    Åh. Var det något annat trevligt eller konstruktivt du ville komma med?
  • Anonym (Vanligt)

Det är tyvärr jättevanligt med sådant utnyttjande av praktikanter (ja du blir utnyttjad). Har t.ex. en närstående som fick praktik på Akademibokhandeln i en mellanstor stad, via Arbetsförmedlingen. Han hade läst litteraturvetenskap på universitetet, och alltid varit en bokmal, och han såg fram emot att få typ prata litteratur med kunderna, rekommendera böcker o.s.v.. Det lät också på samtalen mellan honom, chefen och handläggaren på Af, att han skulle få ta del av alla arbetsuppgifter som fanns på bokhandeln. 

I själva verket stod den bokhandeln precis inför en stor omflyttning då de skulle minska sin yta, och i stort sett det enda han fick göra var att tömma hyllor, torka hyllor, flytta hyllor, ställa upp böckerna i hyllorna igen, städa o.s.v... Han hittade en personaltröja i personalrummet som han började använda, och då började kunderna att fråga honom om saker, men när chefen märkte det sa denne att han inte fick ha på sig tröjan. För han skulle inte ha kundkontakt, han skulle bara arbeta med omflyttningen. Helt galet.

• Anonym (Hej)

Prata med din lärare. 
    Vet en som de bad hoppa in men då fick hon lön, dock gjorde det att praktiken behövdes förlängas. 
    Inte ok av förskolan att göra så, de utnyttjar dig för att spara pengar på vik.  Vet rektorn om det. 

• Anonym (Olle)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-02-28 04:47:07 följande:

Det är tyvärr jättevanligt med sådant utnyttjande av praktikanter (ja du blir utnyttjad). Har t.ex. en närstående som fick praktik på Akademibokhandeln i en mellanstor stad, via Arbetsförmedlingen. Han hade läst litteraturvetenskap på universitetet, och alltid varit en bokmal, och han såg fram emot att få typ prata litteratur med kunderna, rekommendera böcker o.s.v.. Det lät också på samtalen mellan honom, chefen och handläggaren på Af, att han skulle få ta del av alla arbetsuppgifter som fanns på bokhandeln. 

I själva verket stod den bokhandeln precis inför en stor omflyttning då de skulle minska sin yta, och i stort sett det enda han fick göra var att tömma hyllor, torka hyllor, flytta hyllor, ställa upp böckerna i hyllorna igen, städa o.s.v... Han hittade en personaltröja i personalrummet som han började använda, och då började kunderna att fråga honom om saker, men när chefen märkte det sa denne att han inte fick ha på sig tröjan. För han skulle inte ha kundkontakt, han skulle bara arbeta med omflyttningen. Helt galet.

Här var det på nyheterna för ett tag sedan att språkpraktikanter på Lidl förbjöds prata med kunderna. Det var ju det som var poängen med praktiken, att de skulle prata svenska, men de tilläts bara packa upp varor och städa. 
  • fornminne

Inte nog med att de utnyttjar praktikanter för sådant man egentligen ska ha lön för. Praktikanterna får även göra det som personalen inte vill göra. Som på bokhandeln, enbart städa och flytta hyllor och böcker. Det ska väl för sjutton inte en praktikant göra? En praktikant är där för att lära sig jobbet, då ingår även kundkontakt. 

Svar på tråden Utnyttjad som praktikant