• Anonym (Bra eller Bu)

Evt hårade krav för VAB

Strängare tag mot VAB är på tapeten.
    Tror att det blir många flugor i en smäll med striktare krav.

Har förstått av vänner i förskolan att det är skrämmande vanligt att föräldrar anmäler att barnen ska vara på förskolan/fritids på lov för att kunna vabba istället för att ta semester. Perfekt sätt att dryga ut semestersaldot och glida under solidaritetskravet när det kommer till att planera semestern på arbetsplatsen.

Jag tycker att det är konstigt att det inte lyfts som en av anledningarna till att så många barn anmäls för förskola och fritids på och i anslutning till lov och sedan inte dyker upp. Varje år skriver rektor och skolledare att de verkligen vill att man ska tänka över behovet eftersom de tvingas neka ledigheter och står sedan men en hel drös personal och nästan inga barn.

Med intygskrav blir det ökad press på sjukvården, men det struntar man ju i i övriga försäkringsvärden efter som det krävs läkarintyg för att kunna få ut något. Så varför inte även inom socialförsäkringen? Och har man giltiga skäl så får man ju intyg även om det är krångligare än att bara fylla i några fält på en websida gör att plocka ut ersättning.

Vad tror ni att striktare krav kring VAB kan får för effekter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:10
    omni.se/ministern-utesluter-inte-krav-om-intyg-for-vab/a/KnOx3y

(tyvärr verkar artiklarna ligga bakom betalvägg) men det är i alla fall bakgrunden till funderingarna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-11 14:20
    Det handlar alltså inte om läkarintyg, så vi som oroade oss för det kan andas ut, utan om att förskolorna ska intyga att barnen faktiskt varit hemma de dagar man söker ersättning för. Det är alltså inte frågan om att försöka hitta vilka som tar vab istället för semester utan vilka som anmäler vab och är hemma trots att barnet/barnen är i fsk/skola. Kan vara bra att förtydliga i trådstarten eftersom det är två olika saker.

Regeringen överväger återinföra vabbintyg - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
  • Svar på tråden Evt hårade krav för VAB
  • Anonym (Hmm)

Vilka ökade krav pratar vi om och är detta bara förslag eller något som verkligen kommer att sättas i verket? Likväl som man inte kan kräva sjukintyg förrän en vecka har gått för vuxna anser jag att man inte ska kunna kräva det för sjuka barn heller. Dessutom, som Jemp påpekar, att släpa med ett sjukt barn till VC är väl det sista man vill göra då! Låt säga att barnet ligger med 39 graders feber, är smittsamt, magsjukt eller på annat sätt olämpligt att ta med ut, då är det snudd på missvård att dra iväg barnet. Själv kan jag inte bära mitt barn om hen inte klarar av att gå på egna ben så även där faller en del barn bort skulle jag tro.

• Anonym (roíkt)
    Jemp skrev 2024-03-11 10:57:45 följande:
    Utvecklingen går ju dock i motsatt riktning, med tidigare förslag om särskild ?familjevecka? för att täcka upp sådana dagar tex.
    Frågan är hur mycket extra resurser som krävs till barnomsorgen med ditt förslag. 
    Fast det var ju bara ett förslag.

Tror att VAB går i taket efter pandemin också, för att man vant sig vid att vara hemma för minsta lilla och har svårt att gå ifrån det. 
  • Anonym (P)
    Anonym (roíkt) skrev 2024-03-11 11:05:06 följande:
    Men så kanske det är för er men hur kan du veta vilka anledningar andra har för att göra så?
    Så klart jag inte kan vet, liksom ingen annan i tråden heller VET vilka anledningar andra har. Jag försöker bara ge ett förslag på anledning. 
  • Anonym (P)
    Anonym (roíkt) skrev 2024-03-11 11:08:34 följande:
    Fast det var ju bara ett förslag.

Tror att VAB går i taket efter pandemin också, för att man vant sig vid att vara hemma för minsta lilla och har svårt att gå ifrån det. 
    Och för att många  förskolor fortsatt proklamerar att barn ska vara hemma vid minsta symptom. Så sent som i fjol, fick vi information från förskolan om att barn med minsta snuva fortsatt skulle skickas hem. Först efter rektorsbyte och byte av stora delar av personalstyrkan, verkar man gått tillbaka till regler som mer liknar de som var innan pandemin. 
  • Anonym (XXX)
    Jemp skrev 2024-03-11 10:57:45 följande:
    Utvecklingen går ju dock i motsatt riktning, med tidigare förslag om särskild ?familjevecka? för att täcka upp sådana dagar tex.
    Frågan är hur mycket extra resurser som krävs till barnomsorgen med ditt förslag. 
    Och vad är DITT förslag till att folk inom t.ex. vård, omsorg, polis- och räddningsväsende, kollektivtrafik, närbutiker och annat som är öppet varje dag året om, som inte har barn i VABB-åldern, ska kunna få ut sin varannan lediga jul, sitt varannat lediga nyår, sin varannan lediga påsk, sin varannan lediga midsommar - samt sina fyra semesterveckor under sommarmånaderna?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-11 12:30:25 följande:
    Och vad är DITT förslag till att folk inom t.ex. vård, omsorg, polis- och räddningsväsende, kollektivtrafik, närbutiker och annat som är öppet varje dag året om, som inte har barn i VABB-åldern, ska kunna få ut sin varannan lediga jul, sitt varannat lediga nyår, sin varannan lediga påsk, sin varannan lediga midsommar - samt sina fyra semesterveckor under sommarmånaderna?
    De två sakerna (vab vs storhelgsledighet) är inte relaterade till varandra och det är ingen rättighet att få ledigt varannan storhelg. Semesterrätten kvarstår och då får man i värsta fall ta in vikarier, det är isf chefens problem att lösa, inte Jemps eller andra föräldrars skyldighet, oavsett vab.
  • Agda90
    Anonym (Bra eller Bu) skrev 2024-03-11 10:08:41 följande:
    Njae det går ju att meddela att man ändrat sig precis som ni gör. Så det är tveksamt att det är anledningen. 
    Har du barn själv?
  • Anonym (roíkt)
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 11:09:49 följande:
    Så klart jag inte kan vet, liksom ingen annan i tråden heller VET vilka anledningar andra har. Jag försöker bara ge ett förslag på anledning. 
    "Beror snarast på" antyder väl att du tycker att du vet, och vet bättre än nån annan.
  • Anonym (Bra eller Bu)
    Anonym (P) skrev 2024-03-11 10:57:57 följande:

Min poäng är, att det faktiskt är rätt lätt att missa den biten. Kanske har man själv möjlighet att vara mer flexibel med semestern och kan förlänga en vecka till exempel. Vi ska anmäla fritidsbehov sista mars. Med mitt arbete är det omöjligt att sista mars sia om behov i augusti.

Som någon annan påpekat, behöver ju inte barnet vara anmält till förskolan eller fritids för möjlighet att ta ut vab heller. 

Jo absolut, men då anmäler man ju inte VAB heller. 

Uppenbarligen används anmälan att ha förskoleplats på lov till den typen av mygel, så det är väl tyvärr bara en bråkdel som märks pga att skolor och förskolor står med personal redo.

• Anonym (Bra eller Bu)
    Agda90 skrev 2024-03-11 12:52:13 följande:
    Har du barn själv?
    Absolut, flera, de är i mellanstadieålder och uppåt.
Svar på tråden Evt hårade krav för VAB