Anonym (Ingen fara) skrev 2024-03-04 07:23:36 följande:
Lågekogent innebär troligen vätska i cystan. Alltså ingen att oroa sig för. Jag förstår att det är frestande att läsa journalen, men det är ju lätt att bli oroad om man inte förstår innehållet. De skriver ju liksom inte för dig utan för andra läkare/vårdpersonal.
Finns det minsta tveksamheter kring typ av cysta har jag upplevt att de tar prover för tumörmarkör. Jag hade en större trolig dermoidcysta då fick jag den typen av prov. När jag sedan knappt två år efter operation av dermoiden återkom med besvär från samma äggstock med stor oro och de upptäckte en vätskefylld cysta - så tog de tumörmarkörer igen just för att placeringen men framförallt storleken på 6 cm i diameter. Med det sagt är vätskecystor mycket vanliga, blir de väldigt stora med besvär och inte självspricker kan de överväga op. Fast i regel spricker de alltid inom uppföljningsintervallet på 3 månader, det gjorde även min.
Tack för att du tog dig tid att svara! Känns lite lugnare efter jag läste ditt svar ..
Du har rätt , ibland är det dumt att gå in och läsa journalen. Jag pluggar till ssk (men har haft uppehåll ganska länge nu när jag har varit hemma med yngsta barnet) och har läst många journaler när jag har haft praktik .. men har mycket kvar att lära mig fortfarande och har tyvärr ingen erfarenhet alls av gynekologi.. så det blir ju ofta så att man oroar sig mer om man läser journalen..
Vad bra att det gick bra för dig ialalfall :) Dermoidcystor är inte vätskefyllda eller? Det är inte troligt att det är en sån jag har?
Har som sagt haft gullroppscystor förut , det är det enda jag vet om att jag har haft ialalfall