Inlägg från: Anonym (Inger) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inger)

vad gör jag nu??? (strul med add i skolan)

Jag tänker i första hand på dina föräldrar. De borde föra din talan och hjälpa dig att få det stöd du behöver. Om de inte kan eller vill göra det tycker jag att det är skolkuratorn du ska vända dig till - och det är en bra person att prata med även om du också får hjälp av föräldrarna. 

Jag har en dotter som påminner om dig och känner igen problematiken. I skolan ser de inte problemen - för ni jobbar så hårt när ni är där - och de förstår därför inte hur mycket stöd du faktiskt behöver. Skolkuratorn borde kunna hjälpa dig att förklara. 

Ett annat bra ställe är Ungdomsmottagningen, UMO. De kan erbjuda allt möjligt stöd och är ju vana att jobba just med ungdomar och är därför insatta i hur skolan funkar. 

• Anonym (Inger)

Jag blir så arg när jag läser vad du skriver! De i skolan verkar ju helt sakna kunskap om hur add/adhd funkar! Det finns ju särskild forskning om flickor med adhd och tyvärr är ju du bara ett exempel i en lång rad på missförstådda tjejer med adhd. Att skolan inte vill förstå att din psykiska hälsa försämras av för hög belastning i skolan är pinsamt och de borde skämmas! 

Det finns så klart pojkar som är lite som du, men det är vanligare hos flickor - ni kämpar på så in i bomben att skolan inte fattar hur stora problem ni har. Att de inte lyssnar på dig när du berättar hur du mår och inte förstår att skolsituationen är orsaken till ditt dåliga mående är SKRÄP. 

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig, men det finns föreläsningar med Maria Bühler på nätet där hon pratar om flickor och kvinnor med adhd. Man skulle ju vilja att rektor och alla dina lärare tvingades ta del av det. Du lär ju inte vara ensam om ditt problem, heller. 

Om din mamma tror att du är deprimerad borde hon stötta dig i att söka vård för det. 

Ge Elevhälsan på din nuvarande skola en chans! Det är nog din bästa möjlighet i det här läget. Vi har haft jättefint stöd från elevhälsan på min dotters skola, så det finns bevisligen bra folk som jobbar med sånt. :) 

• Anonym (Inger)

Lotta Borg Skoglund: 
    ">

Maria Bühler 

">

Svar på tråden vad gör jag nu??? (strul med add i skolan)