sextontassar skrev 2024-03-15 19:39:42 följande:
TS,
ända tills för några år sedan, trodde man på att det fanns något som kallas "gryningsfenomenet".
I dag tänker vi i andra spår; att toppar på morgonen faktiskt beror på vad man har ätit dagen innan. :) Prova till exempel att äta med mycket lågt GI till middagen, och du kommer att känna skillnad. I Göteborg har diabetesteamet på Lundby sjukhus intressanta observationer att meddela om detta :D
---
Med insultintillförsel förändras allt. En frisk kropp både bromsar och gasar glukos, men efter som vi bara tillför insulin, blir reaktionerna från kroppen förvånande i bland.
---
Blodsockerdagbok: flera tillverkare tar gladeligen emot dina personliga data i utbyte mot att du använder deras system för att spara - och dela - dina data. Tiltta på Glooko, till exempel.
---
Om du har Typ1, kan appen "T1D" vara till hjälp. Spana i din appkatalog.
---
Oavsett typ, rekommenderas kontinuerlig glukosmätning. Genom att ha aktuell information till hands utan nålstick vid varje tillfälle - till en kostnad av att ha en pryl på kroppen - kan man använda mobilen och en del smartklockor till att hålla koll på sin blodglukos. Mycket, mycket hjälpsamt i vardagslivet.
---
Mitt diabetesteam kom med ett härligt ordspråk till mig: "En diabetiker måste äta som alla borde äta" - så låg GI och stenhård koll på snabba kolhydrater, regelbundna måltider och daglig motion är givna :D
Bonus från min numera avlidna, första diabetesläkare: "Socker .... är ju onödigt" Hehe.
Lycka till.
Jag kan säga att jag har haft en ganska konstig vecka på många plan, bland annat med maten. En sak kan jag i alla fall säga. Både dagen jag åt vanlig mat, dvs "kött och potatis" plus föselsedagatårta och dagen då jag åt strikt lchf bara för att testa hade jag lika mycket högre blodsockwr på morgonen än jag hade på kvällen,
Även om siffrorna i sig var olika. Jag känner ingen skillnad utan mår likadant, enda sättet jag märker skillnad är siffrorna på mätaren.
Diabetedaköterskam ville ge mig en knapp men jag kan inte ha det. Jag är extremt känslig för sånt, och även för fel material7kvalitet på kläder mm. Jag kan inte glömma /tänka bort sånt utan det blir som att någon knäpper mig i armen och viskar i mitt öra 24 timmar om dygnet.