• Tom Araya

    Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna

    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 18:36:08 följande:
    Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna

    För flera år sedan var jag familjehemsförälder till en flicka. Hon bodde med oss i min familj i över 6 år. Men det kom en tid då hon skulle återförenas med sin familj så hon flyttade ut när hon var 12 år. Hon stannade en kort tid hos sina vanliga föräldrar som tyvärr omkom i en olycka. Hon hamnade i en ny kommun blev placerad på nytt. Hon har nu bott några år i ett annat familjehem.

    Nu har hon och min familj åter fått kontakt. Hon fyller 17 år detta året. Hon har hälsat på några gånger. Men nu vill hon stanna. Hon vill inte åka tillbaka till sitt familjehem. Jag är inte familjehem längre. Jag har valt en annan bana i livet. Lever ett normalt liv och har det bra. Nu vill hon bli en del av min familj igen. Hennes nuvarande familjehem vill inte släppa henne. Jag vill inte släppa henne. Hon får välja... hon väljer mig/oss. Socialtjänsten i hennes nya kommun är inte glada för att vi låter henne bo här så länge hon vill. Det har gått en vecka. Jag vill avvakta för att se hur hon vill ha det. För oss får hon stanna. Hon är glad och lugn. Äter, tvättar sig... är som hon alltid varit. Men hennes familjehem hotar nu med att ringa polisen.

    Om hon stannar får hon stöd med allt hon behöver. Jag säger inte att hon ska stanna, men jag kan inte säga att jag vill att hon ska lämna. 

    Hon vill fira sin 17 års dag här. ...och 18 års dag.

    Jag vet att jag gör fel... men... vad kan hända ärligt talat? Kommer jag får böter? Fängelse? Mitt biologiska barn fyller 18 år om en månad eller tre. Kommer socialtjänsten agera tror ni? 
    Hur?


    Är det omöjligt att detta kan lösa sig med ett beslut om att hon får stanna hos er?
    Vad krävs?
    Har du försökt att kommunicera med socialtjänsten om detta?
  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 19:01:48 följande:

    Jag/min familj blir inte godkänd som familjehem. Inget allvarligt men mycket nog för att inte soc ska gå med på det. Vi har det bra, lever som vanligt med jobb och trevlig bostad, goda familjeförhållande... men soc är inte på vår sida. 


    Adoptera henne, kan det vara ett alternativ?
  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-02 19:24:10 följande:

    Adoption är jag för. Hon med. Men hon har inte sina föräldrar i livet. Hon har soc som inte gillar mig och min familj pga att det var en tid för några åre sedan som var svajjig. Dvs... vi var inte som soc ville där och då och därför vill de inte ge oss uppdrag med flickan. Hur skulle jag kunna adoptera henne? Soc hade inte gått med på det. Jag bor i annan kommun än flickan idag.


    Men det är väl inte soc som bestämmer det!?
Svar på tråden Fd familjehemsplacering som kommit tillbaka och vill stanna