Anonym (Göran.) skrev 2024-03-07 07:28:33 följande:
Jag mår heller inte bra i perioder. Jag började må dåligt efter att jag träffade en tjej. Jag träffade henne när jag var 21 år. Vet inte om det har ett samband.
vi fick 3 barn. Efter 11 år skilde vi oss. sen har jag drabbats av arbetslöshet i perioder då lågkonjunkturer kommit och efter corona.
Sverige har förändrats i sin grund. Jag känner inte igen Sverige. Jag trivs inte i det nya Sverige.
Arbetslivet är idag väldigt hårt. Högt uppstressat tempo. Krav på orimliga prestationer dag efter dag. Ingen har tid lust att umgås. Alla tänker mer eller mindre bara på sig själva.
Detta tillsammans skapar ångest uppgivenhet man ?stänger? ner och allt känns hopplöst.
Givetvis är det då naturligt att reagera på olika sätt.
läkarna säger alltid att man ska motionera, äta sunt och sova tillräckligt. Sen skriver de ut ångestdämpande mediciner.
det blir moment 22. Man mår dåligt pga att man är arbetslös, för sin dåliga ekonomi, för att samhället blivit hårdare och för att människor är som zombies.
Då hjälper INTE dagliga promenader grönsaker och 8 timmars sömn.
jag vet inte hur du lever och vad du har runt omkring dig.
ekonomi sociala relationer arbete bostadssituation. Ofta om man mår dåligt är det dessa faktorer som är orsaken.
du kan även ha någon diagnos.
vi människor är olika reagerar olika. Du ska inte leta fel på dig själv. Det svåra är att hamna rätt i livet. Ha tur att ha rätt miniskor i sin omgivning.
idag tror alla att det är fel på dem. Ofta är det inte så. Det är samhälls utveckling som det är fel på.
Allt fler mår dåligt.
En diagnos är ju ingenting man "har", det är något man "får". Det är en
beskrivning på en samling symptom av något slag, som sätts av läkare vid tillfället av undersökning.
En diagnos är inte heller något man "föds" med, då olika symptom KAN ha olika förklaringar. En diagnos kan också bli fel, och omprövas.
Många använder "diagnos" som en synonym till ADHD och/eller ADD-symptom och liknande diagnoser, men det är inte en synonym till detta. Det finns till exempel överlappningar mellan de symptom som utgör grunden för diagnosticeringen för ADHD och PTSD till exempel.
Men hur som, jo, jag har fysiska men efter cancerbehandling, som är permanenta.
Det gör definitivt att mitt liv blir tuffare än för de personer som har fullt friska kroppar.
"Diagnosen" här är väl i så fall flera olika kroppsliga åkommor som påverkar mig.
(Nervskador m.m.) Vill inte gå in på allt, men jag har ont dagligen, och mår dåligt på grund av mina kroppsliga skador.
Motion är extra jobbigt för mig på grund av smärta i kroppen. Men jag går promenader ibland.
Jag håller med om att samhällsutvecklingen går åt fel håll på många sätt. Jag upplever samhället som allt mer otryggt, stressigt, kallt.
PTSD som jag förmodligen har (men inte fått på papper) beror på en mängd anledningar.