• Anonym (Värmeljus)

Gillar fåglar utrbrända värmeljus?

Jag har några kvällar i rad nu tänt värmeljus (i behållare förstås) på min uteplats, för att få en viss mys-stämning och för att det ser trivsamt ut. När jag så gått ut på morgonen ser jag att värmeljusen är borta, dvs de är inte kvar i sina behållare. Tänker först att vem kan det vara som snor utbrunna värmeljus. Sen såg jag att de låg utspridda på gräsmattan, vilket fick mig att förstå att det nog är fåglar som "lekt" med dem. Vad är det som fåglar lockas av med utbrunna sådana?

• Svar på tråden Gillar fåglar utrbrända värmeljus?
  • linani

Ja, dom äter stearin/paraffin. Främst större kråkfåglar. Vanligt på kyrkogårdar där dom äter av gravljus.

Plocka in ljusen efter dig så bidrar du inte till nedskräpning :)

• Anonym (A)

Häng ut talgbollar till fåglarna, som är anpassade till dom

• Anonym (biologen)

De stackarna tror att de ska klara vintern på det som de ser som fett och gott.
    Skator vill åt dem för att metallen i hållarna blänker.

Paraffin är inte giftigt i sig men det hindrar annat näringsupptag eftersom det blir som en hinna på insidan av tarmen, veterinärer använder det till förstoppade djur bl.a.. Så en kortare tid är det inte skadligt men ändå inte en bra grej i längden.

Sen kan paraffinet också innehålla rester avlösningsmedel (toluen och bensen) som inte är nyttiga alls.

Det vore därför snällare att ge de hungriga fåglarna lite fågelmat och inte lämna paraffinljus ute.

• flygrl
    Anonym (biologen) skrev 2024-03-03 21:19:16 följande:

Paraffin är inte giftigt i sig men det hindrar annat näringsupptag eftersom det blir som en hinna på insidan av tarmen, veterinärer använder det till förstoppade djur bl.a.. Så en kortare tid är det inte skadligt men ändå inte en bra grej i längden.

Sen kan paraffinet också innehålla rester avlösningsmedel (toluen och bensen) som inte är nyttiga alls.

Det vore därför snällare att ge de hungriga fåglarna lite fågelmat och inte lämna paraffinljus ute.

Intressant det där att skator tar blanka grejer. Har vart med om när jag va liten att en skata försökte sno en kaffesked på våran balkong men tappade den. Varför gör dom så? Tar dom med det blanka till boet och isf varför då? 😮
    (Ditt inlägg va intressant även i övrigt som det där med paraffinets effekt på matsmältningen.)
  • Anonym (A)
    Anonym (biologen) skrev 2024-03-03 21:19:16 följande:

Intressant
Svar på tråden Gillar fåglar utrbrända värmeljus?