Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Cysta på äggstock , behöver hjälp att tyda journal

Vaginalt ultraljud
    visar en retroflekterad livmoder med endometrium på ung 13 mm i sekretorisk fas. Höger äggstock med en enkel cysta som mäter 35 mm i diameter, lågekogent innehåll, slätväggig. På vänster äggstock ung 4 folliklar. Ingen fri vätska i fossa Douglasi.
    BEDÖMNING
    Bed som oregelbunden mens pga amning. Dock rek jag henne att kontrollera tyreoideaprover på Vc för säkerhetsskull eftersom hon tog Levaxin under gravidiet men inte därefter. Uringrav-test idag neg. En liten enkel cysta. Berättar att ibland har hon lite ont i höger fossa. Rek återbesök för kontroll av cystan om 2-4 mån.

Det är vad som stod i journalen. Sökte pga utebliven mens några månader men fick mens strax efter besöket. Har haft lite ont till och från i högra sidan av magen och läkaren sa att jag har en cysta.. han lät väl inte speciellt orolig och inte jag heller först eftersom jag har haft cystor förut (upptäckt när jag var gravid) men blir lite rädd när jag läser det här. 
    Det jag har haft förut som jag vet om var gulkroppacystor (corpus luteum). Är det här något annat? Blev lite rädd när jag läste att den har lågekogent innehåll, betyder det att det inte bara är vätska?
    Blir rädd för äggstockscancer. 
    Väldigt tacksam om någon som är insatt kan hjälpa mig tyda journalen. 
  • Svar på tråden Cysta på äggstock , behöver hjälp att tyda journal
  • Anonym (Orolig)

Cystan hade alltså inget att göra med att mensen var borta om jag förstod det rätt , läkaren trodde att det berodde på amning.

Tacksam för svar! 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (H) skrev 2024-03-03 17:12:44 följande:

Hej, väldigt svårt att veta om det är allvarligt eller inte. Det bästa vore att avvakta och var uppmärksam om det tillkommer andra symtom som smärta, feber eller kraftiga blödningar. 
    Själv har jag bara erfarenhet av så kallade ofarliga cystor- har pcos. 

Tack för svar! Vet du utifrån vad som står vad det kan vara för sorts cysta? 
    Ska kanske ringa och fråga.. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ballongen) skrev 2024-03-03 18:38:03 följande:

Jag har haft en vätskefylld cysta 40 mm på ena äggstocken. Det smärtade lite ibland då och väskan liksom "gungade" när jag gick i trappor.

Vården bara väntar och kollar igen precis som det står i din journal. Dessa cystor brukar spricka av sig själv. Om den fortsätter växa och blir grapefruktstor så får den opereras bort med titthålsoperation.

När min cysta sprack kändes det som en varm våg inuti och det högg till då men sen var allt lugnt.

Tack för svaret! Vad bra att det gick bra för dig! Du behövde inte operera eller? 

Har haft cystor som har spruckit när jag var gravid , både en gång när det slutade med tidigt missfall (antagligen inte pga det) och när jag väntade mitt yngsta barn.. Men tror de bara hade spruckit lite då för de blödde tydligen och det var lite blod i magen sa läkaren.
    Kan ju ha haft det annars också bara att det inte har upptäckts. 

Då var det iallafall gulkroppscystor som man kan få när man har ägglossning (tror jag?).

Blev lite rädd för att det inte bara var vätska i den här efter lite googlande eftersom det stod ?lågekogent? innehåll .. men vet inte om det kan vara vätska iallafall, Men om det fanns risk för att det var cancer borde väl läkaren ha sagt nått? Hoppas jag ialalfall 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2024-03-04 07:23:36 följande:

Lågekogent innebär troligen vätska i cystan. Alltså ingen att oroa sig för. Jag förstår att det är frestande att läsa journalen, men det är ju lätt att bli oroad om man inte förstår innehållet. De skriver ju liksom inte för dig utan för andra läkare/vårdpersonal. 

Finns det minsta tveksamheter kring typ av cysta har jag upplevt att de tar prover för tumörmarkör. Jag hade en större trolig dermoidcysta då fick jag den typen av prov. När jag sedan knappt två år efter operation av dermoiden återkom med besvär från samma äggstock med stor oro och de upptäckte en vätskefylld cysta - så tog de tumörmarkörer igen just för att placeringen men framförallt storleken på 6 cm i diameter. Med det sagt är vätskecystor mycket vanliga, blir de väldigt stora med besvär och inte självspricker kan de överväga op. Fast i regel spricker de alltid inom uppföljningsintervallet på 3 månader, det gjorde även min. 

Tack för att du tog dig tid att svara! Känns lite lugnare efter jag läste ditt svar ..

Du har rätt , ibland är det dumt att gå in och läsa journalen. Jag pluggar till ssk (men har haft uppehåll ganska länge nu när jag har varit hemma med yngsta barnet) och har läst många journaler när jag har haft praktik .. men har mycket kvar att lära mig fortfarande och har tyvärr ingen erfarenhet alls av gynekologi.. så det blir ju ofta så att man oroar sig mer om man läser journalen..

Vad bra att det gick bra för dig ialalfall :) Dermoidcystor är inte vätskefyllda eller? Det är inte troligt att det är en sån jag har? 

Har som sagt haft gullroppscystor förut , det är det enda jag vet om att jag har haft ialalfall

Svar på tråden Cysta på äggstock , behöver hjälp att tyda journal