• Anonym (Nytt)

Fråga om diabetes /blodsocker, någon som kan sånt?

Jag skulle fråga Ssk om hon inte var ledig till på tors. Allt detta är nytt för. Mig. 

Varför är mitt blodsocker högst direkt på morgonen? Ska det inte vara som lägst då, när man inte ätit på hela natten? 

• Svar på tråden Fråga om diabetes /blodsocker, någon som kan sånt?
  • Anonym (smilla)

Har du diabetes?
    I så fall, vilken typ?

• Anonym (Ella)

Det sjunker under natten men stiger under morgontimmarna. Sedan varierar det under dagen för att sjunka på kvällen. Att det höjs på morgonen ska visst ha med sömnhormonet att göra.

• Anonym (Nytt)
    Anonym (smilla) skrev 2024-03-11 10:55:37 följande:

Har du diabetes?
    I så fall, vilken typ?

Tydligen. De är inte säkra på om det är 1 eller 2. Än skaväk sägas. 
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Ella) skrev 2024-03-11 11:00:37 följande:

Det sjunker under natten men stiger under morgontimmarna. Sedan varierar det under dagen för att sjunka på kvällen. Att det höjs på morgonen ska visst ha med sömnhormonet att göra.

Ok, intressant. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det kallas för gryningsfenomenet. 

Kroppen höjer blodsockret mellan 4-8 på morgonen. De som har diabetes klarar då inte att reglera blodsockret så det blir för högt.

• Anonym (Nytt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-11 11:21:40 följande:

Det kallas för gryningsfenomenet. 

Kroppen höjer blodsockret mellan 4-8 på morgonen. De som har diabetes klarar då inte att reglera blodsockret så det blir för högt.

Oh, det har ett namn! Tack så mycket. Och tack för förklaringen.

Jag träffade diabetes sjuksköterskan för första gången i fredags så jag känner mig korkad i sammanhanget. 
  • Anonym (Ella)

Det kan kännas svårt i början men man lär sig ganska snabbt. Alla är barn i början.

• Anonym (Nytt)

För att inte nedlusa forumet aå lägger jag till frågor som dyker upp i huvudet här och hoppas att någon läser. 

Nu har jag haft insulin i nästan en vecka och de senaste dagarna har jag känt mig off. Som en blandning mellan förkyld och febrig, och känslosam så där som man kan vara vid pms. Jag har dock ingen feber, snarare tvärt om, och jag brukar inte få pma så här långt innan. Det kan ju vara slumpen men kan det vara pga lägre blodsocker?

Finns det någon tumregel för hur mycket blodsocker går ner av fysisk aktivitet? Jag skulle testa själv om det inte vore för, ja... Lång historia som även inkluderar en eventuell lex-någon av dem anmälan.

Finns det någon bra app där man kan registrera gärna lite allt möjligt ang sin diabetes och saker runt omkring? Gärna gratis eller för en liten engångsslant då jag har en liten inkomst. Jag har börjat skriva ner blodsocker i Google sheets och skulle kunna fortsätta och lägga till diverse kommentarer men det är lite jobbigt att göra på en liten 5-tums skärm.

Tack på förhand till er som orkar läsa och er som orkar svara. 

• Anonym (Nytt)

Puffat lite 

• Anonym (Ella)

Om du googlar så verkar det finnas gratisparkering men jag har ingen aning om hur de fungerar..

• sextontassar

TS,

ända tills för några år sedan, trodde man på att det fanns något som kallas "gryningsfenomenet".
    I dag tänker  vi i andra spår; att toppar på morgonen faktiskt beror på vad man har ätit dagen innan. :) Prova till exempel att äta med mycket lågt GI till middagen, och du kommer att känna skillnad. I Göteborg har diabetesteamet på Lundby sjukhus intressanta observationer att meddela om detta :D

---

Med insultintillförsel förändras allt. En frisk kropp både bromsar och gasar glukos, men efter som vi bara tillför insulin, blir reaktionerna från kroppen förvånande i bland. 

---

Blodsockerdagbok: flera tillverkare tar gladeligen emot dina personliga data i utbyte mot att du använder deras system för att spara - och dela - dina data. Tiltta på Glooko, till exempel.

---

Om du har Typ1, kan appen "T1D" vara till hjälp. Spana i din appkatalog.

---

Oavsett typ, rekommenderas kontinuerlig glukosmätning. Genom att ha aktuell information till hands utan nålstick vid varje tillfälle - till en kostnad av att ha en pryl på kroppen - kan man använda mobilen och en del smartklockor till att hålla koll på sin blodglukos. Mycket, mycket hjälpsamt i vardagslivet.

---

Mitt diabetesteam kom med ett härligt ordspråk till mig: "En diabetiker måste äta som alla borde äta" - så låg GI och stenhård koll på snabba kolhydrater, regelbundna måltider och daglig motion är givna :D

Bonus från min numera avlidna, första diabetesläkare: "Socker .... är ju onödigt" Hehe.

Lycka till.

Skild och försiktigt kontaktsökande
  • Anonym (M)

Hur mycket blodsockret gör ner vid fysisik aktivitet är individuell. Finns ingen tumregel.

Vill du veta hur ditt blodsocker påverkas av fysisk träning så får du ta blodsocker före och efter fysisk aktivitet. Detta kam du göra oberoende om det om det eventuellt föreligger en lex-anmälan i din situation.  

Det är viktigt för dig att du lär känna din kropp och lär dig vad som påverkar ditt blodsocker. 

• FillippaFL
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 19:40:14 följande:

Hur mycket blodsockret gör ner vid fysisik aktivitet är individuell. Finns ingen tumregel.

Vill du veta hur ditt blodsocker påverkas av fysisk träning så får du ta blodsocker före och efter fysisk aktivitet. Detta kam du göra oberoende om det om det eventuellt föreligger en lex-anmälan i din situation.  

Det är viktigt för dig att du lär känna din kropp och lär dig vad som påverkar ditt blodsocker. 

Instämmer med detta! Det är jätteviktigt att du testar ditt blodsocker, TS, så att du får en idé om hur du fungerar. Om du har typ 1, så får du en sensor, vilket gör det lättare att följa. Hur gammal är du? Jag tycker att det låter lite märkligt att de inte vet vilken typ du har, men det kanske är så ibland? Tänker att typ ettor får betydligt högre blodsocker (är själv typ etta sedan många år).
  • Anonym (M)

sextontassar: Man har dock alltid vetat för förmodat att gryningsfenomenet har att göra med matintag kvällen före. Och ja, det kallas fortfarande gryningsfenomenet och existerar. Dock är det långt ifrån alla diabetiker som får detta. 

Ang lågt GI kost till middag så ska man vara försiktig att rekommendera detta till diabetiker då det kan ha negativa konsekvenser istället för positiva.Kom ihåg att alla diabetiker är individuella och allas blodsocker påverkas individuellt av olika saker. 

• Anonym (Nytt)
    sextontassar skrev 2024-03-15 19:39:42 följande:

TS,

ända tills för några år sedan, trodde man på att det fanns något som kallas "gryningsfenomenet".
    I dag tänker  vi i andra spår; att toppar på morgonen faktiskt beror på vad man har ätit dagen innan. :) Prova till exempel att äta med mycket lågt GI till middagen, och du kommer att känna skillnad. I Göteborg har diabetesteamet på Lundby sjukhus intressanta observationer att meddela om detta :D

---

Med insultintillförsel förändras allt. En frisk kropp både bromsar och gasar glukos, men efter som vi bara tillför insulin, blir reaktionerna från kroppen förvånande i bland. 

---

Blodsockerdagbok: flera tillverkare tar gladeligen emot dina personliga data i utbyte mot att du använder deras system för att spara - och dela - dina data. Tiltta på Glooko, till exempel.

---

Om du har Typ1, kan appen "T1D" vara till hjälp. Spana i din appkatalog.

---

Oavsett typ, rekommenderas kontinuerlig glukosmätning. Genom att ha aktuell information till hands utan nålstick vid varje tillfälle - till en kostnad av att ha en pryl på kroppen - kan man använda mobilen och en del smartklockor till att hålla koll på sin blodglukos. Mycket, mycket hjälpsamt i vardagslivet.

---

Mitt diabetesteam kom med ett härligt ordspråk till mig: "En diabetiker måste äta som alla borde äta" - så låg GI och stenhård koll på snabba kolhydrater, regelbundna måltider och daglig motion är givna :D

Bonus från min numera avlidna, första diabetesläkare: "Socker .... är ju onödigt" Hehe.

Lycka till.

Jag kan säga att jag har haft en ganska konstig vecka på många plan, bland annat med maten. En sak kan jag i alla fall säga. Både dagen jag åt vanlig mat, dvs "kött och potatis" plus föselsedagatårta och dagen då jag åt strikt lchf bara för att testa hade jag lika mycket högre blodsockwr på morgonen än jag hade på kvällen,
     Även om siffrorna i sig var olika. Jag känner ingen skillnad utan mår likadant, enda sättet jag märker skillnad är siffrorna på mätaren.

Diabetedaköterskam ville ge mig en knapp men jag kan inte ha det. Jag är extremt känslig för sånt, och även för fel material7kvalitet på kläder mm. Jag kan inte glömma /tänka bort sånt utan det blir som att någon knäpper mig i armen och viskar i mitt öra 24 timmar om dygnet. 
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 19:40:14 följande:

Tack för svaret. Jag var bara nyfiken.

Som sagt, det är en historia. Den historian innefattar nu även att jag tog slut på teststickorna imorse. Förhoppningsvis kan jag få nya på måndag.
  • Anonym (Nytt)
    FillippaFL skrev 2024-03-15 19:44:40 följande:
    Instämmer med detta! Det är jätteviktigt att du testar ditt blodsocker, TS, så att du får en idé om hur du fungerar. Om du har typ 1, så får du en sensor, vilket gör det lättare att följa. Hur gammal är du? Jag tycker att det låter lite märkligt att de inte vet vilken typ du har, men det kanske är så ibland? Tänker att typ ettor får betydligt högre blodsocker (är själv typ etta sedan många år).
    Jag kom till sjukhuset från början med jättehögt blodsocker och ketoacidos. Vi pratar inte lite högt vid en rutinkoll på företagshälsan här. Frågan de ställer sig angående vilken typ det är, som jag har förstått det, är om minkropp producerar insulin alls eller inte och hur mycket. Tydligen kan man fortfarande tillverka lite insulin själv vid typ 1 även om det är ovanligt.

Om jag fattade rätt av och minns Vad de sa där och dä för över en månad sen då. 
  • FillippaFL
    Anonym (Nytt) skrev 2024-03-15 21:04:07 följande:
    Tack för svaret. Jag var bara nyfiken.

Som sagt, det är en historia. Den historian innefattar nu även att jag tog slut på teststickorna imorse. Förhoppningsvis kan jag få nya på måndag.
    Teststickor finns att köpa på apoteket, så att du slipper vara utan hela helgen.
  • FillippaFL
    Anonym (Nytt) skrev 2024-03-15 21:10:15 följande:
    Jag kom till sjukhuset från början med jättehögt blodsocker och ketoacidos. Vi pratar inte lite högt vid en rutinkoll på företagshälsan här. Frågan de ställer sig angående vilken typ det är, som jag har förstått det, är om minkropp producerar insulin alls eller inte och hur mycket. Tydligen kan man fortfarande tillverka lite insulin själv vid typ 1 även om det är ovanligt.

Om jag fattade rätt av och minns Vad de sa där och dä för över en månad sen då. 
    Ja lite kan den producera. Kallas smekmånadsfasen.
Svar på tråden Fråga om diabetes /blodsocker, någon som kan sånt?