Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Köpa ut till tonåring

jjlk skrev 2024-03-11 18:50:26 följande:
    Köpa ut till tonåring

Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

Vad säger ni?

Istället för att planera hur du ska köpa ut alkohol till dina barn så kanske du ska fokusera på hur du ska uppfostra dina barn?
    Att sikta på att bli polare och ha en bra relation genom att ge ungen sprit är inget bra föräldrarskap.

Min dotter är 17. Hon har inte varit intresserad av alkohol över huvudtaget. Har förlorat vänner på grund av det för de kan inte sitta och spela spel en kväll utan att det ska drickas cider. Vissa av dessa ungar kör hem i sina epor efteråt! Idioti!

Att vara en närvarande förälder som har bra relation till sitt barn är det viktigaste som finns att köpa den relationen genom att ge ungen sprit är inte rätt väg att gå.

Idag är dessutom inte alkoholen det stora problemet utan droger. Många ungdomar väljer bort alkoholen till fördel för droger. Kommer du att köpa det till dina barn för att ha en god relation?
Svar på tråden Köpa ut till tonåring