Inlägg från: Godochglad |Visa alla inlägg
  • Godochglad

Planerat kejsarsnitt eller vaginalt? Vill skaffa ett till barn.

Jag tycker att du bör prata med din barnmorska och insistera på planerat snitt. När du väl fått ok på det finns inget som säger att du inte kan ändra dig och föda vaginalt i alla fall. Motsatsen går ju inte för har man planerat vaginalt finns ju inte planerat snitt som alternativ. Om det blir problem med förlossningen finns risk för akutsnitt och det är sämre ur medicinsk synpunkt och medför högre risk eftersom mamman inte genomgått all prepp som man gör innan ett planerat snitt (tvätta sig, inte äta etc)
    Planerat snitt är som att knappt ha en förlossning. Det är en ju en operation, ingen risk att bli bortglömd, hela teamet är på plats. Narkosläkare är med hela tiden med fullt fokus på mamman. Kirurgen och sköterskan har fokus på att få ut barnet. Det går på nolltid och är helt rutin. Fantastiskt att barnet bara dyker upp och landar på bröstet på en! Man är utvilad och har inte ont när man möter sitt barn. 
    Jag har gjort 2 planerade snitt. Gick promenad ett par dagar efter. Åt Alvedon. Jag fick något starkare i början men slutade med dem för jag fick svårt att sova och det gick bra utan. Man ska inte bära tungt efteråt, så det lät jag bli. Såret läkte snabbt. Ärret var ömt efter första snittet, men inte efter andra. 

När mina vänninor berättar om sina förlossningar håller jag alltid tyst. Många kände sig ensamma, fick skador etc Det känns liksom orättvist att jag slapp allt det, men ändå fick barn. 

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt eller vaginalt? Vill skaffa ett till barn.