• Anonym (Anything goes?)

Borde man få döpa sina djur till vad som helst?

Jag tänker tex. på att döpa sin hund till Hitler, sin katt till Lucifer eller en ekologisk grisbonde döper sina suggor efter kvinnor som ratat honom på Tinder. Eller någon med värphöns och döper dem efter asiatiska porrstjärnor.

Borde det där vara lagligt? Vad tycker ni?  

• Svar på tråden Borde man få döpa sina djur till vad som helst?
  • Anonym (Undrar)

Min mans katter har alltid fått pojknamn även om det råkat vara en honkatt.
    Är han homo, är namnen killar som ratat honom eller hemliga kärlekar.

• OlgaElvira

Man får namnge sina djur till vad som helst, såvitt jag vet. Dock tror jag inte att någon församling förrättar dop för djur. Men kanske någon asa-troende grupp kan hitta på någon ritual

Anonym (Undrar) skrev 2024-02-27 17:49:07 följande:

Min mans katter har alltid fått pojknamn även om det råkat vara en honkatt.
    Är han homo, är namnen killar som ratat honom eller hemliga kärlekar.

Möjligtvis är din man det, men det där är för lite att gå på för att avgöra det.
  • Xenia
    Anonym (Anything goes?) skrev 2024-02-27 17:45:10 följande:
    Borde man få döpa sina djur till vad som helst?

Jag tänker tex. på att döpa sin hund till Hitler, sin katt till Lucifer eller en ekologisk grisbonde döper sina suggor efter kvinnor som ratat honom på Tinder. Eller någon med värphöns och döper dem efter asiatiska porrstjärnor.

Borde det där vara lagligt? Vad tycker ni?  

Anledningen till att man inte får döpa (namnge) sin barn till vad som helst är ju för att skydda barnen. Det är till nackdel för barnet att heta Hitler, Lucifer etc. Men hunden, katten, suggorna och hönsen lider inte av namnen.

Den man som kallar sin hund för Hitler skulle jag se med misstänksamhet på. Gillar han Hitler? Är hunden en kamphund?

De asisatiska porrstjärnorna är jag lyckligt okunnig om.

Så jag förstår inte problemet.
  • Anonym (Noll)
    Xenia skrev 2024-02-27 18:33:34 följande:
    Anledningen till att man inte får döpa (namnge) sin barn till vad som helst är ju för att skydda barnen. Det är till nackdel för barnet att heta Hitler, Lucifer etc. Men hunden, katten, suggorna och hönsen lider inte av namnen.

Den man som kallar sin hund för Hitler skulle jag se med misstänksamhet på. Gillar han Hitler? Är hunden en kamphund?

Det finns inga kamphundar, det finns raser som kan fostras till kamp... av kampmänniskor.
    Xenia skrev 2024-02-27 18:33:34 följande:

Jag vet inte om det är ett problem, jag blir fundersam på vad ni tycker, därför jag frågar. 
  • Xenia
    Anonym (Noll) skrev 2024-02-27 19:21:09 följande:
    Det finns inga kamphundar, det finns raser som kan fostras till kamp... av kampmänniskor.
    Alltså finns det kamphundar.
  • Anonym (?)
    Xenia skrev 2024-02-27 23:06:46 följande:
    Med tatuerade ägare som visar sig ute i mysbyxor och hoodies.....
  • Anonym (Noll)
    Xenia skrev 2024-02-27 23:06:46 följande:
    Alltså finns det folk som har lite svårt att förstå.
    Men de är nog snälla också så länge de får mat.
Svar på tråden Borde man få döpa sina djur till vad som helst?