Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

    Läxa på lovet?

    Det är vanligt med läsläxa över lovet.


    Vi har haft lite liknande problem som du - ett plikttroget barn som hade behövt få vila över loven. Nådde läshastighet motsvarande tredje klass redan i ettan, så någon extra träning behövdes knappast. Hos oss har dessutom lovläsandet varit frivilligt och vårt barn kan inte hantera osäkerheten kring om hen ska läsa eller inte. 


    Prata med läraren. Det gjorde vi och hittade en bra lösning som passade vårt barn. 

  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2024-03-05 11:54:36 följande:

    ".. utan snarare dämpas lite i sin plikttrogenhet." Varför?


    I vårt fall: för att extrem plikttrogenhet leder till utbrändhet. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Läsa) skrev 2024-03-05 13:36:07 följande:
    Vårt barn hade redan planerat allt som skulle läsas på lovet, men skolboken tycker han är få förbannat tråkig. Den är den svåraste boken han kan få i skolan, men i normala fall läser han böcker mer riktade till mellanstadiebarn.

    Tidigare lov har vi haft mer frivillig läxa, som man uppmuntrat till genom bingo och boktips i skolan. Jag ställer mig fortsatt frågande till läxa under lovet. De flesta vuxna arbetar inte under sin semester.

    Ni verkar vara i exakt samma situation som vi. Läsläxeboken var vansinnigt tråkig och hade ett väldigt torftigt språk. Vårt barn gillar målande miljöbeskrivningar och fina personporträtt och i läsläxan stod det typ: I det gröna huset bodde en pojke. Pojken hade en hund. Hunden var snäll och busig. Blä liksom! 


    Prata med läraren. Mitt barn fick välja bok själv på loven. Under terminerna läste alla barn samma bok och mitt barn läste då läsläxan en gång (istället för fyra, som de egentligen skulle göra). Att läsa något man inte är jätteintresserad av är ju också något man behöver lära sig. 


    Är det så att om ditt barn inte läser läsläxan på lovet kan hen inte vara med och tex svara på frågor om texten när de är tillbaka i skolan igen? 


    Det är trist att säga, men skolan är generellt dålig på att anpassa till elever som presterar bättre än klassen i stort. Jag har några kompisar vars barn haft exakt samma problem. Skolan lägger de resurser som finns på att hjälpa dem det går dåligt för (och som såklart ska ha hjälp, de också!). Ni som föräldrar behöver ligga på om det ska hända något. Vi har upplevt att lågstadiet är värst. Det går ut på att lära barnen läsa, så för de som kunde det redan när de började blir det långtråkigt. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-03-06 08:09:33 följande:

    Men detta är ju ingen läxa om det är att läsa. Om man fått välja boken själv och man inte har en skriftlig inlämningsuppgift på detta, så är det ingen läxa. Då  det mer som att man ska borsta tänderna. Något som ingår i livet. 


    TS skola verkar ha samma upplägg som vår. Alla barn läser samma berättelse. Den finns i tre versioner: lätt, medel och svår (men för barn som mitt och TS är den svåra så lätt att den blir fånig). Eftersom alla barn läser samma berättelse kan de få samma blad med frågor och de kan prata om boken i skolan. Mitt barns lärare brukar läsa veckans kapitel högt för barnen, sen ska barnen läsa kapitlet fyra (4!) gånger under veckan. 


    Barnet ska alltså läsa en tråkig, rätt torftig text som är på en alldeles för låg nivå typ varannan dag och sen svara på löjligt lätta frågor som mest känns idiotförklarande. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 08:35:50 följande:
    Jättesynd om er.... Men jag förstår inte vad problemet är. Ditt barn behöver väl inte läsa texten så många gånger då. Läs andra böcker istället då. Det är ju inte förbjudet att läsa annat. Skolans uppgift är att lära alla barn att läsa, de är på olika nivåer särskilt i den här åldern. Att vara delaktig och uppmuntrande är ju viktigt som förälder oavsett barnets nivå. Det finns många barn som får kämpa med läsningen också men ofta kommer de ikapp tack vare övning och träning. Men om man tycker det är så lätt och tråkigt finns ju verkligen inget som hindrar att man lånar andra böcker till sitt barn. 

    Nej, en förälder ska inte uppmana sitt barn att inte göra sin läxa. Det ger väldigt konstiga signaler och undergräver lärarens auktoritet. Dessutom sätter det barnet i en svår situation där det antingen måste ljuga för sin lärare om vad som lästs eller behöver förklara och stå upp för förälderns beslut att skita i läxan. Det är inte ok att sätta en liten sjuåring i den situationen. 


    Däremot kan man som förälder prata med läraren så att barnet får en annan läxa. Det gjorde vi och det är vad jag uppmanat TS att göra. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 08:35:50 följande:
    Jättesynd om er.... Men jag förstår inte vad problemet är. 
    Problemet vi har, och som flera jag känner har, är att barn som är vetgiriga och gillar att lära sig blir uttråkade och till sist inte vill gå till skolan. Läsläxan är en liten del av ett större problem. Men just läsläxan går att fixa, dock inte genom att som förälder köra sin grej, utan genom att samarbeta med läraren. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 09:58:36 följande:
    Nej det menar jag inte. Om ditt barn läser läxan på en gång så kanske det räcker. Och så kan barnet läsa annat därutöver. Så komplicerat behöver det inte vara. Och så pratar man såklart med läraren. Du behöver ju inte tvinga ditt barn att läsa detta som hen redan kan bara för att det måste vara just 4 ggr. Men som förälder kan man välja se det som ett problem eller hitta lösningar. Just läsning är ganska lätt att uppmuntra själv som förälder om man har ett barn som läser så bra. Behöver ju inte vara individuella läxor som läraren ska fixa till alla barn. Det är kanske 25 elever på olika nivåer.
    Ja, det är lätt som förälder - OM läraren vill samarbeta. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 11:00:18 följande:
    Jaha? Då är väl problemet ur världen. Och ja läxa är vanligt på lov. Jag har också barn i ettan. De ska läsa ett kapitel i krumelurkul. Det tar oss 15 min max per dag, 4 dagar. Inte särskilt betungande. Även om barnet kan läsa finns ju sätt att göra det roligt och samtala runt. 

    Förstår du inte hur glädjedödande det är att tvingas läsa en tråkig småbarnsbok när man själv läser tex Warriors? Det är som att sitta en kvart med en genomsnittlig femåring och titta i en pekbok. -Peka på den gröna bollen! Titta kissen! osv. 


    Skolan ska uppmuntra till lärande. Som förälder till ett barn som har lätt för att lära förstår jag TS frustration.


    Det händer att barn misstas för att ha adhd eller inlärningsproblem när de i själva verket är fullkomligt understimulerade. Det finns också exempel på barn som utvecklat depression på grund av brist på anpassad undervisning. 


    Du verkar inte förstå allvaret i TS problem. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (betty) skrev 2024-03-06 12:31:03 följande:
    Men så kan man ju säga om alla ämnen. Då ska man i så fall dela upp gymnastiken, matten osv i små grupper för olika nivåer. Det är tyvärr inte privatlärare man har i skolan, utan en lärare på kanske 25-30 barn. Har man tur kan man få en annan lärare att sitta med en mindre grupp då och då för de som har kommit längre eller halkat efter. Mer individualistisk än så blir inte skolan. 

    Det är normalt för barn att vara alltifrån 3-9 år motoriskt i förskoleklass t ex. Vissa kan med andra ord knappt springa, medan andra kan göra kullerbyttor. Ändå ska de göra samma saker på gympan och lära sig göra det ihop dessutom. Vilken kränkning. 

    Givetvis vore det superbra om man kunde dela in klasserna efter nivå i alla ämnen, men som nämnts finns inte de resurserna. 


    Matte har de uppdelning i på mitt barns skola. 


    Fattar inte varför du pratar om kränkning. Jag pratar om barn som blir så uttråkade att de till sist inte vill gå till skolan. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-06 12:20:48 följande:
    Det är just därför man pratar med läraren. Om ett barn är så särbegåvad är jag säker på att hen inte måste läsa samma enkla text just fyra gånger utan att man kan komma överens om 1-2 ggr och därefter något mer utmanande t ex och så kan man kryssa i de andra två gångerna när man gjort det. Varför göra detta till ett större problem? Då har barnet gjort rätt och fullföljt sin uppgift och kan känna sig glad och stolt.
    Nu är det du som får göra din läsläxa. TS har skrivit rätt många gånger att de har pratat med läraren men att läraren inte går med på att ändra barnets läsläxa. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Alla lov) skrev 2024-03-06 13:30:41 följande:

    Jag har också ett barn som numera går i mellanstadiet som lärde sig läsa tidigt. 

    Det är absolut inga problem att läsa, och barnet älskar det. Slukar Warriors bland annat. Däremot är jag FÖR att man får göra läsläxor med läsförståelse. Även om det slukas böcker och man får till sig hela historier så är det ibland som det missas saker. 

    Frågor som kommer med läsförståelser är väldigt bra att reflektera över. Konsten att läsa mellan raderna behärskar inte många i den åldern oavsett om det är Max potta eller Dostojevskij de läser. Det är det som de övar på omedvetet de som redan kan läsa. 

    Så ja, läsläxan ska göras. Olika barn behöver träna på olika saker. 

    I åk 1 behövde vårt barn bara läsa läxan 2 gånger per vecka. 1 gång för sig själv och en gång högt då det är viktigt att lära sig läsa högt också. 

    Läsläxan handlar inte om att sitta tyst och läsa för sig själv som man gör med en egen vald bok. Det handlar om så mycket mer som tycks gå många förbi. Oavsett om man tragglar bokstav för bokstav eller läser böcker med många sidor och små bokstäver. 


    Läsförståelseövningar är jättebra, om de är på en nivå där de verkligen är en övning. För lätta texter och frågor är mest slöseri med tid. 
Svar på tråden Läxa på lovet?