• enfiskihavet

vad gör jag nu??? (strul med add i skolan)

hej, jag är en tjej på 18 år som går 2an på gymnasiet och nyss blivit urskriven från bup men ännu inte inskriven i vup. jag har ingen psykolog att kontakta, ingen vårdkontakt, ingenting eller ingen alls jag kan fråga angående min diagnos och mina besvär 

när jag läser trådar här är rekommendationen oftast att ta kontakt med någon, men vem ska jag kontakta? 

jag orkar inte vara i skolan, men jag får toppen betyg så ingen lärare bryr sig. jag hänger inte med längre och jag känner mig sönderstressad. har i princip tappat alla vänner (de jag trodde va vänner) och har ingen att prata med. 

tror jag håller på att bli helt utbränd snart, var jag än är så blir jag påminnd om skolarbete jag måste göra men inte har kontroll över. i skolan kan jag inte arbeta trots att jag sitter och försöker lyssna på lektionen, allt ljud och intryck ger mig huvudvärk och jag klarar inte av att existera i miljön. när jag är hemma blir jag påminnd och sönderstressad av att jag måste jobba ikapp det jag inte gjorde i skolan SAMT göra de uppgifter som är menade att göra hemifrån (tex träningsdagboken i idrotte jag inte ens klarar av att börja på)

min skola vägrar ju fatta att all min pyttelilla energi jag har går åt till att jag ska ens klara av att vara i skolan och lyssna på lärarna och alla elever, hur mycket jag än förklarar att när jag är hemma däckar jag och inte orkar ens leva så fattar de inte och tar mig inte på allvar. de enda gångerna jag pratat om svårigeter i att orka med kurser så har jag fått svaret att jag ska byta kurs, som om det kommer hjälpa med något (spoiler det hjälper inte ett piss)

VARFÖR kan jag inte bara klara av att vara i skolan och få saker gjort, är så satans trött på att konstant behöva förklara mig själv och försvara mina svårigheter för att lärarna inte ska kalla mig lat eller ge mig underkänt. ibland önskar jag nästan att jag hade fått underkänt så de kunde ta mig på allvar

det gick bra i ettan, men nu faller allt isär igen som det gjorde under hela min grundkoleperiod, den stora skillnaden nu dock är att jag är för duktig och smart för att få hjälp

förlåt för rörigt inlägg, svarar gärna på frågor om det va otydligt (:
  • Svar på tråden vad gör jag nu??? (strul med add i skolan)
  • Anonym (Syster)

Till att börja med, har du pratat med skolans kurator? Har du begärt att få prata med skolpsykologen? Kan vara en bra start. Prata med din mentor om individuella anpassningar, fråga om du kan ta bort någon kurs och ändå få godkänd examen. Be hen hjälpa dig med de andra lärarna och fråga vad som kan plockas bort från undervisningen, kanske träningsdagboken t ex. Ta en titt på kunskapskraven, jag har en känsla av att du inte måste hålla på med den för att bli godkänd i kursen, eller om det finns annat i andra kurser man kan minska ner på. Kan du be en förälder hjälpa dig att föra din talan i detta?

• enfiskihavet
    Anonym (Syster) skrev 2024-03-11 15:12:59 följande:

Till att börja med, har du pratat med skolans kurator? Har du begärt att få prata med skolpsykologen? Kan vara en bra start. Prata med din mentor om individuella anpassningar, fråga om du kan ta bort någon kurs och ändå få godkänd examen. Be hen hjälpa dig med de andra lärarna och fråga vad som kan plockas bort från undervisningen, kanske träningsdagboken t ex. Ta en titt på kunskapskraven, jag har en känsla av att du inte måste hålla på med den för att bli godkänd i kursen, eller om det finns annat i andra kurser man kan minska ner på. Kan du be en förälder hjälpa dig att föra din talan i detta?

tack för att du svarade!! jag har pratat med min mentor tidigare om det jag haft problem med och fick då som svar att jag behöver byta ut kurserna mot andra kurser i trean för att få poängen 🥲 vill försöka ha en dialog med skolan men har desvärre en otroligt dålig upplevelse med skolhäsoteamet från min tidigare skola och är rädd att jag ska ännu en gång slösa bort massa tid då dessa möten alltid ligger på skoltid när jag har lektion. vet inte heller hur jag på bästa sätt ska kontakta dem då jag måste boka möten för att ha samtal vilket är rätt besvärligt för mig med adhd. angående träningsdagboken så pratade jag enskilt med min lärare samma lektion som vi fick uppgiften han bokstavligen VÄGRADE se något annat alternativ än att jag gör uppgiften vilket stressar upp mig så mycket, har haft uppgiften sen några veckor tillbaka och den ska in om en månad och jag har inte ens börjat på den än 😩
  • Anonym (Inger)

Jag tänker i första hand på dina föräldrar. De borde föra din talan och hjälpa dig att få det stöd du behöver. Om de inte kan eller vill göra det tycker jag att det är skolkuratorn du ska vända dig till - och det är en bra person att prata med även om du också får hjälp av föräldrarna. 

Jag har en dotter som påminner om dig och känner igen problematiken. I skolan ser de inte problemen - för ni jobbar så hårt när ni är där - och de förstår därför inte hur mycket stöd du faktiskt behöver. Skolkuratorn borde kunna hjälpa dig att förklara. 

Ett annat bra ställe är Ungdomsmottagningen, UMO. De kan erbjuda allt möjligt stöd och är ju vana att jobba just med ungdomar och är därför insatta i hur skolan funkar. 

• enfiskihavet
    Anonym (Inger) skrev 2024-03-11 15:24:26 följande:

Jag tänker i första hand på dina föräldrar. De borde föra din talan och hjälpa dig att få det stöd du behöver. Om de inte kan eller vill göra det tycker jag att det är skolkuratorn du ska vända dig till - och det är en bra person att prata med även om du också får hjälp av föräldrarna. 

Jag har en dotter som påminner om dig och känner igen problematiken. I skolan ser de inte problemen - för ni jobbar så hårt när ni är där - och de förstår därför inte hur mycket stöd du faktiskt behöver. Skolkuratorn borde kunna hjälpa dig att förklara. 

Ett annat bra ställe är Ungdomsmottagningen, UMO. De kan erbjuda allt möjligt stöd och är ju vana att jobba just med ungdomar och är därför insatta i hur skolan funkar. 

tack för att du svarade!! 💕💕 ja alltså man tänker ju att föräldrar ska hjälpa men mina förändrar agerar inte, jag pratar varje dag om mina problem i skolan och får ingen tröst eller hjälp. min mamma var med mig under hela min utredning men nu är alla mina problem helt plötsligt pga "vinterdepression" och annat eftersom jag får bra betyg och klarade mig i ettan. känner mig så hopplös och ensam. 

jag har varit hos umo innan men av andra orsaker och även det är en jobbig upplevelse, bor i en av de större städerna så man får aldrig träffa samma personer och ska inte glömma bort att säga att det inte ens finns tider att boka, jag vill ju verkligen prata med tex psykolog men min mamma säger alltid att jag ska göra det genom bup istället eftersom bup gav mig min diagnos, men nu är jag ju inte längre inskriven i bup.

ska verkligen försöka prata med mina föräldrar igen och även skolan men det är tufft när man hela tiden blir kallad smart och "högfungerande" min mentor tycker inte ens jag ska få anpassningar för att "det funkar så bra" suck
  • Anonym (Syster)
    enfiskihavet skrev 2024-03-11 15:20:23 följande:
    tack för att du svarade!! jag har pratat med min mentor tidigare om det jag haft problem med och fick då som svar att jag behöver byta ut kurserna mot andra kurser i trean för att få poängen 🥲 vill försöka ha en dialog med skolan men har desvärre en otroligt dålig upplevelse med skolhäsoteamet från min tidigare skola och är rädd att jag ska ännu en gång slösa bort massa tid då dessa möten alltid ligger på skoltid när jag har lektion. vet inte heller hur jag på bästa sätt ska kontakta dem då jag måste boka möten för att ha samtal vilket är rätt besvärligt för mig med adhd. angående träningsdagboken så pratade jag enskilt med min lärare samma lektion som vi fick uppgiften han bokstavligen VÄGRADE se något annat alternativ än att jag gör uppgiften vilket stressar upp mig så mycket, har haft uppgiften sen några veckor tillbaka och den ska in om en månad och jag har inte ens börjat på den än 😩
    Nu när du har så kort tid kvar så är det bättre att köra på de kurser du har. Tänk bort dina tidigare dåliga erfarenheter av EHT - det här är nya människor! Det kanske finns åtminstone en vettig person där som du kan prata med, om inte kurator så kanske ssk eller någon annan.

Ursäkta, men jag blir verkligen lite sur på din idrottslärare som gör sig så svår! Klart det måste finnas andra lösningar. Jag tänker så här - vad ska stå i den? Kan du sätta dig en kväll och typ... hrhrm... fuska...? Alltså skriva flera inlägg i rad t ex. Hitta på vettiga aktiviteter som du skulle kunna tänka dig att genomföra irl, t ex att du går långpromenader varje helg. Längre fram kanske du har cyklat någon em istället...
  • enfiskihavet
    Anonym (Inger) skrev 2024-03-11 15:28:45 följande:

Här finns info om vad för stöd du har rätt till. Du kan skriva ut det och ge till rektorn tex om du upplever att de inte lyssnar. 

https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/extra-stod/npf-diagnos-extra-stod-i-skolan-21218 

läste artikeln och tyvärr står det ju bara att jag kan få hjälp om jag inte klarat kunskapskraven, vilket jag gör på A/B nivå. problemet är bara att min hälsa och välmående totalförstörs av detta arbete jag gör i skolan, men men
  • enfiskihavet
    Anonym (Syster) skrev 2024-03-11 15:35:30 följande:
    Nu när du har så kort tid kvar så är det bättre att köra på de kurser du har. Tänk bort dina tidigare dåliga erfarenheter av EHT - det här är nya människor! Det kanske finns åtminstone en vettig person där som du kan prata med, om inte kurator så kanske ssk eller någon annan.

Ursäkta, men jag blir verkligen lite sur på din idrottslärare som gör sig så svår! Klart det måste finnas andra lösningar. Jag tänker så här - vad ska stå i den? Kan du sätta dig en kväll och typ... hrhrm... fuska...? Alltså skriva flera inlägg i rad t ex. Hitta på vettiga aktiviteter som du skulle kunna tänka dig att genomföra irl, t ex att du går långpromenader varje helg. Längre fram kanske du har cyklat någon em istället...
    håller verkligen med om att det är nya människor och vill betona det, dock spenderade jag majoriteten av mitt liv på den andra skolan och det har traumatiserat mig. men ja, det är sant det du skriver och jag ska absolut ta kontakt med dem! ☺️ 

angående idrotten så är min lärare verkligen irriterande. jag är inte den enda i min klass som har problem med ämnet då vi inte har en idrottssal i skolan, samt endast har en lektion i veckan som ligger på måndagseftermiddagen och slutar runt halv 5. jag har mycket frånvaro nu vilket han inte kan acceptera, jag förklarar hela tiden, och har gjort det sen ettan att jag fysiskt och psykiskt inte klarar av upplägget av idrotten, det är en ny plats i stan varje vecka) (jag går i skolan i centrum av min stad) och min hjärna klarar liksom inte av att behöva byta platser och rutiner så ofta. 

lite roligt att du nämnde just fuskandet för min mamma sa samma sak haha, det är just det att vi ska göra et beeptest efter uppgiften och då måste jag ju kunna bevisa att jag faktiskg förbättrat mig 😩 hade det inte varit ett hinder hade jag nog fuskat mig igenom detta för längesen
  • Anonym (Inger)

Jag blir så arg när jag läser vad du skriver! De i skolan verkar ju helt sakna kunskap om hur add/adhd funkar! Det finns ju särskild forskning om flickor med adhd och tyvärr är ju du bara ett exempel i en lång rad på missförstådda tjejer med adhd. Att skolan inte vill förstå att din psykiska hälsa försämras av för hög belastning i skolan är pinsamt och de borde skämmas! 

Det finns så klart pojkar som är lite som du, men det är vanligare hos flickor - ni kämpar på så in i bomben att skolan inte fattar hur stora problem ni har. Att de inte lyssnar på dig när du berättar hur du mår och inte förstår att skolsituationen är orsaken till ditt dåliga mående är SKRÄP. 

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig, men det finns föreläsningar med Maria Bühler på nätet där hon pratar om flickor och kvinnor med adhd. Man skulle ju vilja att rektor och alla dina lärare tvingades ta del av det. Du lär ju inte vara ensam om ditt problem, heller. 

Om din mamma tror att du är deprimerad borde hon stötta dig i att söka vård för det. 

Ge Elevhälsan på din nuvarande skola en chans! Det är nog din bästa möjlighet i det här läget. Vi har haft jättefint stöd från elevhälsan på min dotters skola, så det finns bevisligen bra folk som jobbar med sånt. :) 

• Anonym (Inger)

Lotta Borg Skoglund: 
    ">

Maria Bühler 

">

• enfiskihavet
    Anonym (Inger) skrev 2024-03-11 15:57:19 följande:

Jag blir så arg när jag läser vad du skriver! De i skolan verkar ju helt sakna kunskap om hur add/adhd funkar! Det finns ju särskild forskning om flickor med adhd och tyvärr är ju du bara ett exempel i en lång rad på missförstådda tjejer med adhd. Att skolan inte vill förstå att din psykiska hälsa försämras av för hög belastning i skolan är pinsamt och de borde skämmas! 

Det finns så klart pojkar som är lite som du, men det är vanligare hos flickor - ni kämpar på så in i bomben att skolan inte fattar hur stora problem ni har. Att de inte lyssnar på dig när du berättar hur du mår och inte förstår att skolsituationen är orsaken till ditt dåliga mående är SKRÄP. 

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig, men det finns föreläsningar med Maria Bühler på nätet där hon pratar om flickor och kvinnor med adhd. Man skulle ju vilja att rektor och alla dina lärare tvingades ta del av det. Du lär ju inte vara ensam om ditt problem, heller. 

Om din mamma tror att du är deprimerad borde hon stötta dig i att söka vård för det. 

Ge Elevhälsan på din nuvarande skola en chans! Det är nog din bästa möjlighet i det här läget. Vi har haft jättefint stöd från elevhälsan på min dotters skola, så det finns bevisligen bra folk som jobbar med sånt. :) 

känner mig så ensam på min skola just nu. klasserna är otroligt grupperade och jag klarar inte av miljön så blir naturligt utfryst, förstår mig helt enkelt inte på folk i min ålder utan adhd vilket känns så knäppt. hursomhelst så ska jag absolut försöka få kontakt med skolan. när det kommer till min mamma finns det inget jag kan göra, och nu när jag är 18 så ska jag helt plötsligt bestämma allt själv, jag vet att hon egentligen bryr sig, men i slutet av dagen har jag fortfarande adhd med samma problem som jag hade innan jag fyllde 18, och hon vet det suck. känner mig så fast just nu, vill söka hjälp men klarar inte av att göra det för ingen runt om mig tycker att jag ska söka hjälp/att det är viktigt och aktuellt.

tack för att du rekommenderar föreläsningar också! det hjälper verkligen 
  • Anonym (Syster)
    enfiskihavet skrev 2024-03-11 15:48:25 följande:
    håller verkligen med om att det är nya människor och vill betona det, dock spenderade jag majoriteten av mitt liv på den andra skolan och det har traumatiserat mig. men ja, det är sant det du skriver och jag ska absolut ta kontakt med dem! ☺️ 

angående idrotten så är min lärare verkligen irriterande. jag är inte den enda i min klass som har problem med ämnet då vi inte har en idrottssal i skolan, samt endast har en lektion i veckan som ligger på måndagseftermiddagen och slutar runt halv 5. jag har mycket frånvaro nu vilket han inte kan acceptera, jag förklarar hela tiden, och har gjort det sen ettan att jag fysiskt och psykiskt inte klarar av upplägget av idrotten, det är en ny plats i stan varje vecka) (jag går i skolan i centrum av min stad) och min hjärna klarar liksom inte av att behöva byta platser och rutiner så ofta. 

lite roligt att du nämnde just fuskandet för min mamma sa samma sak haha, det är just det att vi ska göra et beeptest efter uppgiften och då måste jag ju kunna bevisa att jag faktiskg förbättrat mig 😩 hade det inte varit ett hinder hade jag nog fuskat mig igenom detta för längesen
    Vill först nämna en sak som skrevs om tidigare, att du har faktiskt rätt till stöd även om du har godkända betyg! Det är utifrån din diagnos som du behöver det, trots att du har bra betyg nu.

Sedan sånt där beep-test, det finns INGEN som kan kräva att du ska visa bättre resultat för att bli godkänd. Dessutom får man inte bättre flås av promenader, säg att det är det enda du orkar med pga stress och diagnos.
Svar på tråden vad gör jag nu??? (strul med add i skolan)