• Core

    Köpa ut till tonåring

    Anonym (n) skrev 2024-03-12 16:36:08 följande:

    Du sänder viktiga signaler genom att vägra köpa ut.

    "Ledsen, när du fyller 18 kan du gå på krogen och köpa cider eller nåt men nä, det är inte ok att ni dricker alkohol innan 18 så jag köper inte ut åt er"

    Ungar kan gnöla och tycka att man är töntig men jag är övertygad om att det sätter sig, lite grand, i hjärnan på dem ändå.

    Jag är inte deras kompis. Jag är deras förälder.

    Jag vet att de druckit innan 18 men jag vet också att de ändå hållit tillbaka och inte varit bekväma med de i gänget som blir skitfulla.

    Jag tror att jag har gjort någonting rätt.

    Nu har de fyllt 18.


    Ja precis. Som med allt inom uppfostran, man är där och begränsar, inte alltid nödvändigtvis för att sakfrågan just då är viktig utan för att ge värderingar man sedan tar med sig i livet. Vet man med sig att man har ok hemifrån, kommer man dra det längre. De som snyggaste fast de inte får, kommer hålla tillbaka och kanske reflektera mer över sina beteenden än de som uttryckligt har fria tyglar.

    Lite samma sak med exempelvis tid för hur länge mina barn får sitta vid tv-spel. Även om det i praktiken inte skulle göra något om de sitter fem timmar i sträck en regnig söndag, bryter jag av ren princip och skickar ut på en cyckeltur eller en promenad till kiosken, och spelstopp ett par timmar, för att de ska ha det i ryggraden, man sitter inte fastklistrad en dag, då gör man det som ung vuxen också.
Svar på tråden Köpa ut till tonåring