• Anonym (Yolo)

Hur gå vidare?

Är sedan 24år tillsammans med en kvinna och har två barn som båda är utflugna..för att göra en historia kort så har jag träffat en ny och vill skilja mig..tog upp det här om kvällen vilket inte gick så bra..hela hennes värld rasade..Hatar verkligen att såra..hur går jag vidare?vår dotter kommer ta det ännu värre..ska jag ge upp nått jag vill för att inte såra de som ska vara närmast?Vem vinner på det?
    Vet ju redan svaret egentligen men hur gör man sånt här? 

• Svar på tråden Hur gå vidare?
  • Dexter dot com

Det finns inget "snällt" sätt att skilja sig på om man inte är överens. Se till att du har en plan för flytt, försäljning av bostad, bodelning osv så din fd fru förstår att du menar allvar och inte hoppas på att du ska ändra dig.

• Anonym (Jenny)

Det ÄR superjobbigt! Jag var i ungefär samma sits, förutom att jag inte hade träffat någon ny. Min man tog det hårt, hade inte tänkt på att vi hade det dåligt, osv. Jag var ju förberedd (eftersom jag fegat ur att ta upp det under väldigt lång tid) och var lugn och praktisk hela tiden, trots att det var jobbigt. Jag fick hjälpa honom att hantera både chocken/sorgen och alla hans praktiska funderingar. 
    Efter ett tag var han mycket lugnare, och sa senare att det var bäst som det blev, att han nog också hade det bättre nu. (osäker på det, men bra att han säger det)

• Anonym (Brbf)

Kommer aldrig fatta varför man inte gör rätt för sig och lämnar den man är med om man nu inte trivs, innan man letar upp en ny. Usch. Stackars henne. Sårar ju mer än skilsmässan i sig. En otrohet på allt också. Ja, även om du inte gjort något är det det, emotionellt. Fult.

• Anonym (Yolo)

Ja det är fult skitfult men det händer..är inte stolt alls..men har känt den andra i 9är på ett vänskapligt plan och nej kan inte rå för detta..jo det kan jag såklart men vill inte..vill ha så kul som jag har med henne..på heltid men jag kommer inte komma dit känns det som ..kommer fega ur med följden att jag blir olycklig men en del andra mår bra..lugnt och skönt

• Anonym (H)

Man kommer ut på andra sidan även om det är skitjobbigt, ingen mår ju bra av att leva i en lögn. Bestäm dig och ordna sen allt praktiskt, surfa hem och skriv på blanketten och betala avgiften, kolla om du kan ordna ett tillfälligt boende, räkna på ekonomin så du vet vad du har för budget för bostad.

• Anonym (A)
    Dexter dot com skrev 2024-03-05 18:04:30 följande:

Det finns inget "snällt" sätt att skilja sig på om man inte är överens. Se till att du har en plan för flytt, försäljning av bostad, bodelning osv så din fd fru förstår att du menar allvar och inte hoppas på att du ska ändra dig.

Håller med
  • Anonym (Brbf)
    Anonym (Yolo) skrev 2024-03-05 19:35:12 följande:

Ja det är fult skitfult men det händer..är inte stolt alls..men har känt den andra i 9är på ett vänskapligt plan och nej kan inte rå för detta..jo det kan jag såklart men vill inte..vill ha så kul som jag har med henne..på heltid men jag kommer inte komma dit känns det som ..kommer fega ur med följden att jag blir olycklig men en del andra mår bra..lugnt och skönt

Att du känt henne som vän (?) i hela nio år lär ju inte göra saken bättre

Har du varit otrogen? 
  • Anonym (Brbf)
    Anonym (Yolo) skrev 2024-03-05 19:35:12 följande:

Fast du drömmer ju om en annan. Också taskigt mot din fru. 
  • Anonym (Nyskildpappa)

Som tidigare sagt... det finns i grund inget "snällt" sätt, om man nu inte är överens att så här måste de bli.

Sen kan man försöka göra det så "snällt" som möjligt, utifrån perspektivet att man sköter det snyggt, så snyggt det bara är möjligt. Nu är ju din långa historia kort...

Men ett par saker;

Undvik att hamna i samtal som rör den "andra, nya, kvinnan". Både från ditt håll (främst så!) men även om din blivande ex-fru försöker styra samtal åt det hållet...

Det gynnar ingen av er.

Ta tag i bodelning, bostad, ekonomi. Försök tänkta att en skilsmässa handlar inte om att "utse en vinnare". Ni är i grund båda "förlorare". Var snäll, var generös utifrån vad som är rimligt.

Nu har ni förvisso vuxna, utflugna, barn. Men håll ett fokus åt det hållet. 

Först så pratar du och din fru "ihop" er. Gör klart vad som gäller. Sen informera "barnen". 

Var öppen, var ärlig. Utan att gå in i en herrans massa detaljer.

Ge varandra tid att landa. Men det behöver inte innebära att ni drar ut på själva skilsmässan. Ni har vuxna barn, behöver troligtvis ingen betänketid. Då går formalia tämligen fort. Men efter det, hitta ett förhållningssätt. För det kommer att kännas sorgligt, troligtvis så även för dig (som går till något "nytt").

När jag och mitt ex gick skilda vägar i livet (+20år tillsammans) så lovade vi varandra att vara snälla mot varandra. Det var mitt ex som yttrade orden, men på något sätt så blev det ett gemensamt beslut. Vi har lyckats hålla en god ton, vänskapligt, respektfullt. Inte yttrat ett hårt ord.

Nu är inte den ena skilsmässan den andra lik, nödvändigtvis. 

Din klo är ju att du har träffat någon ny. Ha det med dig i bakhuvudet. Inte sällan vid skilsmässor så pratar man om "lämnare" och "lämnad". Du blir en s k "lämnare" och ditt blivande ex blir "lämnad". Dessutom så har du redan en ny på gång. Vilket säkert för din ex-fru känns extra jobbigt. Hon blir "utbytt". Det är givetvis en skittuff känsla och som kan väcka en massa känslor av sorg och ilska.

Var beredd och medveten om det. I hur du agerar och hur du samtalar.

På något sätt... hedra faktumet att ni har haft en lång relation, att ni har gemensamma barn.

• Anonym (Range)
    Anonym (Brbf) skrev 2024-03-05 19:10:23 följande:

Kommer aldrig fatta varför man inte gör rätt för sig och lämnar den man är med om man nu inte trivs, innan man letar upp en ny. Usch. Stackars henne. Sårar ju mer än skilsmässan i sig. En otrohet på allt också. Ja, även om du inte gjort något är det det, emotionellt. Fult.

Är det mer fult när män gör så, än när kvinnor gör så?
Svar på tråden Hur gå vidare?