• Anonym (Mammaledig)

Bli nekad föräldraledighet

Jag har vart mamma ledig sen vår son föddes i somras o ska vara det till augusti. dels Pga familjeskäl( min sambo har fått nytt jobb) o dels för att jag vill fortsätta vara mamma ledig vill jag som sagt fortsätta vara hemma längre. Vi tänker att jag hade velat börja jobba 2-3 dagar i veckan från o med augusti. Kan jag bli nekad att vara det? Eller kan jag bli sparkad? JG tänkte iaf ringa min chef snart o meddela det men vill höra om det kan bli några problem eller liknande.

• Svar på tråden Bli nekad föräldraledighet
  • Anonym (Hmm)

Du kan bli nekad att få det på det sätt som du vill, dvs tiden kan bli utspridd över alla fem dagarna i veckan. Det beror på vad som är schematekniskt möjligt. Du kan inte bli sparkad. Du kan inte bli nekad att vara föräldraledig, fram tills barnet är 18 månader har du rätt till full ledighet (eller mindre så klart). Därefter max 75 % om AG säger ifrån.

• FruFarfalle

Du har rätt att vara föräldraledig om du meddelar 2 månader innan (i vissa kollektivavtal 3 månader).
    arbetsgivaren kan neka om du ansöker om fler än 3 perioder per år men period 1-3 kan de inte neka.

ansök därför om hela perioden du vill vara ledig från augusti och framåt så räknas det som 1 period.

Efter att barnet fyllt 18 månader måste du ta ut föräldradagar om du är föräldraledig. Innan 18 månader kan du vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning på de dagarna du är ledig. Det kan du göra tills barnet är 12 år. Du väljer själv vilka dagar du är ledig.

personen ovan har svarat på vad som gäller vid partiell föräldraledighet, dvs gå ner i tid. 

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/medarbetare-som-ar-foraldralediga-eller-vabbar

• Jemp
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-04 09:19:40 följande:

Du kan bli nekad att få det på det sätt som du vill, dvs tiden kan bli utspridd över alla fem dagarna i veckan. Det beror på vad som är schematekniskt möjligt. Du kan inte bli sparkad. Du kan inte bli nekad att vara föräldraledig, fram tills barnet är 18 månader har du rätt till full ledighet (eller mindre så klart). Därefter max 75 % om AG säger ifrån.

Nej, efter 18 månader har man rätt att vara ledig i samma utsträckning som man tar ut föräldrapenning.

Tar man inte ut fp har man rätt att gå ner till 75% ändå fram till barnet fyller 8, men då skyddas inte SGI.
Svar på tråden Bli nekad föräldraledighet