• Anonym (Li)

Sambo avtal hus

Vi har 3 barn o 2st hus. Vi har inget avtal om någon av oss går bort. Jag är livrädd att gå bort o barnen ska bli osams precis som sambon syskon blev när föräldrarna dog. 

Dessutom så har vi en sladdis o jag vill att hon ska kunna bo kvar o ha det tryggt med pappan. Jag har livförsäkring mm men detta känns inte bra.

Efter att vi byggde en stuga o sambon lade in en bonus från sitt företag ( jag har varit hemma ensam med våra barn i alla år o tagit allt medan han tom sovit borta i åratal). O vi äger den ihop tror han att jag är ute efter pengar bara för att jag vill skriva ett avtal. Ett avtal som är pre is lika viktigt om jag dör känner jag. Pengarna kommer ju ändå gå till alla våra barn när vi är borta. 

Jag känner oro inför detta o nästan mest att de kommer bli osams tidigt om detta om någon av oss dör. Ge mig för o nackdelar med detta o hur gör man om .an vill skriva. Jag är verkligen inte ute efter pengar men jag känner att efter alla år jag varit hemma med barnen o tagit allt så är jag tacksam att vi äger den ihop .Hade inte kännts rätt annars . Han har oxå ett företag värt flera miljoner o det kommer ju gå till barnen men det känns ok jag vill bara veta att vi kan bo kvar i stugan o hus om någon av oss dör.

• Svar på tråden Sambo avtal hus
  • Anonym (Ok)

Om han dör ärver du inget. Dör du så sitter han kvar med samma ekonomi som idag. 

• Anonym (Gift)
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 13:18:33 följande:
    Sambo avtal hus

Vi har 3 barn o 2st hus. Vi har inget avtal om någon av oss går bort. Jag är livrädd att gå bort o barnen ska bli osams precis som sambon syskon blev när föräldrarna dog. 

Dessutom så har vi en sladdis o jag vill att hon ska kunna bo kvar o ha det tryggt med pappan. Jag har livförsäkring mm men detta känns inte bra.

Efter att vi byggde en stuga o sambon lade in en bonus från sitt företag ( jag har varit hemma ensam med våra barn i alla år o tagit allt medan han tom sovit borta i åratal). O vi äger den ihop tror han att jag är ute efter pengar bara för att jag vill skriva ett avtal. Ett avtal som är pre is lika viktigt om jag dör känner jag. Pengarna kommer ju ändå gå till alla våra barn när vi är borta. 

Jag känner oro inför detta o nästan mest att de kommer bli osams tidigt om detta om någon av oss dör. Ge mig för o nackdelar med detta o hur gör man om .an vill skriva. Jag är verkligen inte ute efter pengar men jag känner att efter alla år jag varit hemma med barnen o tagit allt så är jag tacksam att vi äger den ihop .Hade inte kännts rätt annars . Han har oxå ett företag värt flera miljoner o det kommer ju gå till barnen men det känns ok jag vill bara veta att vi kan bo kvar i stugan o hus om någon av oss dör.

Det är därför man som kvinna aldrig ska gå med på att bo ihop med någon (utom möjligen kanske sex månaders "provbo-period") och skaffa barn, utan att vara gift... Men försent för dig nu. 
  • Anonym (Testamente)

Ni ska skriva ett testamente. Det är bara att säga att det finns två alternativt 1) testamente 2) gifta er. 

Det handlar om att skydda er själva och era barn. Båda två. 

Rent principiellt kan en god man som träder in i en förälders frånfälle för barnen tvinga er att sälja nuvarnade hus för att de ska bo i något som motsvarar vad barnen behöver. Nu sker det sällan/aldrig vad jag vet, men det kan hända. 

I ett sådant testamente kan man också skriva vad som ska hända barnen om de är omyndiga. Det är inget som måste följas men det väger tungt. Exempelvis att något syskon eller en gudmor tar hand om barnen om båda föräldrarna dör. 

Jag vet att det låter jäkligt snålt och gnidet att prata om detta men jag förstår dig fullkomligt! Förhoppningsvis är det ett papper som aldrig någonsin kommer att behöva användas. 

Har haft en liknande diskussion med min sambo. Vi har numera ett testamente. Däremot äger han 2 hus med sitt syskon och inget av syskonen kan förstå varför de ska prata om vad de önskar göra med husen om någon av dem går bort. Det är mycket lättare att ta diskussionen med två personer än flera. I ditt fall du och din sambo istället för era tre barn. I min sambos fall mellan han och syskonet istället för de fem barnen som finns. 

Det kostar en liten slant med ett testamente, men det är det värt. Banken brukar ha bra kontakter exempelvis. 

• Anonym

Vänligen citera inte trådstarten
    Tråden bli jättelång och otymplig om alla gör så

• Anonym (Jur)
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 13:18:33 följande:
    Sambo avtal hus

Fördel med att skriva testamenet, samboavtal, se över ägandeförhållande, livföräkring  mm
    - Det blir som ni vill

Nackdel
    - Det kostar några tusenlappar
    - Ni kan isne att ni har väldigt olika syn på hur det ska bli om någon av er dör eller ni separerar 
  • Anonym (Li)

Jag ärver inte hans företag men jag äger en stuga värd 4milj tillsammans med honom o jag har sparat undan en del av min lön för att min pension inte ska bli annorlunda för att jag jobbat mycket mindre. 

Jag har verkligen varit rädd för att hamna i en kvinnofälla o det kanske jag gjort men jag har sett till att jag klarar mig själv om det skulle behövas framöver o det gör att de känns bättre. Sorgligt nog tycker sambon att det varit fel att jag är med på hus o pensionssparar. 

Kanske kommer jag inte övertyga honom om avtal men min tanke i det är verkligen främst att jag inte vill att vår familj ska bli osams . Jag lämnar väldigt gärna efter mig pengar till barnen men hellre när de är äldre och behöver. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Li) skrev 2024-02-28 14:02:16 följande:

Jag ärver inte hans företag men jag äger en stuga värd 4milj tillsammans med honom o jag har sparat undan en del av min lön för att min pension inte ska bli annorlunda för att jag jobbat mycket mindre. 

Jag har verkligen varit rädd för att hamna i en kvinnofälla o det kanske jag gjort men jag har sett till att jag klarar mig själv om det skulle behövas framöver o det gör att de känns bättre. Sorgligt nog tycker sambon att det varit fel att jag är med på hus o pensionssparar. 

Kanske kommer jag inte övertyga honom om avtal men min tanke i det är verkligen främst att jag inte vill att vår familj ska bli osams . Jag lämnar väldigt gärna efter mig pengar till barnen men hellre när de är äldre och behöver. 

Ok, då missuppfattade jag det. Trodde inte du ägde något. 

• Anonym
    Anonym skrev 2024-02-28 13:50:25 följande:

Vänligen citera inte trådstarten
    Tråden bli jättelång och otymplig om alla gör så

Det behövs ibland för sammanhanget förstås.
    Man får använda de funktioner som finns tillgängliga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-02-28 14:31:08 följande:
    Det behövs ibland för sammanhanget förstås.
    Man får använda de funktioner som finns tillgängliga.
    Man svarar på trådstarten , så det behövs inte förtydligas.
    Om alla citerar trådstarten så blir trådarna långa 
Svar på tråden Sambo avtal hus