Som tidigare sagt... det finns i grund inget "snällt" sätt, om man nu inte är överens att så här måste de bli.
Sen kan man försöka göra det så "snällt" som möjligt, utifrån perspektivet att man sköter det snyggt, så snyggt det bara är möjligt. Nu är ju din långa historia kort...
Men ett par saker;
Undvik att hamna i samtal som rör den "andra, nya, kvinnan". Både från ditt håll (främst så!) men även om din blivande ex-fru försöker styra samtal åt det hållet...
Det gynnar ingen av er.
Ta tag i bodelning, bostad, ekonomi. Försök tänkta att en skilsmässa handlar inte om att "utse en vinnare". Ni är i grund båda "förlorare". Var snäll, var generös utifrån vad som är rimligt.
Nu har ni förvisso vuxna, utflugna, barn. Men håll ett fokus åt det hållet.
Först så pratar du och din fru "ihop" er. Gör klart vad som gäller. Sen informera "barnen".
Var öppen, var ärlig. Utan att gå in i en herrans massa detaljer.
Ge varandra tid att landa. Men det behöver inte innebära att ni drar ut på själva skilsmässan. Ni har vuxna barn, behöver troligtvis ingen betänketid. Då går formalia tämligen fort. Men efter det, hitta ett förhållningssätt. För det kommer att kännas sorgligt, troligtvis så även för dig (som går till något "nytt").
När jag och mitt ex gick skilda vägar i livet (+20år tillsammans) så lovade vi varandra att vara snälla mot varandra. Det var mitt ex som yttrade orden, men på något sätt så blev det ett gemensamt beslut. Vi har lyckats hålla en god ton, vänskapligt, respektfullt. Inte yttrat ett hårt ord.
Nu är inte den ena skilsmässan den andra lik, nödvändigtvis.
Din klo är ju att du har träffat någon ny. Ha det med dig i bakhuvudet. Inte sällan vid skilsmässor så pratar man om "lämnare" och "lämnad". Du blir en s k "lämnare" och ditt blivande ex blir "lämnad". Dessutom så har du redan en ny på gång. Vilket säkert för din ex-fru känns extra jobbigt. Hon blir "utbytt". Det är givetvis en skittuff känsla och som kan väcka en massa känslor av sorg och ilska.
Var beredd och medveten om det. I hur du agerar och hur du samtalar.
På något sätt... hedra faktumet att ni har haft en lång relation, att ni har gemensamma barn.