• elsi

Hur får ni era barn att läsa frivilligt?

tikki masala skrev 2024-02-29 16:01:10 följande:
    Hur får ni era barn att läsa frivilligt?

Min son 9 år gammal hatar att läsa. Han läser jättebra och har svåraste boken i skolan men han hatar att läsa. Jag har dock lyckats få honom att börja läsa första sidan när jag läser godnattsagan. Annars är det krig när det kommer till att läsa hemma. Hur gör ni för att motivera era barn? Eller tvingar ni dem rent av? 

Sonens kompis måste läsa böcker minst en timme varje dag. 

känns som jag har det väldigt tufft att tjata på att han ens ska läsa sin skolläxa. 

Tips mottages gärna.

Tyvärr har jag inte lyckats få mina barn att läsa. Jag älskar själv att läsa, och läste mycket för barnen när de var små, och de gillade att lyssna. Men när de lärde sig läsa själva och skulle övergå till att läsa på egen hand så har de aldrig liksom valt det. 

Min son hade en period när han läste lite mer, tror det var i din sons ålder ungefär, kanske mellan 9-12 år. Då läste han PAX-böckerna och Harry Potter som var spännande och då drev upp hans läslust. Men sen han läst ut de böckerna så avtog intresset, och numera tror jag att han aldrig läser.

Dottern har haft svårt med läsningen, men gillar det mer. Hon har fått alla böcker hon vill, och en sommar så fick hon en peng för varje bok hon läste ut. Då blev hon lite bättre på att läsa och hittade liksom lusten av sig själv efter ett tag och läste flera böcker den sommaren. Kanske inte så konventionellt, men bättre än att inte läsa alls tyckte jag. 
Svar på tråden Hur får ni era barn att läsa frivilligt?