Inlägg från: Anonym (Finally) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finally)

"Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?

Min mamma har äntligen släppt tanken att hon måste fixa allt själv alla högtider och delat ut en del av matlagningen till olika familjemedlemmar. Mig bad hon fixa köttbullar med orden "du får gärna göra dem lite Våriga". När jag frågade vad det kan tänkas betyda svarade hon "det får du hitta på själv". Hon bad mig även fixa efterrätt med ungefär samma ord. Vanligtvis gör mamma en påsktårta med mandelbotten och marsipan som ingen egentligen riktigt gillar och min storasyster är milt allergisk emot. Jag har inte några bra idéer så nu frågar jag er. Ge mig alla tips och idéer. 

• Svar på tråden "Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?
  • Anonym (Finally)
    Fjäril kär skrev 2024-03-09 17:35:10 följande:

Efterrätt kanske en Pavlova? 

Köttbullar skulle jag kanske göra med fläskfärs eller kycklingfärs och hacka ner färsk timjan i smeten (om man gillar det. Annars kan man testa färsk  persilja eller dragon) 

Det låter gott. Tack för förslag. 
  • Anonym (Finally)
    No Logo skrev 2024-03-09 18:04:00 följande:

Kycklingfärsköttbullar med färska örter, italiensk salladskrydda, parmesan. Tillaga dem på en plåt i ugnen en stund och stek dem efteråt, så blir det lättare att få dem runda.

Stekt-ägg-bakelser: skivor av hemlagad rulltårta fylld med aprikossylt, toppade med vispad grädde (som äggvita) och halvor av konserverade persikor eller aprikoser (som äggula)

Det lät också gott. Tack. 
  • Anonym (Finally)
    No Logo skrev 2024-03-09 18:04:00 följande:

Kycklingfärsköttbullar med färska örter, italiensk salladskrydda, parmesan. Tillaga dem på en plåt i ugnen en stund och stek dem efteråt, så blir det lättare att få dem runda.

Stekt-ägg-bakelser: skivor av hemlagad rulltårta fylld med aprikossylt, toppade med vispad grädde (som äggvita) och halvor av konserverade persikor eller aprikoser (som äggula)

Det lät också gott. Tack. 
  • Anonym (Finally)

Men, tack alla för tips! 

Svar på tråden "Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?